Glenda - 92 300GE swb

More
9 years 4 months ago #6026 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Venstre side gikk svært greit. Akslingen satt fast men etter å ha jokka litt med sperra løsnet den og kom rett ut. Byttet alt unntatt den innerste tetteringen, som æ dessverre ikke hadde bestilt.Men den så helt fin ut på venstre side.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #6027 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Høyre side bød på større utfordringer. Først ble kingbolten stående igjen på akslingen/huset:



Vi måtte sveise den fast for å få den til å følge med ut:



Her var tetteringen til akslingen dårlig og olje hadde sluppet igjennom:


Jeg hadde ikke tettering og må åpne igjen senere.



Ny mansjett og fett etter grundig rengjøring.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #6028 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Noen flere bilder for å illustrere hvordan man klarer seg uten presse og avtrekkere:


Vi kuttet opp lageret og lagde et hakk i lagerskåla som da spratt lett av med et par slag på kilen.Lagerskålene tok vi vare på for å bruke til å slå på plass de nye lagrene:






Rikelig med fett før alt settes sammen. Var også nøye med å massere fett inn i lagrene før de ble satt på.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #6029 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Det er utrolig hvor mye fett det går an å massere inn i lagrene


Jeg fikk også skiftet tetteringen mot akslingen. Tror den kostet 600kr hos VTP. Det tok bare en time å bytte denne, men det ble noe grisete med alt fettet jeg hadde stappet i huset. Fikk også satt på ny plastpakning mellom de to metallringene på kula samtidig. på venstre side kuttet jeg pakningen og limte den med superlim da jeg trodde jeg skulle slippe å demontere knokkelhuset. Det ble fiasko da jeg ikke fant riktig lim. Får bytte pakningen en annen gang. Det er en liten jobb, men man må være nøye fordi pakningen må strekkes ganske mye og man må passe på å få den jevn.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago - 9 years 4 months ago #6030 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Det er stadig noe å sette fingeren på og jeg har lenge ergret meg over en bitteliten lekkasje fra returrøret på servobeholderen. Det lakk i en loddeforbindelse hvor man hadde loddet sammen et 10mm og et 12mm rør fordi man hadde skiftet kjøleren. 10mm forbindelse til servofilteret og 12mm på kjøleren. Jeg sagde av loddepunktet og brukte rørkoblinger med kon. Det ble tett:



Så hadde jeg en lekkasje i en kobling i kjølerøret fra girkassa. Her hadde man brukt rørtang og ødelagt sekskanthodet. Byttet røret med rør fra donorkassa...


Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 9 years 4 months ago by bimmerc.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #6031 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Her følger 3 bilder som viser kvalitet på lys. Det første er bilens "orginale" fjernlys som på ingen måte er imponerendeØ



Det neste viser LED extralys fra Vision X. Tror de er på 25W. Hadde blå deksler på og de gir derfor mindre lys enn uten deksler.



Til slutt LED bjelke med 48 lamper på totalt 120W. Det er mer imponerende. Fint i områder med rein på og nær veienØ



Her er det forskjellen som fremheves og jeg må si at ekstralysene er blitt justert bedre etter dette og gir bedre spredning og dekker lengre distanse enn man får inntrykk av på bildene.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #6032 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Jeg er fan av kufanger på G-vogn og liker den forkrommede med lyktebeskytter godt. Synes den gir vogna en fin "ansiktsløftning":



Litt dårlig bilde men vi har mørketid og korte dager så det går litt fort de timene vi har skumring.

LED bjelken er igjen flyttet på taket og 25cm bakover for å bli kvitt plystrelyd. Skulle gjerne hatt den festet til takrennen ved siden av frontruta men må finne en slags spoiler som leder lufta på en slik måte at det ikke blir så mye lyd av det.
Neste installasjon blir kanskje ryggelys/arbeidslys festet til takstativ helt bak. Har to 27W LEDlys liggende.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #6053 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Har lenge fundert på om jeg skulle kjøpe takgrind for å få plass til ryggelys, led-bjelke, markiser på siden og bak pluss plass til takteltet Maggiolina Airlander.
Nå har jeg konstruert en midlertidig løsning baser på Thule takstativ. Bilen har jo takrenner både på sidene og bak så det er mange muligheter når man bruker fantasien. Her skal jeg også få plass til solcellepanel under takteltet ved hjelp av et extra Thule sett. Bruker to forskjellige høyder på føttene, 20 til sidene og 15cm bak og til rennene langs frontruta.






Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #6055 by Musseet
Replied by Musseet on topic Glenda - 92 300GE swb
Ser at du bruke de samma lyså som eg bruke som arbeidslys framme, bler det iche litt for lyst visst du ska rygga ut??

Takk gud for forsvaret og 240 som fekk meg te å elska alt som hete Gelandewagon
:D

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #6058 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Litt for lyst? Det kan ikke bli for lyst.
Så fikk æ også montert "tåkelys" og ryggelys på kapellhenger. Tåkelyset er egentlig et led varsellys som blinker men det skal kun brukes i sne og taåke.


Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.220 seconds
Powered by Kunena Forum