Traktoren min.
13 years 9 months ago #964
by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Da kom det jaggu noe stæsh i dag også! Nytt, høydejusterbart, hengerfeste. 2x2 originale hjørneplater (bak), og fra før ligger det et snorkelkit der. Dvs noe som går på vedlikehold, noe praktisk, og noe som grenser over i "forfengelighet" ut fra mitt bruk av bilen til nå.. Ellers så tror jeg det ligger en del deler hos Roar også, får se hva som blir med hjem når bilen hentes denne uka.. noe er solgt allerede (heldigvis!).
maelling; jeg har lenge hatt lyst til å ta A-lappen. Men har holdt igjen selv da jeg har vært særdeles glad i akselerasjon... fritt fall osv er en "nytelse"! Har kjørt litt sykkel også så jeg kjenner til følelsen, og det har nok vært riktig å holde meg borte fra det til nå. Er dog blitt mye mer voksen i sjela nå som jeg har egen familie som uansett kommer først. Derav havner også A-lappen litt ned på prioriteringene, om ikke det skulle bli praktisk mtp pendling til/fra jobb..
Ellers så vurderes det om jeg skal ta BE snart. Ingen problemer med å kjøre med henger, har gjort mye av det, men det kan være greit å ha allt på plass. Har forresten kjørt STORE lastebiler og buss på 12m lengde og 2,5m bredde (speil ikke medregnet) på smale, svingete, vestlandsveier. Det var litt sommerfugler i magen første turen..
maelling; jeg har lenge hatt lyst til å ta A-lappen. Men har holdt igjen selv da jeg har vært særdeles glad i akselerasjon... fritt fall osv er en "nytelse"! Har kjørt litt sykkel også så jeg kjenner til følelsen, og det har nok vært riktig å holde meg borte fra det til nå. Er dog blitt mye mer voksen i sjela nå som jeg har egen familie som uansett kommer først. Derav havner også A-lappen litt ned på prioriteringene, om ikke det skulle bli praktisk mtp pendling til/fra jobb..
Ellers så vurderes det om jeg skal ta BE snart. Ingen problemer med å kjøre med henger, har gjort mye av det, men det kan være greit å ha allt på plass. Har forresten kjørt STORE lastebiler og buss på 12m lengde og 2,5m bredde (speil ikke medregnet) på smale, svingete, vestlandsveier. Det var litt sommerfugler i magen første turen..
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 321
- Karma: 6
- Thank you received: 8
13 years 9 months ago #973
by Bjørnar K
Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa
Replied by Bjørnar K on topic Traktoren min.
Hører rykter om at "traktoren" er tilbake??
Fornøyd??
Fornøyd??
Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
13 years 9 months ago #975
by Eon280
Replied by Eon280 on topic Traktoren min.
Terka wrote:
[Neste uke kommer det dokumentasjon i posten på 3500 kg hengervekt på bilen, så det spørs om ikke vi rekker å få med dette også ifbm. kontrollen 15.februar. [/quote]
Hvordan har du klart og fått 3500kg hengervekt, det er en standard W460 det er snakk om?
[Neste uke kommer det dokumentasjon i posten på 3500 kg hengervekt på bilen, så det spørs om ikke vi rekker å få med dette også ifbm. kontrollen 15.februar. [/quote]
Hvordan har du klart og fått 3500kg hengervekt, det er en standard W460 det er snakk om?
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
13 years 9 months ago #976
by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
@Bjørnar: Jess! Er fornøyd med å ha Traktoren tilbake i tunet.
Må innrømme at det ble ikke helt store "oppturen" med OM617A foreløbig, Der "Fjellstad monterte" M110 motoren greit drog 100 km/t opp Lierbakkene så luffa bilen i 80 bortover og sakka av relativt greie oppoverbakker på E18. Tror dog det vil bedre seg når prefilteret (drivstoffilter) byttes ut. Filteret ser ut til å være rimelig "oppbrukt" og dermed ganske tett. INGEN av bensinstasjonene fra Kragerø til Drammen hadde slikt liggende... på to stasjoner sa de at var utsolgt og de andre visste ikke en gang hva det var. Heie kiosk-Norge!!
@Eon280: Om det er en standard 460? Ja og tja.. det var orginalt en 280GE som forrige eier har gjort litt med og jeg nå har gjort en del mer med. Men den er fortsatt en 460 ihht BoS/Mercedes og Statens Vegvesen.
