Motorbytte fra OM603 til OM606.96

More
8 years 8 months ago - 8 years 8 months ago #6434 by minim
Og dagens oppdatering..

Fikk litt bistand i dag til å få ut den gamle motoren og få inn bilen igjen så følte endelig at det var litt fremgang i dag igjen. Det blir ikke noen montering i bil med det første, men det det var greit å få ut det gamle som ikke skulle brukes mer.


Så ble det litt modifisering av throttle linken igjen. Like over ball-linken så ligger det en ny kule med gjenger på (A601 991 02 15) som jeg skal borre hull til litt lenger inne på det ene staget for å få mindre utslag på TPS sensoren så den ikke begrenser utslaget på gassen. Kjøpte også et M5 gjengestag fra biltema som passer rett i linkene slik at jeg kunne lage lengden på staget som jeg ville. Jeg vet at alu vinkelhjernet jeg har brukt ikke ser noe bra ut i det hele tatt, men det er er skikkelig stivt og stødig, gjør jobben det skal gjøre og man ser det ikke ingen når manifold er på uansett.







Bestilte meg låseverktøy for dieselpumpa for 100-150kr inkl. frakt i fra ebay. Har allerede laget meg et verktøy som passer bra i fra en bolt, men tenkte dette var greit å ha til senere. Skulle veldig gjerne hatt det verktøyet med to dioder for å justere timing også, men har ikke funnet det noen steder under $400 og det var litt i overkant. Noen som har tips til noen steder man kan kjøpe det rimeligere, evnt hvordan det er laget og om det er mulig å få laget noe tilsvarende selv?


Begynte å flette opp ledningsnettet til sensorene og glødinga på 606 motoren. Tenker jeg bruker opp igjen gløderele og ledningsnett i fra W210 og bare lodder meg inn på de to styrekablene og plussen i fra gvogna.

Temperatursensor har jeg ikke helt funnet ut av enda. Jeg ser at det er to stykk montert på den stussen som går mot radiator på 603 motoren, men her er det ingen sensorer på 606 blokka og i EPC står det at disse to er i samband med AC. Det sitter derimot en sensor bak ved dieselpumpa/gasstag og det er en blendet plugg der også som vist på ene bildet med ring rundt. Kan jeg bruke den ene sensoren som sitter der og montere en av 603 sensorene over eller hva gjør man her? Den sensoren på 606 motoren som jeg har merket ser ut til å være vanntemp sensor i følge EPC. Vanntemp føleren på 603 motoren sitter på thermostat huset stemmer det? Det er forøvrig ikke samme delenummer på det jeg tror er vanntemp sensor i 603 og 606.

Last edit: 8 years 8 months ago by minim.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6435 by kramer
Jeg følger ihvertfall med. Tror nok det er flere som er inne å leser, men gjør som meg og ikke gir så mye lyd fra seg.
Jeg skal også igang med motor bytte men det er litt enklere da det sitter en 603.912 (3.0 sugemotor fra w124) i bilen nå også har jeg kjøpt meg en 603.960 (lik, men med turbo) som skal inn. Jeg har fått tak i bunnpanne som er sveisa om så det skal være grei skuring.

MB 300GD swb OM603A 1983

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6437 by Heggernes
Eg og leser og følger med. Flott tråd!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6440 by minim
Fikk trøbbel med bremsekraftforsterkeren på bruksbilen i går så dagen blåste bort i det med tilhørende feilsøking. Så nå som jeg mangler bil får jeg ikke kjørt til mercedes for å hente boltene jeg trenger til drivplaten heller så da blir det ikke gjort stort på bilen i dag heller. Får ny bremsekraftforsterker levert i morgen så da ryker vel den dagen med også :(

Har fått sanert litt i garagen ved å bruke sagflis og biltema sine saneringssåpe med "olje spisende bakterier" og det ser jammen ut til å fungere. Helt reint blir det ikke før jeg får vasket med rikelig med vann/såpe, men det er reint nok til å ligge under bilen igjen så jeg får ferdig motorbytte ihvertfall :)

