Motorbytte fra OM603 til OM606.96

More
8 years 9 months ago #6395 by minim
Da har jeg bestemt meg for å sette i gang med motorbytte i min 463 350 som sliter med en vannlekkasje. Jeg vurderte om jeg skulle ordne vannlekkasjen, men 350 motoren er rett og slett for liten til denne bilen så det blir bytte.

Har vært å hentet meg en 1998 modell e-klasse med OM606.962 og 722.6 girkasse. Det lukter litt brent olje av denne ved pådrag, men håper (og krysser fingra for) at det er bare en utslitt turbo som er grunnen til det. E-klassen skal hugges og motor demonteres i løpet av denne uken tenker jeg og da skal jeg se litt mer på motor også før den går i G-vogna.

Når fruen skulle innom noe heste-nm-greier i dag nå som vi er på ferie så benyttet jeg sjangsen å reiste innom det lokale høggeriet også. Fant meg en W202 C-klasse girs spak til 200kr som visstnok skal passe denne ombyggingen. Gearkasse kontroller er på vei i fra Danmark, ny flens til kassa på vei fra Tyskland og avtale om bytting av element i dieselpumpa er gjort i august med Dieselmekken. Har en ekstra pumpe liggende også så den blir montert inntil jeg får pumpa i fra dieselmekken slik at det ikke hindrer meg i å få kjørbar bil igjen.

Har prøvd å lese meg litt opp angående dette byttet og fått noen stalltips med Roar S. ang hva som må til og kort oppsummert så er det følgende jeg har funnet ut til nå uten å ha begynt på prosjektet:

-Flytte over oljepumpe.
-Flytte over bunnpanne (og file litt i 722.6 converter hus for å få plass til rpm sensor).
-Flytte over oljefilter "holder" for å få med trykkbryter.
-Bygge litt om i ledningsnett mtp gløding (noen som har mer info?).
-Små endringer i ledningsnett mtp temp sensor.
-Montere M-dieselpumpe fra 603 (min skal en tur innom dieselmekken å få 7.5mm element også).
-Montere gearkasse kontroller fra ofgear.
-Montere TPS sensor fra e-klassen for gearkasse kontroller.
-Montere C-klasse W202 gear-hendel.
-Modifisere gass-styring til dieselpumpen.
-Sveise på T3 flens på manifold for ny turbo.
-Montere Holset HX30 turbo (kun fordi jeg kjører mekken pumpe og vil ha ut litt mer effekt).
-Borre to nye hull i bakre gearkasse feste.
-Ny høyre-radiatorslange.
-Ny flens for å koble aksling til utgående fra nye 722.6 gearkassen.
-Korte inn aksling mellom gear-transfer med 30mm.
-Intercooler?? Hva gjør man med dette i en G med lite plass?
-Blende EGR eller la den bli styrt av gearkasse kontroller??

Skal prøve å oppdatere tråden litt med bilder og mer info når jeg kommer i gang så blir det kanskje enklere for nestemann som skal prøve seg på noe slikt. Om noen som har gjort dette her før har noen innspill så er jeg veldig mottagelig for det siden jeg har lite greie på dette :)
The following user(s) said Thank You: kramer

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 9 months ago #6398 by Heggernes
Eg hadde blendet egr pga det sparer deg for masse sot i innsuget. Har gjort det på min w463 G300
The following user(s) said Thank You: minim

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 9 months ago #6399 by minim
Har faktisk feilkode på X5'n min nå med tett EGR system.. Rensa selve ventilen før jeg reiste på tur, men fikk jammen feilen opp igjen etter 1000km så må vel til å rense varmeveksleren også.. Er vel å lage seg et fremtidig problem å beholde systemet så da blir det å få plombert det :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 9 months ago #6401 by Roar Sæther
Hvis det ikke funker å korte inn mellomaksel, passer mellomaksel fra 320 bensin. Intercooler orginalt er montert i framfanger. Men da må du bytte til framfanger fra 300 for å få gjennomstrømning. Ikke sikker på om orginale trykkrør fra 300 passer i forhold til ramma på 350. De passet ikke i forhold til ramma på 320 bensin. Litt jobb å lage de slik at de ikke slamrer mot noe. Evt går du for samme løsning som på Tor-Guttorm sin G. Sveiser inn en vannkjølt cooler i innsuget, og fører trykkrørene ned fra turboen, ut på tvers foran motor i ca veiv høyde, og opp over servosnekke og inn på cooler. Mye å passe på i forhold til plass og klaringer til alt rundt. EGR blender du på eksos manifold, og fjerner på innsugs siden. Der må du lage deg en flens alikevel, for å koble deg mot trykkrøret fra turboen. Det bakre opphenget på 722.6xx kassa er lett å bruke i G 2 stk 80 mm 5x20 mm flatt jern som spacere på hver side av festet på braketten på ramma, gjør susen. Husk at du må lage deg en anordning på girsperra bak på kassa. Orginalt må du trykke inn bremsen for å sette bilen i gir. Dette tror jeg ikke er likt fra 722.4xx kassa du har.

