Traktoren min.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Kjør på På tide å sotlegge Drammen og gi automaten din noe å jobbe med. Lurer på hvordan automater tåler dreiemomentet fra en finlandspumpe-matet OM617A. Automaten til G som jeg har tror jeg tåler mindre enn 200 nm, og det høres helt merkelig lite ut.
Hvilken automat er det du har? Std M110 motor gir over 200NM på beste punkt på kurven for dreiemoment og din 200hk versjon gir nok enda høyere dreiemoment. Std automat for G skal forresten tåle en god del mer NM en det der, utfordringen ligger i hvor slitt automatene er og når den begynner å fuske..
Ang. sterkere motor og sotlegging av nærmiljøet: Audien som selges med 2,4L V6 motor bruker mindre drivstoff og jobber lettere en 1,8L versjon av samme bil om man har med litt bagasje på tur. (Prøvd ut, til stor irritasjon for eieren av den andre Audien.)
Tilsvarende blir det nok for en justert OM617A hvor man ikke sitter med gasspedalen i bunn hele tiden pga en undermotorisert G. (Ikke det at jeg sittet med gasspedalen i bunn absolutt hele tiden nå heller.. )
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
www.superturbodiesel.com/std/archive/index.php/thread-460.html
"G-models
720.1?x (W4A018)- 130lb/ft
722.39x (W4A028)- 202lb/ft
722.61x/63x (W5A330)- 216lb/ft (Used W5A580 in the larger engine models)"
Her er automatene. Min automat er en standard 280 automat, altså 720.1. Jeg er usikker på hvordan man regner om helt eksakt, men muligens blir det 256 nm, og da ser det jo greiere ut. Tror 280 S har omtrent 240-250 nm et sted, så kanskje den tåler noe mer likevel. Nei, jeg har bare lest diverse merceforum om folk som kjører på med masse trim og kassene begynner å slure, så derfor jeg drar opp spørsmålet.
www.thetoolhut.com/Torque-Conversion-English-Metric.html
Her står det at 130 ft. lbs blir 176 nm, så hva er riktig? Neida, jeg sier med litt humor "soting", for når man gir flat pedal, får man endelig en god røyksky ut, og det er jo litt kult Sett noen bilkar-videoer og det ser jo ut som det blir enormt trøkk Usikker på om man får gratishester av en finlandspumpe? Med diesel henger jo hestene nesten uløselig sammen med mengde diesel man spruter inn. Vet ikke om det er så veldig mye forskjell på forbruket når jeg lader mer med min w123-bil. Men, merkelig problemstilling når vi snakker om G : P
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Roar Sæther
- Offline
- Platinum Boarder
- Posts: 804
- Karma: 8
- Thank you received: 84
Må få meg en ny turbotrykksmåler, som går lenger enn 2 bar. Spurte på Torshov Bilrekvisita i går. "Over 2 bar, hva skal du med det??" "Bygger du noe syke greier, du el??"
Og siliconslangene deres er "bare" garantert til 2 bar. Hva skal en stakkar gjøre . . . . . .
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Ellers så svikta to av de tre gjenværende elektriske sentrallåsene på bilen, dvs kun førerdøren som virket (riktig dør heldigvis). Feilen skyltes dårlig kontakt (strøm..) og er nå fikset. Ihverfall så virker de igjen.. da gjenstår bare å få fikset el.lånsen for dørene på høyre side. Her er det en mekanisk feil, brudd i koblingen som går til selve låsen. Skikkelig knot å få til. (Sveise?)
Hmm.. og så har jeg vært ute og målt til hvor snorkelen skal plasseres. Tegnet litt på bilen med tusj osv.. får se om det snart er på tide å borre og sage litt i skjermen.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Men G'en er bra også! Kjørte i grøfta i dag... kjørte egentlig på kanten av veien for å unngå dype hjulspor som kasta bilen hit og dit, og havna plutselig i en dyp grøft med snø. (Veien var ikke så brei som jeg trodde, bare råtten snø under hjula på høyre side!) Bilen hadde dyp slagside og lå med snø god oppå høyre side. Han som satt på sa bestemt at nå sitter vi fast og det vil være vanskelig å få trukket opp en så tung bil. Jeg kobla inn bakre sperre, satta bilen i lavgir/4wd, og rygga bakover i grøfta og kjørte deretter fremmover og opp på veien. Passasjeren som har en nyere Land Cruiser var dypt imponert! (Og jeg ganske så fornøyd! )
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Roar Sæther
- Offline
- Platinum Boarder
- Posts: 804
- Karma: 8
- Thank you received: 84
du får vise disse Toyota-gutta hva som er skikkelig 4 hjuls trekk
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Litt større hull er nok bedre om man skal få plass til en snorkel.
For å få plasseringen så langt bak som mulig så måtte innfestingen modifiseres noe.
Prøvemontering:
Gjenstår å få på litt lakk igjen der skjermen er kuttet/boret samt å legge på tettemasse når endelig montering gjøres. Tror det skal bli bra dette her, mener jeg har funnet riktig løsning for resten også nå.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Roar Sæther
- Offline
- Platinum Boarder
- Posts: 804
- Karma: 8
- Thank you received: 84
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.