Motorbytte fra OM603 til OM606.96

More
8 years 5 months ago #6885 by minim
Takk for det! Videoen tar det dessverre litt tid før jeg får ordnet for jeg kom akkurat ut i havet på jobb og må gjøre unna 14 dager her før jeg kommer hjem. Intercooleren som ble bestilt fra frozenboost ble liggende hele siste uka i tollen og har enda ikke kommet frem så det stoppet det hele. Blir nok sikkert ikke før om en tre ukers tid tenker jeg.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #6950 by minim
Da lå det en pakke å ventet på meg når jeg kom igjen i fra jobb :) Det ser meget bra ut, men tror det blir noen dager med hvile før jeg hiver meg på å montere det. Har handlet inn det som trengst av intercooler rør også så jeg satser på oppstart ut i uka engang.



Et spørsmål litt på siden, hvilken olje brukes på servoen?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #6951 by Roar Sæther
Mobil 200.
The following user(s) said Thank You: minim

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #6960 by minim
Noen som klarer å se hva som gjemmer seg inni forskjermen her? :D




Fikk prøvd å sveise alu også for første gang når jeg skulle sveise festebraketter fast til intercooleren. Resultatet ble så som så, men det henger nå godt fast :P Sveiseapparatet går ikke lenger enn til 2.5mm tykkelse på aluminium når det står i "auto" så det er mulig det er for svakt til dette, men jeg har ikke greie på det.. Har sveist på en vinkel til som er festet med "pop muttere" i hullene som er bak pyntelisten på skjermen slik at cooleren er godt festet i begge sider av skjermen. Dette er "350hk" varianten til frozenboost og den skal parres med en Bosch vannpumpe og radiatoren som selges i "1000hk" kittet siden den kun er 1" tykk og får plass forran radiatoren til kjølevannet. Har behandlet områdene jeg har skjært og borret i med tectyl så avventer montering til i morgen.



Limer på plastikk for å unngå at alu ligger rett mot metall mtp. rust, men om det har noe for seg er en annen sak :D


Forskjellig "routing" av intercooler rør. Bygger rørene av biltema 2.5" eksos bend, men ser at jeg får litt trøbbel. Det går muligens å få til den røde rutingen med mye bend og mikk for å komme forbi viften, men det aller enkleste hadde vært å fjernet hele viften og gått der den grønne er tegnet inn.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #6962 by minim
Har ikke fått mulighet til å snike meg i garagen så lenge i dag så det ble egentlig gjort lite igjen.. Blir vel aldri ferdig med dette :P Kødda ganske lenge med å få løst spennringen som holder huset på plass på turboen så det ble modding her for å få det lettere av/på neste gang.



Grunnen til at huset ble plukket av var at jeg skulle sveise på en stuss til å få koblet slange innpå. Brukte et 90graders bend i fra delebilen å sveiste det rett i turbinhuset. Alu var noe herk å sveise i for en amatør så det spørs hvor tett og bra det ble, men fikk nå klattet sammen noe greier. I morgen håper jeg at jeg kan få hele dagen i garagen og få laget ferdig intercooler rør og begynne å montere litt mer. Skulle fått laget til en flens ut i fra innsugs manifolden med 90 graders bend også for å komme inn på intercooleren, men får se om jeg setter bort den sveisinga eller om jeg skal prøve å klatte til noe der også.
The following user(s) said Thank You: kramer

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #6964 by minim
Etter mye tenking så endte det på en veldig enkel intercooler rør løsning som lå like forran øynene mine hele tiden uten at jeg så den :) Måtte en tur til byen å handle mer silikon bend for å få det til å gå, men nå er det ferdig! Gjenstår kun å lakke dem med varmebestandig lakk så er jeg ferdig med den saken. Glemte å ta bilder av flensen inn på manifolden, men kort forklart så kappet jeg den av ved EGR ventilen og slipte den til slik at jeg fikk innpå et 2.5" 180 graders silikon bend. Jeg lot det stå igjen noen kanter slik at jeg får strammet til slangeklemmen så krysser fingra for at det blir tett å holder seg på.

Har et spørsmål ang. varmebestanding lakk. Det står at den ikke herder før på 250 grader. Kan jeg lakke delene og varme dem med føner (industri type som går til 500+grader)? Har lysst å få lakkert dem når de er ute av bilen..


Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #6965 by Tommyfn
Lakka nettop eksosen til ei motorsag med slik lakk. Den varma jeg fint med varmluftpistol, så ble det tørt rimelig fort :-) så det går fint!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago - 8 years 4 months ago #6967 by minim
Takk for tilbakemeldingen. Du hadde helt rett ang tørkingen. Jeg brukte en Maxgass brenner (2100 grader) som jeg holdt på litt avstand og det var ikke mye som skulle til for at det ble helt tørt nei :)

Har nå holdt på litt i dag også så tar med en bildeoppdatering. Merker at det er veldig kjekt å ha denne tråden og bildene så jeg kan se tilbake på hvordan ting var før jeg begynte ombyggingen mtp ledninger/wire/vakum/slanger så den har vært kjekt å ha i dag.

