Motorbytte fra OM603 til OM606.96

More
8 years 8 months ago #6413 by Roar Sæther
Nr 1 er en vakumstyring av 722.4xx kassa som satt i G'n din. Den trenger du ikke på 722.6xx kassa. Nr 2 er en ingeniørs våte drøm av en gassoverføring, mellom vaier og dieselpumpe. Brukte ikke den selv, men det kan være at du skal bruke litt tid på den. Den kan være løsningen til en bra montering og styring av TPS'n :)
The following user(s) said Thank You: minim

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6414 by minim
Men den klompen bak alle stagene da? Er det ingenting inni den? Så fryktelig voldsomt ut for å bare være en gassoverføring :p

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6415 by Roar Sæther
Så den ikke først. Det er cruise controlleren :P

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6416 by minim
Den må være med videre :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago - 8 years 8 months ago #6423 by minim
Har ikke blitt gjort mye siden sist egentlig, men fikk tatt ned bunnpanna og oljepumpa i fra 603 motoren i dag og har fått laget meg en test-brakett for TPS sensoren.

Turboen dukket opp i dag også :) Ser ut som akkurat passe størrelse for dette prosjektet!

Har fått seg en trøkk under transport ser det ut til. Er bare toppen av vakumklokka til wastegaten så det skal vel ikke gjøre noe fra eller til. Skal prøve å trykke den opp en dag for å se at den regulerer som den skal.


Slik ble tps overføringen. Brukte en vinkelbrakett i alu som jeg skjærte til. Kan se ut til at det går å ha den montert på den måten der, men det er for lite vandring på TPS sensoren så jeg tror jeg må montere ny kule på staget den går inn på litt nærmere senter slik at TPS ikke begrenser vandringen til gass-staget. Er uansett ikke problem å skalere 0-100% på sensoren så lenge den har ihvertfall 60-70% av vandringen sin.


Her er en video av sensor i drift.



Går veldig smått fremover, men venter på bunnpanne pakning og pakning på oljefilterhus i fra BOS for å få gjort ferdig den overflyttingen + pakning til el-kontakt på automatkassa. Når det er på plass samt at flensen på utgående i fra kassa kommer i posten så skal motor inn i bilen igjen for å tilpasse eksos og innsugsmanifold ++ Vurderer faktisk å la være å sette motor inn i bilen igjen til etter jeg får dieselpumpen i fra dieselmekken siden det er fryktelig enkelt mtp. tilgang nå som motor er ute av bilen. Da blir det i tilfelle ikke før ut i slutten av august at jeg får ferdigstilt motorbytte.
Last edit: 8 years 8 months ago by minim.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6424 by minim
Ny dag uten noe særlig fornuftig utført igjen.. Reiste til BOS for å hente deler, men da hadde selvfølgelig bunnpanne pakningen forsvunnet et sted i mellom oslo og bergen så det ble bomtur. Prøver igjen med friskt mot i morgen.. Det jeg har fått gjort i dag var egentlig å ta ut dieselpumpen igjen og time den på nytt, men da rotert så langt i fra motor i overkant som mulig for å få plass til gass-staget. Det gjorde underverker for plassen bak der så nå går staget som det skal. Ordnet samtidig alle diesel slangene slik at de er i orden. Flyttet over oljefilter holder også for å få med trykkgiveren som sitter på 603 så jeg ikke måtte bygge om noe der. Tror egentlig jeg er i mål med overflytting av deler da med unntak av bunnpannen, men det gidder jeg ikke å ta før jeg har pakningen så det kan gå av/på når motor først er heist opp for bytte.

Er det forresten noen som vet hvilken givere den giveren som sitter i blokka på OM606 motoren i mellom oljefilterhus og converter huset? Sitter sånn ca. "klokka 2" på motoren sett forfra og er helt i enden mot converter huset. Er dette samme sensor som følger med i fra bunnpanna fra 603'n (speedsensor)?

Hiver med litt bilder i dag også selv om det sikkert er kjedelige greier. Her viser det at jeg har spacet ut cruisecontrollen ca. 8mm for å få klaring til gasstag mot blokka. Har også tenkt ut en forbedring av TPS staget ved å montere ny kule en cm lenger inn på armen som går til gass-staget for å få mindre utslag på TPS sensor, men kulen måtte bestilles fra tyskland så det går noen dager.


Pumpe ferdig montert med nye slanger på disel tilførsel. Greit med oljesøl fortsatt, men det må da begynne å bli tomt inne i den blokka der!

Tok av manifolden i dag for å begynne å se på tilpasning av manifold til turbo. Venter på en T3 flens som skal ligge i posten som skal sveises på, men kan alltids få gjort litt forarbeid uten den også.


