Glenda - 92 300GE swb
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
8 years 5 months ago #7100
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
8 years 5 months ago #7101
by bimmerc
Hadde høy HC verdi på siste EU og målte kompresjon og sylinderlekkasje. Alle sylindre viste lekkasje i stempelringer, selv de med 11 bar kompresjon. Stort avvik i kompresjon også. Vurderer å overhale topp og blokk men motoren starter og trekker godt. Litt ruskete tomgang. Ikke unormalt oljeforbruk.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Hadde høy HC verdi på siste EU og målte kompresjon og sylinderlekkasje. Alle sylindre viste lekkasje i stempelringer, selv de med 11 bar kompresjon. Stort avvik i kompresjon også. Vurderer å overhale topp og blokk men motoren starter og trekker godt. Litt ruskete tomgang. Ikke unormalt oljeforbruk.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
8 years 3 months ago #7116
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Oljeskifte Juli.
Skiftet pakning på påfyllingslokk til ventildeksel og stoppet den største oljelekkasjen fra motor. Har pakninger til toppdeksel og etpar andre som skal skiftes når jeg prøver å løsne stempelringer i sylinder #4.
Ellers måtte jeg skifte o-ringer og støvdeksel på kalipere venstre side foran da jeg fikk lekkasje av bremsevæske her.
Skiftet pakning på påfyllingslokk til ventildeksel og stoppet den største oljelekkasjen fra motor. Har pakninger til toppdeksel og etpar andre som skal skiftes når jeg prøver å løsne stempelringer i sylinder #4.
Ellers måtte jeg skifte o-ringer og støvdeksel på kalipere venstre side foran da jeg fikk lekkasje av bremsevæske her.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
8 years 3 months ago #7119
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
7 years 11 months ago - 7 years 11 months ago #7142
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Har funnet ut at æ skal bytte motor. Litt tilfeldig ble æ eier av en flott US modell 1994 C280 med under 200* km. Kompresjon rundt 12 på alle 6 sylindre og ingen sylinderlekkasje. Under demontering fant æ imidlertid ut at ledningssettet i motor var i oppløsning. Et resultat av miljøvennlige materialer. Så da blir det littmer komplisert og dyrere. Men dette blir mitt langtidsprosjekt for Glenda.
Fikk tak i nytt ledningssett fra USA.
Bunnpanne fra Fosen.
Pakninger og tetteringer fra VTP.
Luftfilterhus fra Bildelsbase,se
Trenger ny holder for AC og Dynamo.
Vil ha ECU i kabinen så må være litt kreativ med ledningsføringen.
Så kan det se ut for at æ også trenger ny ETA (Electronic Throttle Actuator) Spjeldhus pga dårlige miljøledninger.
Fikk tak i nytt ledningssett fra USA.
Bunnpanne fra Fosen.
Pakninger og tetteringer fra VTP.
Luftfilterhus fra Bildelsbase,se
Trenger ny holder for AC og Dynamo.
Vil ha ECU i kabinen så må være litt kreativ med ledningsføringen.
Så kan det se ut for at æ også trenger ny ETA (Electronic Throttle Actuator) Spjeldhus pga dårlige miljøledninger.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 7 years 11 months ago by bimmerc.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
7 years 10 months ago #7145
by bimmerc
Da fant jeg plutselig en M103 med lav km og god kompresjon. Den ble hentet i Sverige og kommer fra en 4-matic av ukjent årgang.
Fant ut at det er enklere å bytte når det er samme styringssystem for motor og det elektriske er rett fram.
Startet med å bytte tetteringer på ventiler:
Simmeringer foran og bak:
Tok så ut motor fra Glenda. Fjernet radiator og kjøler til servo. Lot AC bli stående med kjøler og rør. Koblet fra elektriske og vakum koblinger.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Da fant jeg plutselig en M103 med lav km og god kompresjon. Den ble hentet i Sverige og kommer fra en 4-matic av ukjent årgang.
Fant ut at det er enklere å bytte når det er samme styringssystem for motor og det elektriske er rett fram.