Skal forresten sende inn dysene mine sammen med dieselpumpen for å få alt i tipp topp stand, men hva er det som må sendes med her? Skal jeg sende inn hele 125 på bildet her?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6442 by Roar Sæther
Send inn hele 125, ja :)
The following user(s) said Thank You: minim

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 8 months ago #6446 by minim
Igjen fint lite som blir gjort her dagene å nå blir det to uker med null progress når jeg er i nordsjøen på jobb en tur. Fikk tatt ut dieseldysene i dag med biltema sitt pipesett for diesel dyser (191433). Pakket sammen pumpe og dyse og sendte den avgårde til dieselmeken for en liten justering, men er spent på om den kommer frem. Var selvfølgelig kun "sommervikarer" på min lokale post i butikk i dag og han hadde aldri sendt pakke til utlandet før så det gikk på prøve å feile metoden :S

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Beckistuta
  • Visitor
  • Visitor
8 years 7 months ago #6491 by Beckistuta
Replied by Beckistuta on topic Motorbytte fra OM603 til OM606.96
Jag har en 1988 med om606.91x i. Jag har även köpt en 1997 e-klass med om606.96x och 722.6 som jag tänkte ta turbo, intercooler och växellåda ifrån. Det är en om617 från början och sitter en 722.4 i nu. Bra tråd :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #6492 by minim
Nå har det vært stille en stund fra denne kanten, men jeg har begynt så smått igjen etter at jeg kom igjen i fra jobb, men det butter litt i mot på alle kanter så da går det litt tid..

Fikk for meg at det kunne være lurt å få byttet ut glødepluggende når jeg likevel holdt på slik at det var friske å fine. Var grei tilkomst nå som så mye var demontert også så det var en rask 5 minutters jobb å skifte alle seks. Dro de opp med 20Nm. Pluggene ble levert av VTP.no


Så begynte jeg å se på motorfestene og hvordan jeg skulle løse det. Blokken er jo ganske lik på 603 og 606 så bolthullene for motorfeste passer direkte overens. Jeg tok Motorveste med labb i fra OM603 motoren og flyttet til de fremre bolthullene for å få plass. Ha gjerne en M8 gjengetapp klar til å friske opp gjengene før du setter i boltene siden de to fremre hullene ikke har vært i bruk om motoren kommer fra en W210. De hullene markert med rødt er i bruk av W210 motorfeste og de som er markert med grønt er i bruk av gvogn festet.


Ikke gjør som meg når du skal handle M8 gjengetapp.. Kjøpte et helt sett med tommegjenger som jeg garantert aldri får brukt :angry:


I samband med at jeg letet etter oljetur/retur og v-bånd flens som passet turboen min så kom jeg over denne på et verksted :) Noe større utgave av inline pumpen til Bosch på en ganske voksen scania båtmotor. Lurer på om den matepumpen kan passe overens på våre pumpe for å få litt mer juice inn på selve pumpen? Det ser ikke så stort ut på bildet egentlig, men prøv å sammenlign med oljefilteret til høyre for referanse.


Så var det tid for å se på speedsensor montasjen. Fikk høre i fra en danske som hadde satt slik motor i sin Gvogn at converterhuset måtte tilpasses for å få plass til sensoren fra 603 motoren som sitter i bunnpanna. Mitt converterhus hadde faktisk plass til denne så jeg gjorde ingen modifisering. Tok uansett bilde slik at det er enkelt å se/sammenligne. Sensoren stikker litt ut i fra bunnpannedeksel mot svinghjulet. Har ikke satt meg noe inn i hvordan sensoren fungerer, men det er ingen triggertann på svinghjulet så jeg antar at den leser hver eneste tagg.


Så var det kommet til bolt-trekking på svinghjulet. Her kjøpte jeg nye strekkbolter siden disse skal byttes hver gang og jeg kjente hvorfor når jeg trekte dem opp. Boltene ble trekt med 45Nm, markert med tusj med to merker 90 grader fra hverandre og så trekte jeg opp i et trekk med 90 grader ekstra ihht. WIS. Jeg kunne da virkelig kjenne hvordan jeg strekte boltene på det siste 90 graders trekket så disse er nok engangs :) Har ikke delenummeret på det låseverktøyet til veiva som er brukt på bildet ;) Converter ble montert inn på gearkassen og jeg brukte litt tid på å være sikker på at den traff splein/utsparing som går til oljepumpen. Når gearkasse var montert på bilen så skrudde jeg i skruene som festet converter til drivplaten og trakk opp med 42Nm (forskjellig alt etter modell).