Og så røyk jeg på en smell i dag.. Demonterte EGR ventilen på bruksbilen (BMW X5) igjen i dag siden jeg ikke fikk den helt ren sist gang samt at jeg tenkte å rense varmeveksleren på den i samme slengen. Da røyk jeg på denne ultralyd vaskeren i bannskapen med å få det reint. Kommer nok til nytte i flere tilfeller også tenker jeg. Det ble utrolig rent å fint når det fikk ligge en stund. Tok en test på lokket til oljefilteret på merca også for å se hvordan det ble. Har kun brukt Vann, litt zalo og litt sitronsyre. Hadde sikkert vært mer effektivt med diesel, men det ble ganske reint likevell. Nå ligger EGR ventilen å godgjør seg.


Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6425 by minim
Får fortsette monologen min som en logg om ikke annet :P

Jeg satt å leste igjennom forumet i dag og kom over en tråd hvor Roar Sæther sa at det var lurt å sette inn ekstra sporkile på veiva på disse motorene. Ble litt nysgjerrig på om dette kunne være et problem kun ved de 250hk-ish jeg planlegger å kjøre med så jeg tok en prat med Roar. Kom vel frem til at det ikke var noe å snike seg unna så det var bare å gyve løst for meg også. Var innom BOS å fikk bestilt simmering til veiv både foran og bak samt ny skive til veiv-bolten i front. Blir mer jobb en det som var tenkt igjen, men det må bare stå til så jeg slipper å få register ras tidlig.

Fattigmanns-spesialverktøy for låsing av veiv på OM606. Litt skeptisk til å dra opp nesten 500Nm med denne løsningen med kun en bolt der. Noen innspill? Burde jeg lage meg et bedre verktøy? Finst det en oppskrift til hvordan man drar denne opp med mindre momentnøkler? Min går bare til 210-220Nm. På Audi 20V motoren så vet jeg at man kunne dra opp med 200Nm og ta X grader tiltrekking så var det "500Nm" (husker ikke eksakte tall).


Når jeg tok ned bunnpanna i dag så ser jeg at den delen av dekselet som skal ligge mot kamakslingen på da bakre tre stemplene sitter i bunnpanna på 606 motoren. På 603 er dekselet skrudd i motor hele veien så bunnpanna som jeg skal flytte over har ikke dekselet for de tre bakerste sylinderene. Vil dette føre til skumming av olja eller er det ingen fare?

Sporkilen som trenger litt forsterkning. Planen er å borre inn og gjenge opp en M4-M5 bolt uten hode igjennom både reimhjul oljepumpedrevet og registerdrevet 180 grader på den orginale sporkilen. Dette var et tips jeg fikk i fra Roar og det ser ut til å være enkleste metoden for å løse dette på uten å ta veiva ut.

Sporkilen har allerede deformert sporet i reimhjulet litt..

Kjøpte meg biltema-motorbukk i dag også i den tro at det skulle være veldig hendig å jobbe med, men jeg vet ikke helt om den er beregnet på rekkeseksere.. Det står at den skal tåle 450kg og uten å ha veid motoren så tror jeg at den er under dette, men jeg tørr ikke å ta av jekketaljen i den. Det er også umulig å rotere motor slik som det står at man skal kunne pga av vekten. Virker veldig vaglete også så det blir å ha stropp i taket så lenge jeg holder på med denne. Virkelig et bomkjøp..

Da har gearkassen kommet på benken klar for litt oppfrisking. Skal få seg nye filter og pakninger rundt-om :) Lurer litt på denne elektropluggen.. Jeg ser at det er åpent i "bunn" på pluggen og siden det var fullt av olje her i den gamle betyr det at jeg må til å åpne kassen og rengjøre elektronikk-kortet i kassen for å få bort all oljen inne i kontakten? Om jeg ikke gjør dette så vil vel det bare renne olje ut i kontakten igjen og skape trøbbel både i kontakt og på styrekortet skulle jeg tro?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6426 by minim
Brukte hele formiddagen i dag på å kjøre Bergen rundt for å lete etter setskrue M5x60 for å låse registerdrevet til veiven.. Skulle vise seg å være vanskelig å finne noe slikt så jeg endte opp med M5x45mm i stede. Var like vanskelig å finne lange gjengetapper, men alt kom i orden til slutt. Når jeg kom hjem så var det bare å begynne med friskt mot på å borre noe jeg ikke hadde lysst til i det hele tatt og det viste seg fort at det jeg fryktet også skjedde :/

Som bildet under viser så borret jeg skeivt "innover" mot senter av veiven slik at den låsepinnen kun hadde fungert for reimhjulet og ikke register drevet i det hele tatt. Bildet er av ut-/innside av reimhjulet etter borringen.


Etter noen saftige gloser, et par runder rundt i garagen og et kort facebook-møte med Roar kom jeg til at jeg borrer opp et nytt hull for å få bedre låsing av register drevet. Denne gangen traff jeg bra så nå blir det to "sporkiler". Ikke ideelt i det hele tatt med tanken på styrken til veiven, men krysser fingra for at den holder bra likevell.


Ny simmering montert.


Ferdig montert. Må en tur å kjøpe enda en setskrue i morgen tidlig, men nå vet jeg ihvertfall hvor jeg finner dem :)


Oljepumpen i fra OM603 montert. Stikker en del dypere enn den som var orginal på motoren. Måtte tilpasse nedre feste som holder pickup minimalt, men ellers passet den direkte overens.


