Motorbytte fra OM603 til OM606.96

More
8 years 7 months ago #6496 by smily
Hei alle!

SUPER TRÅD! Skal til med noe av det samme. Jeg har som utgangspunkt en W460 med OM606.910 med havarert register. (og ventiler)

Tenker sette inn samme motor oppsett. Så dette var UTROLIG KJEKT!!
The following user(s) said Thank You: minim

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #6497 by minim
Takk for det :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #6502 by minim
Begynte dagen i dag med å montere sammen akslingen og ta et mål for sikkerhets skyld for å se om den kunne passe likevel, men det er nok ikke håp. Den kan presses sammen til ca. 24.5cm og strekkes til ca. 27.5cm, men hos meg er det nå 23.5cm mellom flensene så ting blir stående i spenn om jeg monterer den der. Ryker vel på en ny en selv om prisen var avskrekkende (ca. 10k inkl. mva i fra tyskland). Er ikke nevneverdig slark i den selv om det var slitasjemerker inni akslingen så jeg greaset den opp igjen og satte på ny klemmer så er den klar for lageret :)


Så var det på tide å gå på det jeg har gruet meg til noen dager. Tilpassing av eksosmanifold. Jeg løsnet litt på eksoshuset på turoben og fikk vridd det litt slik at oljetur/retur står mest mulig vinkelrett for å ha godt fall på retur. Slangen fikk seg en liten knekk, men skal sikkert snu luft utblåsingen senere så jeg lar det være inntil videre.


Fikk også en pakke i fra Rapidwelding med tråd til alu og rustfritt slik at jeg kan få sveist innsug når den tid kommer.


Og som vanlig når man skal til med noe så er det ting som ikke går veien. Her er et bilde av regulator når den ikke er montert på noen gassflaske. Den viser fortsatt 50 bar og ingen grunn til å tenke på at det er tomt for gass noe det nemlig var. Jeg har brukt et brannslukningsapparat med CO2 til sveising tidligere, men pga av at den ikke var trykkprøvd på lenge så fikk jeg ikke fylle den uten trykktest så da ble det en tur for å kjøpe en Air Liquide 11L flaske med skikkelig gass. Når det først stoppet opp med sveisingen så tok jeg like godt en liten service på kemmpien som har hatt dårlig hurtigkobling til gass tilførselen også å fikk byttet den.




Så var det på tide å begynne med litt sveis. Det blir noe skikkelig lappverk for å få sveist inn flensen siden jeg må bygge den litt ut i fra også. Fikk skjært vekk det som var begynt å sprekke opp også slik at det ikke blir et problem senere. Blir spennende å se om dette holder så mye lapping som det blir for å få nogenlunde brukende manifold. Er fristende å lage meg noe skikkelig senere, men får se hvordan det holder først. Ble ikke ferdig med sveisingen så turbo er ikke prøvemontert enda.



Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 6 months ago #6620 by minim
Nå er jeg på plass igjen etter to uker på jobb og litt annen jobbing, men det går fremover i det samme trege tempoet som før :) Jeg har fått dieselpumpen tilbake fra sverige og ting begynner å gli på plass.


Her montert på motor stilt med tenning på ca. 9 grader ATDC så får vi se hvor jeg lander når jeg får sveiva igang bilen. Tok med et bilde med manifold løslig holdt på plass for å se klaring til Göran sin custom ALDA.



Nå hadde det gått en stund siden jeg demonterte dysene så jeg hadde glemt hvordan flammepakningen skulle stå. Fikk rask hjelp på facebook og svaret er at den skal ligge som den til høyre mot dysen. Man ser det vel egentlig når dysen holdes inntil, men er sikkert fort gjort å gjøre feil her :)


Her er turbo prøvemontert på manifolden og jeg har endret litt på vinkelen til oljereturen. Den er muligens helt i grenseland til hva den bør være, men på denne måten slipper jeg å bygge om oljeretur inn på blokka. Bruker en kombinasjon av rørene til 603 og 606 motoren. Olje-tur må uansett bygges om. Legger ved noen bilder som viser det også. Skal innom et verksted i morgen for å se om de kan hjelpe meg med nye rør som kan bøyes til. Om det ikke går så blir det AN-slanger selv om jeg ikke helt liker å bruke det så nært manifold/turbo som blir veldig varmt.