Så begynte motor å bli klar igjen for å gå inn i bilen for å se på lengde på aksling og tilpassing av elektrisk/eksos/turbo. Jeg må nok til å bytte akslingen siden den jeg har er 262mm lang (A463 410 02 02) og den jeg skal ha fra G300 er 237mm lang (A463 410 05 02). Målte roughly med meterstokk i mellom flensene og avstanden der er 235mm så det stemmer ganske bra med den på 237mm. Må også til å lage nytt bakre gearkassefeste. Noen som har bilder av hvordan de har laget dette og hvilken høyde flensen er på i forhold til flensen på transfer? Min blir nok minst 3-4cm høyere enn flensen på transfer. Målte desverre ikke hvor stor høydeforskjellen var orginalt.





Og slik ser mellomakslingen på G ut. Ta godt vare på deres for denne er verdt sin vekt i gull. Mercedes skal ha 32000kr for en ny! Jeg har åpnet to av disse på 463 og begge har vært like mtp at grease har stivnet/blitt dårlig og knuten er nærmest låst. Jeg tror det har med at det er svært dårlig tilkomst og mye arbeid bare for å få inn litt smurning på disse så de blir oftest glemt. Jeg hadde tatt meg den tiden det tar å løsne 12 bolter og demontert min for å rense/smøre om jeg var dere for å ta vare på denne slik at den ikke må byttes. Min er uansett for lang så jeg må bytte ut akslingen, men GKN Unicardan kunne laget en aksling for meg for 4500kr, men nå må jeg kjøpe helt ny siden CV leddene mine er ganske utslitt. Skal se om jeg ikke får laget en ny post med bedre bilder av slitasjen senere. Det er en kurrant jobb å ta ut denne akslingen for å rense/smøre uten behov av spesialvertkøy.



Så begynte jeg å se litt på eksos manifold tilpasningen. Jeg blir nødt til å skjære bort trekant flensen som er på 606 og bruke T3 flensen fra 603 manifolden min. Jeg har kjøpt inn sveiseflens også, men ser at det kan være enklere å bruke den fra 603 for å få skjært bort nok fra 606 manifold til å forbedre flow igjennom flensen. Var noen sprekker i 606 manifolden også som må fikses, men den største som viser på til høyre for småsprekkene blir nok skjært bort uansett så den fikser seg selv. Ser også ut som t jeg må demontere turbo og fjerne låsepinnene for å endre retning på trykkrøret og oljeretur som må stå mest mulig rett ned.



Pumpen min er også ankommet Dieselmeken for en ukes tid siden, men jeg har forstått det sånn at han har en del å gjøre så den kommer nok ikke i retur med det første. Jeg har bestemt meg for at motor skal ut av bilen igjen for å montere pumpen så jeg får ikke gjort så veldig mye monteringsarbeid mer før jeg har pumpen.

La også merke til at vifte/servo/dynamo reimen min er ganske slakk nå og når jeg måler servohjulet så ser jeg at det er ca. 1cm mindre i diameter på 463 pumpen kontra W210 pumpen, men hvordan i allverden skal jeg måle ut dette og vite at jeg får den stram nok når denne er fjørstrammet automatisk uten manuell justering?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago - 8 years 7 months ago #6493 by minim
Og en egen bildeoppdatering med bilder av mellomakslingen. Tror det vil vise at det er lite materialer å hente av for å lage videre splein og at den bærer preg av å være noe slitt etter mange km med dårlig smøring og mye slitasje.










Og bilder med mål blir lastet opp her for spessielt intresserte. Laster dem opp for at et verksted skal kunne se på om de kan spesiallage en aksling til en annen pris en mercedes klarer :)
Last edit: 8 years 7 months ago by minim.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
8 years 7 months ago #6494 by Joar Martinsen
Helt rå tråd!
The following user(s) said Thank You: minim

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.130 seconds
Powered by Kunena Forum