Peters Parkering

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2586 by pehan
Peters Parkering was created by pehan
Hei!

Jeg er ny i klubben, ny i G-verden og ny G-eier. Her tenker jeg å vise fram mitt nyervervede jern, som ungene har døpt Gulli / Gulliver. Det er fortsatt dissens i juryen, og det hjelper ikke at kona fullstendig overser tradisjonen med G-navn og ønsker å kalle bilen Sølvi. Det dreier seg i alle fall om en sølvfarget 1986 300D SST. Jeg hentet den for snart to uker siden på Beitostølen, hvor til den hadde blitt fraktet og kost litt med av Tommy Tisleidøl. Tusen takk Tommy, for uvurderlig hjelp!

Mer følger.


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort
Last edit: 12 years 2 months ago by pehan. Reason: tisleidøl

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2589 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
Gårsdagen var full av både oppturer og nedturer. Heldigvis var selv nedturen en slags opptur, så summen ble positiv.

Jeg begynte dagen med å fange villsauer sammen med en kamerat. Sauene ble fanget, og fraktet med henger til kai hvor de ble lempet over i en båt og kjørt ut til en øy hvor de skal klippe plen frem til høsten. På veien til kaia kom dagens desiderte opptur: i grøfta ved siden av veien sto en Volvo xc70 (mener jeg) godt parkert. Utenfor bilen sto en ungarer med slagstøvler og spade, og prøvde å spa seg feste for bilen. Det var åpenbart at han ikke hadde særlig gode odds for å komme seg hjem denne dagen, om ikke det tilfeldigvis skulle dukke opp noen med, si, en Geländewagen. Jeg stoppet opp, og lurte på om han trengte hjelp. Han svarte bekreftende på dette, og sannelig dukket det ikke opp en bil med publikummere og slepetau akkurat da. Vi festet tauet i den velegnede slepekroken foran på G-bilen, og på skammekroken i rompa på volvoen. Så var det på med 4-hjulstrekk, litt brumming, og vips var ungareren på veien igjen. Han takket høflig for hjelpen, og forsvant avgårde i samme fart som hadde satt han i grøfta i første omgang.

Senere på dagen, fremdeles full av vinnerfølelse, skulle jeg over til foreldrene min med ungene. Midt i tunnellen under Baneheia i Kristiansand merket jeg at det var fusking i motoren. Vi kom oss så vidt ut av tunnellen og ut på broa før motoren døde helt. Jeg har hatt noen slike tilfeller tidligere, og da har det fungert greit å bare vente noen sekunder for så å starte igjen. Denne gangen funket det ikke slik. Jeg prøvde å starte en gang, og så en gang til. Ikke bare startet den ikke, men det ble plutselig klart at det var flatt batteri i tillegg! Under panseret la jeg merke til et par unormale ting. For det første sto Eberspächeren og suste fornøyd, og for det andre, hang grovfilteret fastsmeltet til Eberen.


Jeg fikk stoppet varmeapparatet, tjuvkoblet slangen utenom grovfilteret, men batteriet var fortsatt flatt.
Lang historie litt mindre lang, så fikk jeg hjelp til å hente et ekstra batteri, luftet systemet, startet bilen og kjørt den hjem. Alt i snøføyk og liten kuling. Herlig. Hvis noen ikke ser det klart for seg, så var det altså nedturen.

Hell i uhell, at jeg med Roar på tråden for å hjelpe med luftingen, oppdaget et brudd i en slange. Sannsynligvis fant vi det som har gitt meg slike kjipe pauser i kjøringen. I dag har jeg handlet slanger, og morgendagen vil vise om jeg har funnet synderen.


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort
Last edit: 12 years 2 months ago by pehan. Reason: Trykkleif

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2593 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
Her er et par bilder av sprekken jeg oppdaget.



Det er en gammel slange, og selv om den er lang nok til at jeg sikkert kunne ha klippet den og satt den på igjen, er det ikke sikkert den vil tåle transplantasjonen. Jeg har handlet ny, uorginal slange, men etter å ha kikket på situasjonen i dagslys, er jeg litt mer usikker.



Det ser veldig trangt ut på baksiden av pumpa der, og etter å ha sjekket på VTP.no, ser det jo ut som om de selger slangen ferdig med koblinger i endene. Det er sikkert ikke uten grunn. Noen som har tanker om dette?


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2594 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Peters Parkering
Det er ganske trangt bak der, men det er absolutt gjennomførbart. Slangen sitter fast med en 17 mm skrue gjennom en banjokobling. Det samme oppe på filteret. Denne er grei å skru løs for så å ta ut slangen. Pass på de tynne kobberpakningene på skruene når du løfter ut slangen med skruene i banjokoblingene. Splitt slangen i hver ende mot banjokoblingen, for å løsne denne fra slangen.
Det er så klart for å montere den nye slangen mellom banjokoblingene. Sikkert en gummislange, så da må du bruke slangeklemmer for at de skal sitte godt fast.
Så er det bare å montere den nye slangen tilbake. Pass fortsatt på at du ikke mister de tynne kobberpakningene.

Tenker du fårdet til ganske greit.

Lykke til.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2595 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
Er det et alternativ, å ikke løsne mutterne? Jeg tenker da å bare fjerne den gamle, morkne slangen, sette på ny slange, og feste denne med klemmer.


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2597 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Peters Parkering
Da tror jeg du vil synes at det er trangt ;-)

Gå for den løsningen som beskrevet, vil jeg anbefale deg. Er absolutt ikke en vanskelig mod.