Og et spørsmål til slutt til dere som har gjort noen slike konverteringer. Bruker dere opp igjen vannpumpe/tilkobling i fra 603 på 606 blokka? Slangene ut har litt annen vinkling så jeg vurderer å bruke opp igjen litt i fra 603en om det passer slik at jeg ikke trenger å gjøre om på slangene i bilen. Det sitter også en vanntemp måler der som kunne fått blitt med videre om dette passer overens.



I morgen er planen å få tak på olje-tur slange, ordne vannpumpe biten om det passer og ordne oljekjøler slangene til automatkassa. Går dette i orden setter jeg i motor i morgen også, men det kommer sikkert noen skjær i sjøen tenker jeg :P
The following user(s) said Thank You: SGK, kramer

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 6 months ago #6622 by minim
Da har jeg endelig fått meg en akseptabel løsning på olje-tur. Endte opp med å skjøte sammen deler fra 350/300 slik at jeg fikk "hardline" som ble sånn tålelig bra. Jeg må få laget meg en support til den så den ikke ryker det er det eneste som mangler.



Så begynte jeg å sjekke litt rundt vannpumpen og huset for å finne ut hva jeg skulle gjøre. Det som ble avdekket når jeg begynte å se litt på delene og grave litt i EPC var at tidlige utgaver av 350 ble levert med 69mm impeller på pumpen og større reimhjul. Når jeg vil ha mest mulig kjøling/flow i systmet så fant jeg ut at jeg må bruke impeller i fra W210 som er 72mm, men da er pumpa for stor for huset så jeg må bruke huset også. Alt passer jo, men jeg må få gjenget opp en M14x1.5 til vanntemp sensor og jeg hadde selvfølgelig ikke fingjenget M14 tapp liggende så det får bli i morgen. Jeg kommer til å bruke det minste reimhjulet for å få størst mulig hastighet på pumpa og størst impeller, men slangetilkoblingene/thermostathus i fra 603 motoren. Legger ved litt bilder bare for å ha dokumentert litt :)






Så har jeg også fått orden på slangene til/fra automatkassa. Har fått vasket dem grundig og bendet til en kombinasjon av slangene fra 722.3 og 722.6 kassa slik at de skal passe nogenlunde.



I morgen blir det en tur på Würth for å hente M14x1.5 gjengetapp, muligens en tur til Turbofun for å hente M10x1.25 studs til turboen og BOS har pakninger til vannpumpen liggende til meg. Plukker også med meg 10 liter 5w40 olje fra biltema og 10 liter med kjølevæske. ATF olje er bestilt i fra stjerneservice. Jeg vet at det sikkert er lenge igjen før jeg blir ferdig når jeg ser hvor mye tid det går på smådetaljer, men nå gleder jeg meg som en liten unge til å få fyret den i gang!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 6 months ago #6640 by Roar Sæther
Utifra bildene dine, hadde jeg droppet den 72 mm impelleren. Plastikk skovler suger, da de sprekker rundt akselen. Kjipt. Ellers er det morsom lesing :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago - 8 years 5 months ago #6641 by minim
Har skjedd lite de siste dagene pga mye annet på tapeten, men har fått gjort litt. Småtterier klart.

Vannpumpehuset fra W210 skulle jeg gjenge opp slik at jeg fikk med tempsensor på den, men det gikk heller dårlig. Tenkte at det var lett å ordne dette på frihånd så jeg borra opp og skeivt ble det (så til de grader også..). Burde lære etterhvert at jeg er fryktelig dårlig på frihånds borring!


Løsningen på dette ble å spenne den i søyleborremaskina og borre/gjenge opp til M16 og sette i en plugg godt innsmurt i tetningsmiddel. Så borret jeg heller opp temp sensoren i kanalen på andre siden av pumpa enn det som er orginalt. Bør ikke ha noe å bety på temperaturen etter det jeg kan se.



Turboen er også kommet på plass så nå nærmer det seg. Når jeg får tid til å bruke en kveld i garagen nå så tenker jeg motor er kommet i bilen :)

Edit: blir plast impeller Roar :) kan ikke være så skjør vel? Uansett fort gjort å bytte :) Gjør det jeg kan for å få god kjøling.
Last edit: 8 years 5 months ago by minim.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #6820 by minim
Tid for oppdatering!

Har gått å tenkt på den snarveien jeg tok med skvulpedekselet lenge og nå får jeg skulle ha motoren i bilen så spurte jeg gjengen i Sinnsyk racing og det var egentlig klar tale og enkel oppskrift. Ta 6 bolter i fra rammelagerne på 603 motoren (med M6 gjenger inne i M11 bolten) og flytte dem over på 606 motoren for å få innfesting til skvalpedeksel fra 603 motoren som dekker 5 sylindre i steden for bare to (første er over oljepumpen). Ble litt ekstra jobb og måtte kjøpe inn ny bunnpannepakning fra BOS, men nå slipper jeg å tenke på det lenger! M11 boltene på rammelagerene trekkes med 55Nm+90grader.