Kommer sikkert på mer etterhvert som du fortsetter B)
The following user(s) said Thank You: minim

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 9 months ago #6403 by minim
Takker for mye god info igjen Roar. Det med girkassen hadde jeg ikke tenkt på, men skal få sett på det. Tenker at i første omgang så blir det å få fyr på motor i bilen så får jeg se mer på endelige løsninger på ting etter det. Blir uten intercooler i starten høres det ut som ettersom det må planlegges litt og jeg må handle inn gass + tråd til å sveise alu med MIG apparat :o

Har du bilder av det med girkasse opphenget? Jeg forstod det slik at det som stod i 350n kunne brukes opp igjen om man borret to nye hull også, men ser ikke helt for meg hva som er enklest.

Har endelig kommet hjem nå så skal begynne å demontere motor i fra delebil i morgen å få tatt en status på turboen i den. Håper virkelig det er den som er ferdig som skaper den brente olje lukten og ikke slitte stempelringer/ventilforinger/toppakning eller noe annet gøy inni motoren.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 9 months ago #6404 by minim
Da har jeg endelig fått meg en skruedag. Tok lenger tid enn jeg hadde trodd å få ut motoren, men den kom ut i løpet av en lang dag. Jeg prøvde å tenke litt på hva jeg skal ha med videre så litt ledninger er tatt vare på til senere bruk.

Skal glødeelektronikken i fra W210 brukes videre når den skal inn i gvogna? Klippet lednignene slik at jeg har alt komplett slik at det kun er å tilføre en pluss ledning og to styreledninger i tilfelle det skulle brukes opp igjen.

Kikket litt på det roar nevnte med wire til bremsepedal også. Jeg lurer på om jeg ikke dropper hele denne mekanismen. Det er jo bare en sperre for at man må trykke på bremsen for å få den ut av park er det ikke? Jeg prøvde litt i dag og man må dra i wire for å få den ut av park, men om jeg har wire slakk hele tiden så kan jeg bevege fritt i mellom P-R-N-D. Så om jeg fjerner wiren helt så skal dette fungere utmerket :)

Det lekker mye automat olje ut kontakten for styringen til kassa. Det skal vel ikke lekke noe her når bare kontakten er ute skal det vel? Mener at jeg leste noe om at det var en vanlig plass å få lekkasje så jeg antar at jeg har lekkasje når det er slik? Stor jobb å få tett igjen?

Tok en sjekk av turbo også i håp om at det er denne som gjør at det lukter brent ved pådrag. Den er slik at jeg kan bevege den kanskje en 1mm sideveis med fingeren. Er det trolig denne som er gåen eller kan jeg ha trøbbel videre inn i motoren?

Og her kommer det litt bilder. Tok selvfølgelig ikke så mange når jeg taljet ut motoren siden kamera ikke ble prioritert i kamepens hete :D

I fra henting av donor-bilen.


Startet med friskt mot i dag tidlig.


Fabrikkny topp for 10k km siden.


Fått fjernet en del. Forsatt et stykke igjen!


Motor ferdig taljet ut og satt på pall.


Her vises P-R-N-D skifteren med staget på og wire som skal gå til bremsen. Skifteren går da uten å være i lås så lenge wire ikke er strammet opp. Viser også feil type flens. Ny flens ligger i tollen :)

Oljelekkasje ut kontakten for styring av gearkassen.


Begynner sikkert så smått på fjerning av 350 motoren i fra Gvogna i morgen tenker jeg. Kommer til å ta den ut og flytte over det som skal flyttes over samt montere i diesel pumpa før den løftes i gvogna igjen. Apropo det å flytte over ting så lurte jeg litt på om dynamo, AC og servopumpe skulle flyttes over eller om det som følger med fra E-klassen skal brukes.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 9 months ago - 8 years 9 months ago #6409 by minim
Frisk start i dag igjen med samme jobben som i går i e-klassen :)

Prøver å være flink å merke, men det var en god del jeg hoppet rett over :X Får se hvor lurt det var når dette skal sammen igjen.