Nyvasket bunnpanne klar for montering i morgen.


Skal reise å få lånt meg en momentnøkkel i morgen for å trekke opp bolten i veiva med 460-480Nm og kjøre på med Locktite 270 (sterk). WIS angir 200Nm + 90 grader og nevner ikke locktite, men i følge sikre kilder er ikke dette nok.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6430 by kramer
Jeg har akkurat kjøpt samme bukken og er enig i at den ikke virker solid nok. Men jeg har valgt å stole på den og den virker grei nok. Liker byggetråden din. Artig å følge med.

MB 300GD swb OM603A 1983

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6431 by minim

kramer wrote: Jeg har akkurat kjøpt samme bukken og er enig i at den ikke virker solid nok. Men jeg har valgt å stole på den og den virker grei nok. Liker byggetråden din. Artig å følge med.


Har du tenkt å jobbe på den slik eller blir det modifisering? Jeg lurer på å sveise på feste for å bruke vektene til traktoren på enden av den og muligens flytte hjulene fremme litt utover og fremover.

Jeg tenkte at det kunne være greit å få en litt detaljert tråd på dette med motorbytte slik at andre kunne lære av mine feil og se hva som må til for å bytte motor i gvognene våre, men det så ikke ut som det var interesse for det så stoppet egentlig å oppdatere her om dagen. Har dog tatt bilder for min egen del så kan fortsette å oppdatere litt om du følger denne så har jeg det som en logg for min egen del også.

Etter å ha fått sammen bunnpanna og modden jeg gjorde på veiven så måtte det trekkes opp moment igjen. I følge WIS så skal dette være 200Nm + 90 Grader, men etter tips fra Roar så trekte jeg opp med 480Nm+ locktite 470 (sterk).


Her sammenligner jeg flensen fra 350 (722.3 kasse) og flensen som jeg må bruke på 722.6 kassa. Diameter på flensen er ulik og utformingen på det som går inn mot simmering/kasse er heller ikke likt så denne kan ikke brukes opp igjen. Delenummer på flensen jeg bruker er A4632720245 og kostet ca. 1500kr inkl. frakt/mva i fra tyskland på ebay.


Spesial-jalla verktøy for å både få løsnet og trekt opp mutter på flensen er laget av en 30mm 12-kant pipe som er skjært i to og sveiset på et rør i mellom. Fungerer like bra å kjøpe en lang 30mm 12-kant pipe, men det var fredags kveld og jeg gadd ikke å utsette dette til mandag.. Skal trekkes opp med 200Nm og jeg hadde på litt vanlig locktite også for sikkerhetsskyld. Når jeg likevel hadde kassa på benken så ble det skiftet pakning, filter og el-kontakt i samme renna så nå er kassa klar for å festes på motor igjen.




Byttet simmering i bakkant av veiva også. Når denne ikke har vært byttet før så sitter det en vulkanisert simmering inne i dekselet så da måtte jeg kjøpe dekselet også siden det ikke passer med ny simmering. Jeg synst dette hadde dårlig tilpasning med at simmering kom for høyt opp og ikke 100% i senter av veiva. Den ytterste støvkappen på simmeringen har da litt under 1mm åpning oppe og er helt i veiva i nedre kant. Det er styretapper på denne samt at jeg trekte opp ved å stramme to bolter som kom opp i bunn først til riktig moment (10Nm) så det var ikke mye mer jeg kunne gjøre for å sentrer simmeringen heller. Får krysse fingra for at det blir tett for det er mye jobb å ta igjen denne etterpå.. Angrer egentlig på at jeg byttet den.

Plukket ned 350 motoren slik at jeg har tatt vare på dieselpumpen, dynamo, dieselfilter, holder for gasswire, vakumpumpe og litt annet. Denne skal jeg få tatt ut i dag så snart jeg får noen til å være med meg å styre bil/kjøre traktor siden det er vanskelig å gjøre begge deler samtidig og Gvogna står i veien :)

Her viser såvidt simmering-prosjektet i bakkant av veiva. Jeg har selvfølgelig glemt å bestille nye strekkbolter til drivhjulet så jeg får ikke samme motor/gearkasse før mandag/tirsdag når jeg får de nye boltene (skal byttes hver gang de strammes opp).


Jeg ser at tiden løper i fra meg for å få dette ferdig i løpet av denne friperioden min siden jeg reiser to uker på jobb igjen på fredag så jeg vurderer å utsette å sette motor i bilen egentlig. Sender inn en dieselpumpe til dieselmekken nå denne uken og får den sikkert i retur til rundt den tiden jeg kommer igjen i fra jobb og det er mye lettere å bytte pumpe når motor er ute av bilen. Skal muligens heise den inn for å tilpasse akslingen og se litt på løsning til kjøler-rør, intercooler rør og turbo-manifold, men den er jo kjapp å få inn/ut så lenge jeg ikke begynner å fylle den opp med olje igjen.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.114 seconds
Powered by Kunena Forum