Peters Parkering

More
12 years 1 month ago - 12 years 1 month ago #2941 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
Litt på siden, men her er den gamle bobla, som nå blir kastet ut av hybelen (svigers garasje).
1973 1300S. Annonsen på Finn.no .





Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort
Last edit: 12 years 1 month ago by pehan.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago - 12 years 1 month ago #3037 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
Forrige helg var jeg på besøk hos le Presidente, og hadde der gleden av å treffe både Ørjan, hans kjæreste, Joar og Bjørnar! Det var en skikkelig bra samling med G-vogner på plassen bak huset til Roar. Jeg har i hvert fall aldri sett så mange så kule biler på ett sted :D



Jeg skulle egentlig ha byttet bremsene foran, men av naturlige årsaker var det et annet problem som presset seg frem i køen. Her er to stemningsbilder fra radiatoren min. Kan det være en lekasje?




Jeg fikk løsnet radiatoren, og tatt av intercooleren. Denne ble lagt bensin, mens vi freste ned på bilvasken og avfettet motorrommet. Resultatet ble slående vakkert:



Etter noen minutter i bensinen dukket intercooleren opp fra dypet


...og avslørte sin grusomme hemmelighet



Det er bemerkelsesverdig, hvordan bilen har stått på oppstilling hos et verksted, som har tatt betalt for å passe på den, og så har de ikke lagt merke til griset foran i motorrommet. Eller, jeg skal la tvilen komme dem til gode: de så sikkert griset, men tenkte nok ikke at det var noe alvorlig :D

Heldigvis visste le Presidente råd, og lappet hullet med metallvinkel og sparkel. På veien hjem var det nesten som ny bil. Plutselig hadde jeg skikkelig trykk i turboen, og det gikk greit å holde følge med køen!


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort
Last edit: 12 years 1 month ago by pehan.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 weeks ago - 12 years 3 weeks ago #3046 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
Fikk endelig tid til å bytte vifte på bilen. Jeg hadde fått noen tips av el Presidente, om hvor å kikke etter skruer, og om å passe på hendene. Skruene fant jeg, men det var ikke mulig å skåne hendene 100%. Noen måtte lide for å få jobben gjort, og det ble lankene som fikk ungjelde.

Jeg ble så ivrig, at jeg ikke fikk tatt bilder helt i starten, men for de av dere som har gjort jobben før meg, så får dere bare tenke tilbake :D

Her er jeg en times tid ut i arbeidet.


De grønne og grå ledningene er høytalerledninger. De var lange nok til å koble seg på anlegget til naboen!

Brukte mye tid på å støvsuge under veis. Det var fantastiske mengder med gammalt innrøykt veistøv og flass og dritt som hadde samlet rundt over absolutt alt bak konsollet. Alle burde ta av konsollet og gjøre reint inni mellom. 25+ år mellom hver gang er ikke hyppig nok.





Jeg klarte jo å søle noe kjølevæske på gulvet, før jeg fant ut at korken fra en Imsdalflaske passet perfekt i slangen.


Ny og gammel vifte. Den gamle var helt oppbrent. Stiftene var slitt ned, så det har antakelig blitt varmgang og kortslutning. Rotoren var treigt å dreie rundt, så den har svidd seg skikkelig.


Finfin stift.


25 år med røyking i bilen, og tungt arbeide på Beitostølen.



Kona dukket opp med blings og øl. Deilig dame som gjør sånn for en sulten, skitten gris som bruker hele søndagen på å ligge opp-ned i en gammel bil.

Etter energitilførselen gikk alt mye bedre. Det jeg brukte lengst tid på var å finne ut hvordan metallstaget som konsollet henger på skulle festes. Ble to forsøk før jeg fikk det riktig.

Nå kan bilen brukes som hårføner, og alt er tilbake på plass, minus kasettspilleren, som var gefisen, så den måtte pensjoneres. Satser på å finne en god erstatning, selv om jeg kanskje ikke tar meg råd til denne her .


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort
Last edit: 12 years 3 weeks ago by pehan.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 weeks ago #3047 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Peters Parkering
Liker det jeg leser, Peter!!

Hvis du får det til å passe, kan vi få tatt en titt på de bremsene dine. Skal forbarme meg over min egen på torsdag og fredag, så da er det plass til deg og.
The following user(s) said Thank You: pehan

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 weeks ago #3049 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Peters Parkering
Såg ut som en grei søndags jobb å bytte vifte. Har ikje gjort det sjøl men vet at det er trangt bak der ;)
The following user(s) said Thank You: pehan

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 weeks ago #3094 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
Fikk byttet bremsene, og det var nok på høy tid. Skivene var ikke sååå gale, men klossene... Ikke var de egentlig så slitt, de var bare totalt ødelagte!



