Glenda - 92 300GE swb

More
9 years 5 months ago #5923 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Glenda - 92 300GE swb
Meget fin tråd! I instrument panelet brukte du glødepærer eller led der? Funker evt dimmingen med led pærer? Regner med at det kan by på litt utfordringer, men heldigvis blir led pærer stadig bedre. Har litt lite erfaring med led pærer i bil, men mye erfaring etterhvert om led i belysning i hus siden eg jobber som elektriker.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5926 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Brukte glødelamper. På brytere tror jeg det var led, men de er ikke tilkoblet dimmebryter på min.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5927 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Listen over hva som måtte fornyes på bilen er langt som et vondt år, men bilen er jo tross alt 22+ år gammel.
Ny eksos:



To potter. Ikke billig, men varer de i 20 år er det greit med 12 tusen. Kunne fått de billigere fra Tyskland, da. Beskyttelsplata under er fra GfG-shop, Tyskland.

Nytt styrestag måtte til. Det er ca 6 cm lengre enn for 460-en. Det satt godt fast og bildet viser det verktøyet som funket. Måtte gi noen rapp med slegge for å få den til å løsne.




Den lille avdrageren av støpegods ble for sped.

Bremsene ble vanskelig å justere og det var 40% avvik på tromlene bak. Her ser du grunnen:


Oljelekkasje fra akslingen. Dessverre glemte jeg å ta bilder da jeg skiftet lager og tetninger. Det var greit å ta ut stikkakslingen da sperresylinder sitter på motsatt side. Brukte kutteskive til å lage hakk i lageret og splittet det med meisel og hammer. Min fetter kurser meg så da går det nesten lett

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5928 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Jeg åpnet alt jeg kom over av plugger, kontakter og releer og vasket og rengjorde de. Fant flere kontakter som ikke var tilkoplet og noen som var dårlige:





Byttet bensinfilter og erstattet opphenget for pumpe, filter og akkumulator med oppheng fra donor:


Riktignok plass til to pumper, men på GW sitter den første pumpa nede foran tanken. Det er sikkert gode grunner for at M103 motoren er utstyrt med to.

Motor til resirkulasjons-spjeldet var rustet istykker, så ny måtte skaffes. Kanskje en unødvendig utgift på 1500kr, men jeg hater å ha brytere som ikke har noen funksjon.


Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5929 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Så var det en sprukken bremseslange foran:




Begge lister under dørene måtte fornyes da de var fullstendig opprustet bak plasten:







Stigtrinn hadde jeg allerede:




Varme elementer ble limt fast i billige setetrekk og koplet til styringsenheten jeg tok fra donorbil. Skal prøve å finne bedre trekk iløpet av vinteren. Det er umulig å legge varmen inn under originale trekk og handler´n skal ha en formue for trekk med varmetråder. 10 tusen for trekk og 4500 for element i sete og rygg, per sete.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5930 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Tilhengerkontakten var koblet via baklysene med en kabel fra hvert lys. Siden hengerkoblingen har eget uttak i motorrom trekte jeg en ny kabel direkte fra motorrom og installerte en 13-kontakt bak slik at jeg kan ta strøm til ekstralys i henger og bak henger. Her kan jeg bruke tåkelysbryter til å styre en eller to 15W ledlampe.


Koblingsplugg for hengerkontakt i motorrom. Jeg bestilte koblingshylser/stifter fra Mercedes for å få en god kobling. Men de klarte ikke å levere hanpluggen til kontakten tross flere forsøk. Hver gang kom det en hunplugg...


Hengerkontakt bak med overgang fra 13 til 7 pinner.


Tåkelyset manglet så det måtte erstatte



Fordi jeg sleper henger hele vinteren monterte jeg ryggekamera. Et enkelt skiltkamera hvor jeg kan se hengerkula. Ikke optimalt, men fungerer greit.
iPhoneholderen er en Dension som jeg kobler til AUX inngangen på radioen og har da håndsfri telefon. Den fungerer svært godt.



En liten ARB luftkompressor fikk plass under førersetet. Fint å kunne justere lufttrykk når man tar avstikkere på grusveier med vaskebrett! :lol:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #5931 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Viskosekoblinga til vifta var dårlig. Det gikk greit å skifte den uten å demontere radiator.



Jeg ferdes endel ofroad på avsidesliggende steder så et ekstra batteri for forbruksutstyr som kjøleskap og ladere er greit.


Jeg kjøpte like godt en batterikasse med tilkoblinger utvendig, testlampe og 12 uttak på siden (Biltema).



Da må man også ha batteriskiller. Denne tar liten plass og ser ut til å fungere godt.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 9 years 5 months ago by bimmerc. Reason: Dobbel postering

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #5932 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Jeg fikk et godt tilbud på en lysbjelke og monterte deen slik at jeg kan bruke den på offroad-bilen også:



Led-bjelken har 48 lys og trekker kun 120 Watt. Brukes som arbeidslys med egen bryter, men kan også trigges med fjernlys. Den er koblet med plugg i motorrom med kabel langs takrenna på førersiden. Takstativet er låst.




Ekstralys (1000 metere) er også LED fra Vision:



Ingen av lysene kan kobles inn uten at bilens fjernlys er innkoblet, men de kobles inn uavhengig av hverandre via separate brytere. Lyktejusteringen via vakum (?) virket ikke og jeg koblet det ut og fikk da plass til bryter for LED bjelke der:


Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 9 years 5 months ago by bimmerc.
The following user(s) said Thank You: pehan

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #5933 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Jeg liker klare lykteglass best. Disse var utrolig rimelige hos VTP:



Fordi jeg trekker henger og campingvogn ofte valgte jeg å finne originalspeil som festes på etpar minutter:



Så kom jeg over noe stæsj på Ebay som jeg var ubetenksom nok til å kjøpe. Og da var det for galt at det lå lagret i et skap.


Blinklysbeskytter.


Og baklysbeskytter.

I tillegg har jeg satt inn releer for automatisk dagskjørelys og endel annet som jeg kanskje legger ut senere. En Gelendevogn er jo et prosjekt som trolig aldri blir ferdig. :) Men også et lite pengesluk fordi det er så enormt mye kult å utstyre bilen med.



Jeg glemte nesten å nevne mine Mickey Thompson Baja STZ, ca 32", dekk på pulverlakkerte felger. Meget bra dekk til en overkommelig pris fra dekkonline.com

Vinterdekkene er Goodyear Wrangler Duratrac 33" med pigger:


Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 9 years 5 months ago by bimmerc. Reason: Trykkleifer

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 4 months ago #6025 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Neste prosjekt var overhaling av foraksel, dvs drivknuter og lager.











Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.412 seconds
Powered by Kunena Forum