Begynner å nærme seg noe. Det går mye treigere i dag når jeg må ta vare på bilen og vurdere hva som skal brukes opp igjen og hva som må av.

Og motor på tur ut etter mye om å men. Hadde løsnet motorfestene på samme måte som på E-klassen i går, men da ville den ikke ut så måtte løsne motorfestet i fra bunnen i stede.

Da er det klart for å bytte over delene jeg skal ha med over til 606 motoren. Må også vente til jeg får riktig flens for utgående på kassen og jeg mangler litt deler til å få tett 722.6 automaten som skal brukes videre. Det kommer uansett til å gå en god del tid på å flytte over og klargjøre bruks-motoren så delene kommer sikkert før jeg er klar med resten. Ser det forresten like grisete ut på gulvet til dere andre som skifter motorer? Er jo komplett umulig å få drenert skikkelig uten at det renner overalt når motor begynner å bevege seg..


Begynner nesten å angre litt på hele ombyggingen når jeg ser hva jeg som amatør har tatt på meg å gjøre :pinch: Blir en god del mer tilpassing enn det jeg hadde tenkt i utgangspunktet og det er myyyye jeg aldri har gjort før så jeg er spent på om jeg i det hele tatt får gang på den igjen etter dette :woohoo:
Last edit: 8 years 9 months ago by minim.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 9 months ago - 8 years 9 months ago #6410 by Roar Sæther
Pust rolig nå, og ta det helt med ro :)

Det er heldigvis lite med dette motorbytte som er vanskelig, men det er mye små detaljer som må stemme. Det høres ut som du har kontroll på det meste, så dette går nok bra. Ikke stress med å få ting fort ferdig heller, fordi det tar den tiden det tar.

Gleder meg til løsninga på AC'n. Om den lar seg flytte rett over uten noe særlige problemer.

Og angående sølinga? Det er bare ferskinger som søler :laugh: :laugh: :whistle:
Last edit: 8 years 9 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 9 months ago #6411 by minim
Det blir ingen stress med å få det ferdig siden bilen ikke brukes til daglig så det blir mer et koseprosjekt nå i sommer :)

Det lar seg sikkert flytte over, men det kommer til å stjele mye plass. Det var egentlig allerede trangt i forkant der som det var og om jeg skal ha inn en intercooler også så blir det ikke bedre plass akkurat. Tror kanskje AC-registeret må ofres for å få plass til intercooler og da blir det ingen AC :(

Vet du om Tor-guttorm tok bilder av prosjektet sitt? Hadde vært artig å sett forskjellige løsninger på dette før jeg gikk i gang.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 9 months ago #6412 by minim
Kort oppfølger til spørsmålet om AC. Brakettene i fra 603 ser faktisk ut til å passe, men jeg har vært uheldig med donor bilen siden det har blitt knekt bolter inne i skruehullene. Tror rett og slett ikke at jeg begynner å styre med å borre ut og gjenge opp igjen. Er trossalt maks en uke i året hvor vi trenger AC og da kan jeg la bilen stå :)

603 brakett plassert over hullene

Knekte bolter.. Er så lite gjenger på de nedre boltene også at jeg ikke tror det blir noen suksess å feste med kun dem.

Monterte servo pumpe og mekanisk dieselpumpe. Satte på RS157 pumpen jeg har nå inntil videre. Har en RS179 også i fra 350 motoren med litt "kvassere" kam-profil så tror det er denne som ryker inn til en oppdatering hos dieselmekken. Jeg monterte pumpen 15 grader etter TDC slik som den elektriske pumpen sto, men ser at jeg må ha den ut igjen. tenkte ikke på at gass staget på baksiden trenger litt plass så den må ut igjen og vries så langt ut i fra motor som mulig for å få plass til gass-staget.


Hva er forresten den saken med alle stagene som er ringet ut på bildet her merket med 2 og hva er 1? Fra Nr1 ser jeg at det går en vakumslange ned til gearkassen og fra nr2 går det en wire nedover. Er dette styring til gearkassen som nå kan fjernes eller må noe av det være med videre (den på pumpa?)?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.062 seconds
Powered by Kunena Forum