Måtte tilpasse gearkasse festet litt siden det ikke er helt likt på W210 og Gvogn. Kappet til noen alu biter av passe tykkelse for å shimse opp feste litt så det ble god anlegsflate mot festet på bilen og borret opp to nye hull i festebraketten. Vet ikke om den kom i riktig høyde, men den sitter ihvertfall godt fast :D



Lakket intercooler rørene med varmebestandig lakk i dag og fikk montert noe av det på bilen. Har også montert en god del annet og tilpasset litt slanger som skulle inn på automatkjøler/oljekjøler. Ryddet også litt i det elektriske, men mer rydding må til før jeg tar i bruk bilen.



Røret som går over viften hadde selvfølgelig dradd seg litt når jeg hadde det av for helsveising så det var ikke god nok klaring til vifta likevel. Jeg oppdaget at et av bladene hadde avkappet bakre hjørnet og da var det klaring så da tok jeg frem fein saga og saget av hjørnet på alle sammen slik at det akkurat ble klaring. Håper ikke jeg får den i ubalanse av å gjøre det der, men tror ikke det kan skade så fælt.


Det nedre røret til radiatoren passet fint siden jeg bruker opp igjen tilkoblingen fra 350 motoren på 606 motoren, men det øvret røret passet ikke siden det er mindre diameter på det røret. Jeg trenger et rør med to bend som på bildet med 36mm diameter i begge ender. Er det noen som vet hvor jeg kan få skaffet noe slikt i Bergen/omegn?



Koblet til batteriet igjen i dag også for å se om starteren gikk, men det var no-go :( Jeg antar at det har noe med at det var en sensor i gearkassen som forhindret start av bilen om ikke den sto i park så jeg får ta en titt på skjemaet nå i kveld og se hva som må kobles forbi. Om noen har vært bort i dette så gi gerne en tilbakemelding innpå her så jeg slipper å finne opp kruttet på nytt. Koblet bort defa startsperren som var montert så det var ikke den som trøblet og startsperren på bilen går vel på dieseltilførsel (fjernet) så det er vel ikke den heller?

Edit; har funnet ut at en av pluggene som ikke er tilkoblet lenger er "starter lock out" bryteren. Den sitter på girkassen som er solgt så det blir å koble seg forbi den tenker jeg. Klarer ikke å finne skjema på denne i WIS selvfølgelig... Noen som er gode til å finne slikt?
Last edit: 8 years 4 months ago by minim.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago - 8 years 4 months ago #6969 by minim
En kort oppdatering. ENDELIG!

Last edit: 8 years 4 months ago by minim.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 4 months ago #6970 by minim
Som det gikk frem i fra videoen postet tidligere i dag så har jeg prøvestartet vogna i dag og det gikk over all forventning. Ble fortalt at man ofte måtte sette trykkluft på tanken og kinne i evigheter for å få start, men det var ikke rare greiene som skulle til egentlig. Måtte selvfølgelig dra en del på starter, men ikke nok til at batteriet tapte seg nevneverdig. Litt trøblete siden starting fra nøkkelen ikke fungerer enda og jeg måtte kjøre starter fra motorrommet og inn i bilen for å gløde, men alt går..

Tenkte jeg skulle poste løsningen på slangen også. Brukte ene halvdelen av 350 slangen og den andre i fra W210 og skjøtet de sammen med et 35mm skjøtestykke som QWT solgte.


Og her er braketten på innsuget. kuttet bort EGR ventilen, men lot det stå igjen litt som det viser av bildene for å ha noe som slangeklemmen presser i mot. Gjenstår å se om det blir tett, men fikk bra klem på den med slangeklemme så blir overrasket om det ikke skulle holde.



Denne lille rakkeren fant jeg på gulvet etter at jeg prøvemonterte radiator og AC register/intercooler, men jeg aner ikke hvor den skal. Jeg har fyllt opp 8 liter kjølevæske og omtrent det samme med motorolje, servovæske og 5liter automat olje (mer skal på senere) og det har ikke lekket ut noe enda. Er det noen som vet hvor den kan komme i fra? Kan være deler i fra W210 også, men det var så rart at den dukket opp akkurat nå.


Har som nevnt ikke fått orden på start fra nøkkelen enda, men jeg har funnet et "immobilizer" skjema og så skal jeg få tilsendt fult koblingsskjema for 350 så da løser det seg nok med litt tid.

Gjenstående på lista:
-Montere vannkjøler og pumpe for intercooler og trekke slangene
-Lage nytt 3" eksos
-Koble til strøm på gearkasse kontroller
-Lage nytt stag til gear spaken
-Peile automatkasse olje
-sikkert litt småplukk :P

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.065 seconds
Powered by Kunena Forum