Ang. 3500kg hengervekt; her har jeg hatt litt kommunikasjon med BoS, og har nå fått dokumentasjon fra dem på at min bil lovlig kan trekke den hengervekten. (dokumentasjonen er knyttet til understellsnr.) Jeg ønsker få "prøvd" dette for godkjenning på min lokale Trafikkstasjon først, deretter skal NGK som klubb få overta kopi av min dokumentasjon som da inneholder referanser til lovverk/regelverk fra EØF/EF som også gjelder for Norge. Dette kan da benyttes videre inn mot BoS for andre biler dersom andre ønsker å få til samme hengervekt og BoS ikke videre gir samme data (tillatt hengervekt) på de bilene.
Må innrømme at det ble ikke helt store "oppturen" med OM617A foreløbig, Der "Fjellstad monterte" M110 motoren greit drog 100 km/t opp Lierbakkene så luffa bilen i 80 bortover og sakka av relativt greie oppoverbakker på E18. Tror dog det vil bedre seg når prefilteret (drivstoffilter) byttes ut. Filteret ser ut til å være rimelig "oppbrukt" og dermed ganske tett. INGEN av bensinstasjonene fra Kragerø til Drammen hadde slikt liggende... på to stasjoner sa de at var utsolgt og de andre visste ikke en gang hva det var. Heie kiosk-Norge!!
@Eon280: Om det er en standard 460? Ja og tja.. det var orginalt en 280GE som forrige eier har gjort litt med og jeg nå har gjort en del mer med. Men den er fortsatt en 460 ihht BoS/Mercedes og Statens Vegvesen.
Ang. 3500kg hengervekt; her har jeg hatt litt kommunikasjon med BoS, og har nå fått dokumentasjon fra dem på at min bil lovlig kan trekke den hengervekten. (dokumentasjonen er knyttet til understellsnr.) Jeg ønsker få "prøvd" dette for godkjenning på min lokale Trafikkstasjon først, deretter skal NGK som klubb få overta kopi av min dokumentasjon som da inneholder referanser til lovverk/regelverk fra EØF/EF som også gjelder for Norge. Dette kan da benyttes videre inn mot BoS for andre biler dersom andre ønsker å få til samme hengervekt og BoS ikke videre gir samme data (tillatt hengervekt) på de bilene.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 321
- Karma: 6
- Thank you received: 8
13 years 9 months ago #977
by Bjørnar K
Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa
Replied by Bjørnar K on topic Traktoren min.
Ja kan ikke si at 617A motoren er en racermotor.
Men nytt dieselfilter og "finlandspumpe" skal du se at ting endrer seg
Men sett bort i fra at bilen er litt slapp, hvordan er den ellers da? men fjærer osv??
Gleder meg til å se bilen "live"
Men nytt dieselfilter og "finlandspumpe" skal du se at ting endrer seg
Men sett bort i fra at bilen er litt slapp, hvordan er den ellers da? men fjærer osv??
Gleder meg til å se bilen "live"
Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
13 years 9 months ago #982
by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Oppsettet med ORC fjærer og Koni SPX dempere virker svært lovende! Allt er jo helt nytt så de må få "kjørt seg inn" litt, men det virker veldig bra allerede. Ser at enkelte mener fjærene er for stive, men jeg synes ikke det.
Ellers så fikk vi også byttet venstre viskergjennomføring, så nå blir kanskje tørr bil. Roar skrøt forresten fælt av hvor bra varmeapparatet var i bilen! Jeg er enig i at den varmer bra, egentlig litt for bra siden den ikke vil lukke spjelet i krana når man forsøker å skru ned varmen. Blir varm bil det når man kjører et stykke... Tror jeg skal investere i en ny kran .
Gleder meg til å se bilen din også Bjørnar! Tror du stiller i en helt annen divisjon en oss med mer "standard" biler.
Ellers så fikk vi også byttet venstre viskergjennomføring, så nå blir kanskje tørr bil. Roar skrøt forresten fælt av hvor bra varmeapparatet var i bilen! Jeg er enig i at den varmer bra, egentlig litt for bra siden den ikke vil lukke spjelet i krana når man forsøker å skru ned varmen. Blir varm bil det når man kjører et stykke... Tror jeg skal investere i en ny kran .