Ring hvis du fortsatt lurer på noe av det jeg skrev.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2600 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
Da var slangebyttet unnagjort, og igjen sviver motoren som en klokke.
Det var selvsagt ikke heeelt smertefritt å få skrudd løs den koblingen som sitter mellom dieselpumpa og motoren, men det gikk til slutt. Problemet besto nok i vesentlig grad i 25 år gammelt smuss, og ti minusgrader, som samarbeidet om å holde bolten på plass der den satt. Måtet bruke skiftenøkkel helt til siste, kvarte omdreining, men da løsnet den plutselig helt.

Jeg klarte jo selvsagt å miste både den bolten og to av kobberpakningene ned, bak dieselpumpa, og brukte sikkert et kvarter på å lage meg en lang magnetpinne og en liten spade for å fiske dem frem igjen. Det gikk heldigvis, og jeg trengte ingen nye turer på Biltema for å replassere deler.

Etter å ha skåret av gammel slange, replassert den med ny armert gummislange, skiftet grovfilteret (dvs. satt på et nytt - tjuvkoblet jo slangen da det forrige smeltet) og luftet grundig, startet motoren fint, og malte som en litt grovkornet katt. Måtte stå ett minutt eller så for å renske stemmebåndene, men kuldegradene tatt i betraktning synes jeg ikke det var ille.

Jeg brukte nok en time og 40 minutter på å skru løs slangen, inkludert fumling for å fiske frem skrue og pakninger. Det tok lenger tid en antatt fordi det var så vrient å komme til på boltenbak pumpa.
Tipper det gikk med en drøy halvtime på å skru slangen på igjen, inkludert luftingen. Det gikk glattere enn ventet. Det lønte seg å reingjøre alle gjengene på alle boltene


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2601 by volvo.power@live.no

Pehan wrote: Da var slangebyttet unnagjort, og igjen sviver motoren som en klokke.
Det var selvsagt ikke heeelt smertefritt å få skrudd løs den koblingen som sitter mellom dieselpumpa og motoren, men det gikk til slutt. Problemet besto nok i vesentlig grad i 25 år gammelt smuss, og ti minusgrader, som samarbeidet om å holde bolten på plass der den satt. Måtet bruke skiftenøkkel helt til siste, kvarte omdreining, men da løsnet den plutselig helt.

Jeg klarte jo selvsagt å miste både den bolten og to av kobberpakningene ned, bak dieselpumpa, og brukte sikkert et kvarter på å lage meg en lang magnetpinne og en liten spade for å fiske dem frem igjen. Det gikk heldigvis, og jeg trengte ingen nye turer på Biltema for å replassere deler.

Etter å ha skåret av gammel slange, replassert den med ny armert gummislange, skiftet grovfilteret (dvs. satt på et nytt - tjuvkoblet jo slangen da det forrige smeltet) og luftet grundig, startet motoren fint, og malte som en litt grovkornet katt. Måtte stå ett minutt eller så for å renske stemmebåndene, men kuldegradene tatt i betraktning synes jeg ikke det var ille.

Jeg brukte nok en time og 40 minutter på å skru løs slangen, inkludert fumling for å fiske frem skrue og pakninger. Det tok lenger tid en antatt fordi det var så vrient å komme til på boltenbak pumpa.
Tipper det gikk med en drøy halvtime på å skru slangen på igjen, inkludert luftingen. Det gikk glattere enn ventet. Det lønte seg å reingjøre alle gjengene på alle boltene



føler jeg er heldig som har 150kvm med oppvarmet garasje å alt tenkelig verktøy til å hjelpe meg når jeg skrur G :)

du har pågangsmot iallefall, det er sikkert! har ikke ofret en tanke å være ute å skru i minusgrader....

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2754 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering


Arbeidsforholdene er ikke av de aller beste, men i går kveld fikk jeg demontert kontrollerboksen til vinsjen. Vinsjen er allerede demontert og gitt bort. Det kan virke som om jeg går mot strømmen, men alt har en forklaring. Tommy var så ytterst elskverdig å hjelpe meg med å sjaue bilen til verdensmetropolen Beitostølen, hvor en bygutt som meg kunne få hentet den. Som takk for hjelpen ble han lovet vinsjen som sto på bilen. I farten glemte vi (jeg skylder egentlig på deg her Tommy :) å skru ut kontrolleren, som satt oppi motorrommet, rett foran batteriplattformen.
I går var tiden kommet for å skru ut boksen, og det gikk heldigvis smertefritt, og nokså radig. Jeg brukte vel en time, inkludert å rote frem verktøy, flytte biler på parkeringsplassen, og rydde opp etter meg. Jeg parkerer under en gatelykt som skinner rett ned i motoren, og bruker hodelykt i tillegg. Kler meg i termoklær, og gleder meg til sommeren.




Mens jeg hang over luftfilteret oppdaget jeg en frekk liten bryter:


Ut i fra beskrivelsen om trykk antar jeg at det har noe med turbo å gjøre, men jeg er ikke sikker. Noen som har STT, og har maken? Noen som aner hva dette dreier seg om? Turbotrykket, hvis jeg skal tro på klokka i bilen, våger seg aldri over 0.5, selv ved bånn gnu. Hva "Lavtrykk" i så fall skal bety, stiller jeg meg undrende til. Er vel bare én måte å finne ut det på...


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort
Last edit: 12 years 2 months ago by pehan. Reason: feil i bildelenker

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2774 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
Fikk øye på denne sprekken i en av dyseslangene. Noen som vet om dette er kritisk?



Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort
Last edit: 12 years 2 months ago by pehan.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.062 seconds
Powered by Kunena Forum