Glenda - 92 300GE swb

More
7 years 10 months ago #7100 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb

Ny katalysator og varmeskjold. Ettermarked men godt tilpasset!

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 10 months ago #7101 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb

Hadde høy HC verdi på siste EU og målte kompresjon og sylinderlekkasje. Alle sylindre viste lekkasje i stempelringer, selv de med 11 bar kompresjon. Stort avvik i kompresjon også. Vurderer å overhale topp og blokk men motoren starter og trekker godt. Litt ruskete tomgang. Ikke unormalt oljeforbruk.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 8 months ago #7116 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Oljeskifte Juli.
Skiftet pakning på påfyllingslokk til ventildeksel og stoppet den største oljelekkasjen fra motor. Har pakninger til toppdeksel og etpar andre som skal skiftes når jeg prøver å løsne stempelringer i sylinder #4.
Ellers måtte jeg skifte o-ringer og støvdeksel på kalipere venstre side foran da jeg fikk lekkasje av bremsevæske her.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 8 months ago #7119 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb


Godkjent bodylift i vognkort!

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 4 months ago - 7 years 4 months ago #7142 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Har funnet ut at æ skal bytte motor. Litt tilfeldig ble æ eier av en flott US modell 1994 C280 med under 200* km. Kompresjon rundt 12 på alle 6 sylindre og ingen sylinderlekkasje. Under demontering fant æ imidlertid ut at ledningssettet i motor var i oppløsning. Et resultat av miljøvennlige materialer. Så da blir det littmer komplisert og dyrere. Men dette blir mitt langtidsprosjekt for Glenda.
Fikk tak i nytt ledningssett fra USA.
Bunnpanne fra Fosen.
Pakninger og tetteringer fra VTP.
Luftfilterhus fra Bildelsbase,se
Trenger ny holder for AC og Dynamo.
Vil ha ECU i kabinen så må være litt kreativ med ledningsføringen.
Så kan det se ut for at æ også trenger ny ETA (Electronic Throttle Actuator) Spjeldhus pga dårlige miljøledninger.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 7 years 4 months ago by bimmerc.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 months ago #7145 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb

Da fant jeg plutselig en M103 med lav km og god kompresjon. Den ble hentet i Sverige og kommer fra en 4-matic av ukjent årgang.
Fant ut at det er enklere å bytte når det er samme styringssystem for motor og det elektriske er rett fram.

Startet med å bytte tetteringer på ventiler:

Simmeringer foran og bak:

Tok så ut motor fra Glenda. Fjernet radiator og kjøler til servo. Lot AC bli stående med kjøler og rør. Koblet fra elektriske og vakum koblinger.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 months ago - 7 years 3 months ago #7146 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Motorbytte var langt fra rett frem.
Følgende måtte flyttes over fra G-motor:
Eksosmanifolder

Motorfester
Innsug med CiS-E innsprøytingssystem ( Litt forskjell på vacumslanger) Kunne nok latt være å bytte, men har justert og målt alle komponenter i eksisterende system Alle gummislanger er også nytt.
Brakett med rør for luftig av girkasse.

Vannpumpe
Servopumpe

Deksel blokk foran
Fordeler komplett med deksel og ny simmering og pakninger.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 7 years 3 months ago by bimmerc.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 months ago #7147 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Oljepumpe under motor:

Hull i blokk for oljepeilerør manglet og måtte bores:


Oljefilterhus med kjølerør:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 months ago #7148 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Motorfestene var også utslitte:

Brakett for motorvifte


Også brakett for AC og Dynamo
Og brakett for servopumpe.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
7 years 3 months ago - 7 years 3 months ago #7165 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Da gikk motor inn:

En prøvekjøring viste at oljefilterhuset ikke var tett. Brukte gammel pakning og det straffet seg:

Måtte fjerne innsug, servopumpe, vannpumpe, starter, remskiver, remstrammer o.a. for å komme til. Laget egen pakning med 0.8mm pakningsstoff fra Biltema. Brukte gammel pakning som mal.

Må si at æ digger kjølevæskepåfyller fra Biltema. Ingen stress å få ut lufta!



Jobben ble litt mer omfattende enn først antatt men når æ ser på noe av delene som ligger igjen skjønner æ at det tok tid. Ikke rett frem, nei, når donormotor ikke kommer fra Gwagen!


Da var motor komplett og prøvekjørt. Må si at byttet var en suksess. Bilen er mer lettstartet. Lukter ikke brent olje. Motor er tett, så ingen oljedrypp! Samtidig installerte æ 90A dynamo og en kraftigere startmotor! 50km prøvetur idsg. Blir en langtur på rundt 400km senere i uken.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 7 years 3 months ago by bimmerc. Reason: trykkleif

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.339 seconds
Powered by Kunena Forum