Ellers gikk jobben relativt greit. Måtte bruke en halv boks med rustløser, men jeg trengte ikke ødelegge noe for å få jobben gjort. Brukte en del timer på hele operasjonen, men siste hjulet gikk unna på litt over en time, uten lufting.



I dag begynte jeg på arbeidet med å fjerne unødvendige ledninger i motorrommet. Det er spennende arkeologiske undersøkelser, med spor av tidligere sivilisasjoner som åpenbart har hatt en sterk fascinasjon for ekstra lys! Jeg har problemer med at batteriet lader seg ut i løpet av et par dager, dersom bilen står, og jeg mistenker at noen av de sikker 20 løse ledningene kan ha noe med saken å gjøre. I løpet av dagen har jeg også lokalisert noe jeg mistenker for å være en alarm (ekstra horn, pluss en svart liten boks med ledninger inn og ut - Bosch). Jeg satser på å spore disse ledningene, fremfor å bare rive dem tvert ut, som jeg gjør med tiloversledningene etter lysene. Det kan jo være interessant å finne ut av hvordan alarmen fungerer.
Til slutt har jeg funnet ut av hvorfor DEFA-systemet ikke ladet batteriet: den ledningene var blitt røsket ut av fordeler boksen, og ledningene som går til releet inni fordeleren har jeg ikke kunnet lokalisere.Forhåpentligvis finner jeg svaret siden ;)


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 weeks ago #3096 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
Er det noen som vet om det er forskjell på fraksjonert palmeolje, og vanlig palmeolje?


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 weeks ago #3097 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Peters Parkering
translate.google.no/translate?hl=no&lang...GiJzZBw&ved=0CGYQ_RM


Nå er ikje eg en kjemiker eller någe så ta dette med en klype salt(over pomfrien) :P

Sånn eg forsto det når eg googla det, så er fraksjonert palmeolje den olja som smelter sist eller med mest mulig varme av den type olje. Den inneholder og mye mettet fett som ikje er bra for drivstoff systemet i bilene våre. Dette pga den stivner fortere. Olje som er laget av palmeolje og har en stor del mettet fett i seg er lite egnet til å kjøre på. Og må ofte varmes opp i vannbad før den kan brukes i frityrgrytene selv om den står i romtemperatur.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 weeks ago #3118 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
Dagens dont:
Fjernet ytterligere en meter med unødvendig kabel.
Byttet en liten slange.
Fått Defa-laderen til å virke
Identifisert alarmen og noen av ledningene til denne.

I morgen håper jeg å få fjernet hele alarmen, og ytterligere noen meter med ledninger til lys som ikke lenger er der. Lurer på hva en gammel gubbe skulle med alt det lyset, all den tid han bare brukte bilen til å kjøre til og fra hytta.

På frityr-fronten kan jeg melde at på Sørlandet er det mange kjipe restaurantsjefer. De bruker palmeolje nesten alle sammen. Til og med på Hotell Caledonien bruker de det svineriet til å fritere med. Selv om jeg ikke har fått noe særlig å helle på tanken, har jeg i hvert fall funnet ut hvor jeg IKKE skal spise pommes frites.


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 week ago #3123 by pehan
Replied by pehan on topic Peters Parkering
I dag har jeg fjernet enda litt mer kabler. Holdt nok på litt for lenge, for jeg tenkte at jeg bare kunne fjerne Alarmen i samme slengen. Var nok litt rask der, ja, for jeg glemte selvfølgelig atartsperren. Nå vil ikke bilen starte, naturlig nok. Har ledningene til releet, og tror jeg har alle oversikt over hvilke ledninger som var involvert. Dessverre, er det noen forskjellige muligheter for tilkobling, og siden jeg i utgangspunktet er interessert i å ha en bil med minst mulig alarm, og mest mulig tenning, må jeg forsøke å overliste systemet.

Trinn 1 lage en krets som trigger releet, og sjekke at det fungerer - OK
Trinn 2 oppnå kontakt med presidenten for råd, tips og moralsk støtte - FEIL
Trinn 3 spise middag, hvile middag, gyve løs på ny - IKKE ENDA IGANGSATT


Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.061 seconds
Powered by Kunena Forum