Glenda - 92 300GE swb

More
9 years 2 months ago - 5 years 10 months ago #6145 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Kjøpte en replica Safari snorkel som trenger modifikasjon og tilpasning.


Her er flere muligheter for feste i eksisterende punkter. Kuttet først rørstussen og teipet fast gitteret til luftinntaket for å tilpasse skruehull.






Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 5 years 10 months ago by bimmerc.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 months ago - 9 years 2 months ago #6146 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb

Resultatet ble ikke så verst. Festet den med 4 skruer. Lagde hull for skrutrekker som æ bare tettet igjen med sort pakningskitt. Brukte pakningsremse kjøpt på byggeavd på Biltema mellom snorkel og chassis. Kanskje smører jeg tetningslim utenpå denne til sommeren.


Måtte lage ny brakett for festet til takrenna langs front sidestolpe. Snorkelen sitter godt og lite støy ved kjøring. Kanskje får den sitte der permanent.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 9 years 2 months ago by bimmerc. Reason: trykkleif

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 months ago #6147 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Monterte takstige fra ORC som er utrolig godt tilpasset. De har også laget en flott braketter for feste av lyskaster, slik at jeg kan ha den permanent montert.




Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 months ago #6194 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Styresnekka lekket olje da jeg kjøpte bilen. Jeg prøvde med mirakelmiddel som skulle stoppe lekkasjen men bare gjorde den verre. Fant ut at det bare er oringer av teflon og gummi i snakka så da nytter det ikke med kjemi.


Jeg kom over en snekke på en bilskrot. Den har stått på en 1990 300GE. Altså perfekt.


Pitmanarmen fulgte med og det letter arbeidet da jeg ikke MÅ løsne den.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 months ago - 9 years 2 months ago #6195 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Jeg skal ikke lage noen beskrivelse av arbeidsoperasjonen men bare prøve å gi noen tips. MB prosedyre sier at radiator skal av for å få ut snekka. Med A/C, oljekjølere og alle rør og slanger er det en stor operasjon. Derfor brukte jeg denne beskrivelsen:
www.pointedthree.com/disc/forums/showthr...7069&posts=13&start=

Den verste jobben for meg var å løsne styrestaget fra Pitmanarmen. Mest fordi jeg ikke hadde riktig verktøy. Og ved å lage åpningen mellom ramme og sprutdeksel (innerskjerm) stor nok fikk jeg til slutt snekka på gulvet. Måtte bruke kubein og noe vold.
Glemte å løsne rattakslingen (u-ledd) først og plagdes med å dra rattstammen ut av snekka. Fordi jeg ikke utvidet åpningen på u-ledd vidt nok brukte jeg uforholdsmessig mye tid på å få rattstammen på også.









Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 9 years 2 months ago by bimmerc.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 months ago - 9 years 2 months ago #6196 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Det gikk greit å få "ny" snekke på plass, bortsett fra u-leddet på rattstammen. Rattstammen er teleskopisk og hvis man utvider koblingen tilstrekkelig skal det bare være å tre den på snekka. Neste gang går det bedre. Resten var plankekjøring. Koblet til slangene og fylte på olje.




Her ser du hvor mye jeg måtte bøye dekslet/innerskjermen for å få snekka ut og inn. Men det sparte som sagt mye arbeid.

Startet motor slik at servopumpe skulle jobbe litt og etterfylle olje mellom hver gang. Olja skummet mye og indikerte luft i systemet. Dreide derfor Pitmanarmen fra ende til ende for å pumpe luft ut av systemet. Tror boka sier 30 ganger. Ga meg ikke før olja var helt klar og snekka kjentes som den var fylt med olje. Det gikk 0,7 liter. Hadde den vært tom ville det gått 1 liter.

Da gjensto bare å klemme sprutdeksel på plass og montere innerskjerm og hjul. Prøvetur viste at jobben var vellykket! :silly: :woohoo:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 9 years 2 months ago by bimmerc.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 2 months ago #6197 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Litt tidlig å juble, kanskje, men snekka viser ingen tegn til lekkasje!


Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6451 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Da har jeg modifisert innredning til å passe i begge biler. Nå er det Glenda som blir den nye langtursbilen.




Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #6562 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Oppbevaringsboks i reservehjul. Kunne gjerne vært litt mer praktisk og utnyttet hele rommet i felgen.



Kupefilter installert:


Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 3 months ago #7008 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Bodylift fra ORC ble ålreit:



Løftet støtfanger bak også for å få en bedre finish:



Lettere å holde rent mellom ramme og karosseri!



Slik ser klossene ut. TUV godkjent:



Radiatorfeste og girspak fordeler trenger forlenger:



Løftet ikke støtfanger foran da det krever sveising. Ellers må stag for girspaken automatkasse justeres. Trengte ny foring da den gamle var utslitt. Måtte også løsne fester for ABS kabler og noen andre ledninger fra ramme til karosseri. Flyttet også feste for Oljekjøler servopumpe.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.242 seconds
Powered by Kunena Forum