Gleder meg til å se bilen din også Bjørnar! Tror du stiller i en helt annen divisjon en oss med mer "standard" biler.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
13 years 9 months ago - 13 years 9 months ago #983
by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Ta av pre-filteret og montér slangen rett på håndpumpa. Da får du kjenne hvor mye filteret struper igjen. Jeg holdt på med tuning og lurte på hvorfor jeg aldri kom over 0,7 bar på min OM617A med "volvotrikset". Når jeg tok av filteret, så fløy den rett opp i 1,4. Det blir et helt annet drag, så mens du leter etter nytt filter Ikke gå for billig biltemadrit her (høres rart å høre sånt fra meg, siden alt jeg har relatert til bil har biltema-logo på seg), for de holder ikke. Prøv i tilfelle med og uten for å sjekke flow'en
Ellers når det kommer til varmeelement. Har du sirkulasjonspumpe fra en W123? Har selv litt lyst til å flytte over pumpa jeg har på min 300TDT over til G-wagen Varmen i 123'en er helt sinnsykt enorm, og slår til og med W211'n :O
Ellers er ikke min OM617A så enormt sprek heller, men jeg tror den har sett sine bedre dager muligens. Jeg har aldri fått W123'en høyere enn 140 km/h. Den skal gjøre 165,så det er vel noen hester som har forsvunnet, til tross for at den bare har gått 285000 km. Men G-wagen flyr opp lierbakkene i 120 Den går faktisk bedre opp lierbakkene enn en 1,6 Escort vi hadde tidligere Top speed på en bil er en god indikator på HK
Ellers når det kommer til varmeelement. Har du sirkulasjonspumpe fra en W123? Har selv litt lyst til å flytte over pumpa jeg har på min 300TDT over til G-wagen Varmen i 123'en er helt sinnsykt enorm, og slår til og med W211'n :O
Ellers er ikke min OM617A så enormt sprek heller, men jeg tror den har sett sine bedre dager muligens. Jeg har aldri fått W123'en høyere enn 140 km/h. Den skal gjøre 165,så det er vel noen hester som har forsvunnet, til tross for at den bare har gått 285000 km. Men G-wagen flyr opp lierbakkene i 120 Den går faktisk bedre opp lierbakkene enn en 1,6 Escort vi hadde tidligere Top speed på en bil er en god indikator på HK
Last edit: 13 years 9 months ago by maelling.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
13 years 9 months ago #984
by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Hmm.. det frister å prøve å "bypasse" drivstofffilteret ja, men jeg tror det er litt for mye dritt som sirkulerer i tanken når jeg bytta til brukt plasttank at jeg vil slippe det direkte videre. Hvor får man kjøpt bra drivstoffilter??
Ang varmepumpa, her har jeg ingen aning hva som er gjort, den må isåfall være byttet av en av de tidligere eierne. Varmer iallefall veldig bra fremme. I luftkanalene bak blåser det dog lite, men midtkonsollen er varm.. så her virker det nesten som at noen av røra har hoppet av. For å få på dette igjen så må vel stolene utmonteres før hele midtkonsollen kan monteres ut og man deretter får koblet på varmlufta bak. --> "Sommerjobb".
Ang varmepumpa, her har jeg ingen aning hva som er gjort, den må isåfall være byttet av en av de tidligere eierne. Varmer iallefall veldig bra fremme. I luftkanalene bak blåser det dog lite, men midtkonsollen er varm.. så her virker det nesten som at noen av røra har hoppet av. For å få på dette igjen så må vel stolene utmonteres før hele midtkonsollen kan monteres ut og man deretter får koblet på varmlufta bak. --> "Sommerjobb".
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
13 years 9 months ago #985
by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Selv rakk jeg ikke å finne noe sted med bra filter før jeg måtte parkere min W123. Orginalfilter til W123 burde jo funke. Ellers har du jo hovedfilteret som tar unna en del, så en liten test gjør nok ingenting fra eller til
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Henrik Larsen
- Offline
- Junior Boarder
Less
More
- Posts: 33
- Thank you received: 2
13 years 9 months ago #986
by Henrik Larsen
Replied by Henrik Larsen on topic Traktoren min.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.110 seconds