Så var motoren endelig klar for å gå inn i bilen! Stor dag :)


Bildet er egentlig mest for at jeg skal huske det selv. Kombinasjonen av lite servopumpehjul og lite vannpumpehjul gjør at jeg må bruke den korteste drivreiemen man får til 603 motor selv om jeg har 606 motor.. Tror denne ble stram nok, men jeg har et alternativ til og det er større vannpumpehjul, men jeg har egentlig ikke noe lyst til det siden det gir mindre flow på vannet. Reima kan kjøpes på biltema for 179kr eller for 4-5ganger prisen hos BOS :)


Vannrøret fra blokka og til kupevarmer/webasto kretsen må tilpasses litt siden det ikke er plass til den som er i bruk fra W210. Den fra 603 motoren går inn på toppen på et annet sted pluss at den har dieselforvarming som jeg ikke trenger lenger så den passer heller ikke. Jeg kappet av den i fra W210 og sveiset på ny "fals" for å låse slangen igjen. Ble montert i bilen og så sveiset på brakett slik at den passer mot oljefilter huset som er fra 603 motoren. Ble noe skikkelig jalla greier, men tror det gjør jobben.



Så begynte jeg å se på temperatur sensorene som står i vannstrømmen. På 603 motoren så står det tre sensorer montert i vannstrømmen hvor to stk er i forkant av blokka (556 og 552 på bildet) og den andre står i vannpumpehuset som det er bilde av tidligere i tråden. Jeg vet egentlig ikke helt hva de forskjellige er, men 552 går til ettergløding, 556 er bare en bryter (varsellampe??) og den på vannpumpa tipper jeg går til måler i bilen og muligens tomgangsregulatoren på pumpa. De er uansett flyttet til i bakkant av blokka på 606 motoren. Grunnen til at de står her er rett og slett at det var M14x1.5 gjenget opp i blokka der inn i vannstrømmen så jeg satser på at de vil fungere bra der :)



Så var det å begynne på gløding. Her er et bilde av hvordan pluggen som skal inn på glødeenheten fra ledningsnettet til 603 motoren ser ut. Jeg skal bruke opp igjen styringsenheten til gløding fra 603 motoren siden den fra W210 ser ut til å trenge litt mer styring siden det kun er to ledere inn i tillegg til hovedstrøm/glødeplugger. Bruker glødeledningsnett fra 606 siden de kontaktene som skal inn på glødepluggene og ledningsnettet er fint tilpasset 606 motoren.


Loddet i fra alle pluggene og laget meg en liten "jig" til å lodde på slik at ting sto i ro.


Ferdig loddet kontakt klar til å gå inn i bilen igjen.



Motoren er altså i bilen igjen og det elektriske til motoren er så og si på plass!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #6823 by minim
Da har jeg endelig fått surra meg til noe jeg har glemt lenge.. Har ikke fått bestilt meg intercooler opplegg enda, men nå! Jeg droppet "kitttene" de har for salg siden det er kun 2" dyp intercooler i 350hp kittet deres og det er altfor tykt fremmi der så jeg gikk for radiatoren i fra 600hp kittet som er 1" dyp og varmeveksleren i fra 350hp settet og en bosh cobra pumpe. Bruker 1/2" NPT til 3/4" konet tupp som slanger med slangeklemme kan tres over og da skal 0.75" slangen passe rett på også. Den går også inn på Bosch pumpen etter det jeg kan se så da bør det være så godt som komplett.



Jeg må uansett få bygget meg noen trykkrør til dette og her var det jammen trangt om plassen, men skal se om jeg ikke får fiklet til noe greier. En ting som plager meg litt er at jeg ikke finner noen V-bånd klammer som passer til dette. Er det noen som vet hvilken V-bånd klammer det er på trykksiden på Holset HX30W? Det ser ut som noe ukurrant millimeter greier, men vet ikke helt.. Alternativet er å ta av huset og kappe av flensen, men det hadde vært ryddigt å få brukt V-bånd klammeret.




Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 5 months ago #6884 by må606
venter i spenning på video av første oppstart ! :D artig prosjekt du har :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.059 seconds
Powered by Kunena Forum