Startet med å bytte tetteringer på ventiler:
Simmeringer foran og bak:
Tok så ut motor fra Glenda. Fjernet radiator og kjøler til servo. Lot AC bli stående med kjøler og rør. Koblet fra elektriske og vakum koblinger.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
7 years 10 months ago - 7 years 10 months ago #7146
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Motorbytte var langt fra rett frem.
Følgende måtte flyttes over fra G-motor:
Eksosmanifolder
Motorfester
Innsug med CiS-E innsprøytingssystem ( Litt forskjell på vacumslanger) Kunne nok latt være å bytte, men har justert og målt alle komponenter i eksisterende system Alle gummislanger er også nytt.
Brakett med rør for luftig av girkasse.
Vannpumpe
Servopumpe
Deksel blokk foran
Fordeler komplett med deksel og ny simmering og pakninger.
Følgende måtte flyttes over fra G-motor:
Eksosmanifolder
Motorfester
Innsug med CiS-E innsprøytingssystem ( Litt forskjell på vacumslanger) Kunne nok latt være å bytte, men har justert og målt alle komponenter i eksisterende system Alle gummislanger er også nytt.
Brakett med rør for luftig av girkasse.
Vannpumpe
Servopumpe
Deksel blokk foran
Fordeler komplett med deksel og ny simmering og pakninger.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 7 years 10 months ago by bimmerc.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
7 years 10 months ago #7147
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Oljepumpe under motor:
Hull i blokk for oljepeilerør manglet og måtte bores:
Oljefilterhus med kjølerør:
Hull i blokk for oljepeilerør manglet og måtte bores:
Oljefilterhus med kjølerør:
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
7 years 10 months ago #7148
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Motorfestene var også utslitte:
Brakett for motorvifte
Også brakett for AC og Dynamo
Og brakett for servopumpe.
Brakett for motorvifte
Også brakett for AC og Dynamo
Og brakett for servopumpe.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
7 years 10 months ago - 7 years 10 months ago #7165
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Da gikk motor inn:
En prøvekjøring viste at oljefilterhuset ikke var tett. Brukte gammel pakning og det straffet seg:
Måtte fjerne innsug, servopumpe, vannpumpe, starter, remskiver, remstrammer o.a. for å komme til. Laget egen pakning med 0.8mm pakningsstoff fra Biltema. Brukte gammel pakning som mal.
Må si at æ digger kjølevæskepåfyller fra Biltema. Ingen stress å få ut lufta!
Jobben ble litt mer omfattende enn først antatt men når æ ser på noe av delene som ligger igjen skjønner æ at det tok tid. Ikke rett frem, nei, når donormotor ikke kommer fra Gwagen!
Da var motor komplett og prøvekjørt. Må si at byttet var en suksess. Bilen er mer lettstartet. Lukter ikke brent olje. Motor er tett, så ingen oljedrypp! Samtidig installerte æ 90A dynamo og en kraftigere startmotor! 50km prøvetur idsg. Blir en langtur på rundt 400km senere i uken.
En prøvekjøring viste at oljefilterhuset ikke var tett. Brukte gammel pakning og det straffet seg:
Måtte fjerne innsug, servopumpe, vannpumpe, starter, remskiver, remstrammer o.a. for å komme til. Laget egen pakning med 0.8mm pakningsstoff fra Biltema. Brukte gammel pakning som mal.
Må si at æ digger kjølevæskepåfyller fra Biltema. Ingen stress å få ut lufta!
Jobben ble litt mer omfattende enn først antatt men når æ ser på noe av delene som ligger igjen skjønner æ at det tok tid. Ikke rett frem, nei, når donormotor ikke kommer fra Gwagen!
Da var motor komplett og prøvekjørt. Må si at byttet var en suksess. Bilen er mer lettstartet. Lukter ikke brent olje. Motor er tett, så ingen oljedrypp! Samtidig installerte æ 90A dynamo og en kraftigere startmotor! 50km prøvetur idsg. Blir en langtur på rundt 400km senere i uken.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 7 years 10 months ago by bimmerc. Reason: trykkleif
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.319 seconds