Traktoren min.

More
13 years 8 months ago #1106 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Kjørte Traktoren tur retur Oslo i dag. I tillegg til at bilen drar relativt greit oppover Lierbakkene med orginal OM617A (holdt litt over åtti oppover i hundresoma.. :D) oppdaget jeg to ting:
1: Bilen virker nå som en resonanskasse for eksoslyden (tror jeg) når hastigheten er mellom ca 83 og 100 km/t.
2: Jeg har lyst på OM617F og 35" hjul på slike turer. (Nok motorkraft og få ned turtallet i høye hastigheter.) 35" hjul er selvsagt funksjonellt i helt andre situasjoner også..:P Tviler dog at det havner på bilen med det første. :dry:

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 8 months ago - 13 years 8 months ago #1108 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
En G lager jo lyd ;) Det er tegn på at den lever, men eksosløsningen din ser jo litt rar ut. Har en slapp fallos som kommer ut til høyre bak tanken? heh. Har hørt at sideeksos kan gi mye resonans, men det skal jeg teste ut i sommer :) En litt snodig ting med min, er at bilen blir nesten lydløs når man passerer 4000 rpm og går opp mot 6000 rpm. Dvs, mellom 110 og 160 er bilen en skikkelig autobahn-bil :P Rundt 80 er det en god del mer lyd.

Kun litt over 80 opp lierbakkene? Det er kanskje ikke helt unaturlig på en standard OM617A. Min flyr opp der :D Da ligger den plantet på dreiemomenttoppen på rett over 4000 rpm, og da ligger den fjellstøtt opp :) Du får få tak i sugedieselpumpe og sende den avgårde ;)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 8 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 8 months ago - 13 years 8 months ago #1111 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Hehe. Den fallosen erstattet det "originale" som gikk der før. Det var rustet godt opp i endestykket og ble skjært bort for så å få på fallos'en i ca samme posisjon. Mulig det hjelper å få på noe annet der bak, eller endre hele eksosen ifbm eventuelt videre arbeid med motoren. Lite støy over 100 km/t? Går vel så fort med en 460 da at du "kjører fra støyen"?

Med den forrige M110 motoren så gikk det greit oppover Lierbakkene i 100 km/t + ja, men så har de jo maks dreiemoment ved helt forskjellige turtall. :) (Og så har man mulighet for å la M110 motoren jobbe i et høyere turtallsområde enn det OM617(A) når, det gir vel også litt ekstra mtp å holde høy fart slik disse bilene er giret?)




//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 8 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 8 months ago - 13 years 8 months ago #1112 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Jeg vet ikke hvorfor det støyer mindre på høye turtall, men det er akkurat som motorlyden går ned fra brumming til summing, og det som er igjen er mest dekkstøy. Det har vel med akustikk å gjøre :) Man må heve stemmen litt mer enn normalt i 70 og 80, men i 130 kan man prate rolig, heh.

En OM617A vil aldri gå noe fortere enn det standard dreving og 4500 rpm kan gi, og det er vel 120-130 kanskje om man pisker skikkelig? Max effekt på bensin er en del høyere på turtallstigen, så det vil aldri gå like fort med diesel. Men over 100 trenger man en god del HK også, så skal man kjøre fort, kommer man ikke langt med 125 hk uansett om man endrer drevingen. Større hjul vil også bety mer rullemotstand og ta en del av kreftene, selv om man får drevet om. Men det er ikke uten grunn at en G500 med 300 hk ikke går fortere enn 200, mens en standard 280GE med 156 hk går i 160, så skal man bryte lydmuren, så går det med vanvittig mye HK :) Selv har jeg ikke prøvd å presse min forbi 160, siden man ligger på 5600 rpm eller noe sånt, og jeg det hadde tatt seg ut som det sa pling, plong, og så har jeg 6 stempelhull i panseret og råder, veiv og det som er flere hundre meter etter meg : P

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 8 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 8 months ago #1113 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Tja.. Om man pisker ut rundt 200 hk + forbedrer dreiemomentet på OM617A motoren og samtidig setter på store nok hjul (f.eks 35") så trenger man vel ikke gjøre så mye med drevingen? :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 8 months ago #1114 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Med 35 tommer hjul hjelper det nok bra ja, i kombinasjon med finlandspumpe :) Da går den nok som en scud-rakett B)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 8 months ago - 13 years 8 months ago #1115 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Dette er forresten motorspec'en til konebilen:


Den sparker mye bedre i fra fra lavt turtall og langt oppover, og er fristende å kjøre i hastigheter som gjør at man ikke får kjøre bil lenger.. Veier dog ca det samme som G'en men har 6 trins gearkasse osv.

EDIT: Men det er selvsagt ikke derfor man kjører en 460! :P

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 8 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 8 months ago - 13 years 8 months ago #1116 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Hehe, samme med vår 320 M112 som har omtrent samme ytelser:



M112'en i vår 211 kjennes ekstremt frisk ut i norske hastigheter, men på autobahn sist sommer, kunne jeg fint hatt en M113 med 300 hk istedenfor 224. Den drar fint opp i 200 og glir til rundt 235 før det butter, men i drag-konkurranse mot en 3.2 liter Alfa Romeo, var slaget tapt med ferielastet bil. Den rykket pent i fra gitt, og jeg prøvde å henge på en E55 AMG W211, og det var ikke en sjans i havet, men den var flink til å brøyte vei den 55 AMG'en B) 3.2 litere er en slags mellomting mellom strikkmotor og stormotor, og er fine allroundere, uten å være "helt der". 5 liter V8 er noe helt annet. Men 463 med 320 - motor går nok et hav bedre enn M110.

Det har uansett skjedd mye på bensinmotor-fronten. De er ikke så håpløse på lave turtall lenger, slik at bensin kan være et vel så greit motoralternativ som diesel i disse dager. Med M272'en til Mercedes, har man maks dreiemoment på 350 nm eller deromkring allerede ved 2400 rpm, og 272 hk, så da er alt bare fryd og gammen. Jeg liker godt bensinmotorer, men det fordrer at de yter fra lave turtall. Selv synes jeg M110 er litt snodig. Den er sterk som en bjørn mellom 1000 og 2000 rpm, og så er den lat som fy opp til 3000 rpm, og så bjørnesterk fra 3500 rpm og særlig på 4000 rpm. Det kan tenkes jeg har en snodig kam på min siden jeg har trimma motor, men det er litt påfallende. Kanskje eksoskonfigurasjon spiller litt inn her også. 320'en har max dreiemoment på 315 nm fra 3000 rpm, og 250 nm fra 2000 rpm. Man merker at OM617A og M110 er ganske gammeldagse motorer, men de har fordelen ved å være enkle og solide motorer, og det er det som betyr noe i en 460 :)

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 13 years 8 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 8 months ago #1144 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Brukes daglig nå. :) Garasjen er fortsatt for liten...


Kommer forresten et sett nye hjul snart iflg jungeltelegrafen Blir bra det!. ;)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 8 months ago - 13 years 8 months ago #1163 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Da er ett sett med hjul solgt, og 4 stykker som har meldt interesse for Audien + ett konkret bud.
Snart på tide å sende en pumpe til Finland samt bestille deler til IC?

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 13 years 8 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.076 seconds
Powered by Kunena Forum