01X Armbruster

More
12 years 2 months ago #2664 by volvo.power@live.no
Replied by volvo.power@live.no on topic 01X Armbruster
ble desverre ikke oss i Elpro som fikk denne.. Arogn som tok den.. men vi har jo 2 store Cruise-skip som kommer i april. mye arbeid blir lite tid til G, men mye mer penger på mindre tid kan jo alltids være greit det å? :P

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2665 by Naila
Replied by Naila on topic 01X Armbruster
Veldig bra Bilder, fin læring : )

Hva er videre planer etter at "ny motoren" sviver og går som ei klokke :) ?
Noe planer for kaross/interiør ?


Bra jobbet, la bilder komme og stå på :)

Commandowagen 37"

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2666 by volvo.power@live.no
Replied by volvo.power@live.no on topic 01X Armbruster
står litt planer fremmover i tråden. men OM og HVIS motoren FAKTISK, mot all FORMODNING lever over 1mnd med min kjøring, så blir det tatt intriør og eksteriør ja. planen er å ha hele bilen klar til landstreffet i sommer. blir å bytte ut skjermene bak, hellakkere og småfiks utvendig.

bilen blir hevet 10cm før treffet nå i vinter, så jeg kan kjøre jeg å.

intriørbiten tart jeg litt nå å da. har anskaffet sort helskinn baksete, samt 4 el-ruter. litt luksus må til. hele intriøret blir byttet fra brunt til sort. soter opp ruter på nytt, å gir bilen generellt mye oppmerksomhet..

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2670 by maelling
Replied by maelling on topic 01X Armbruster
Spennende tråd som er svært lærerik : ) Artig at dere er en gjeng som går sammen og skrur på G. Det er litt som G-klubbens svar på syklubb, hvor man kan dele G-sprøyt, og snakke om offroad og damer (de to sistnevnte hver for seg og i sammenheng) mens man skrur? heh. Et stort pluss er det at du tar bilder av alt sammen ;) Keep it up!

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 12 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2671 by bilkar
Replied by bilkar on topic 01X Armbruster
Mens brodern er borte og drikker øl, har jeg å Bjørnar tatt litt ansvar. Slipet toppen og blokka. Hentet spesialverktøy for og ta bort slipekant. Så de nye stempelringene ikke havarer ved første turn.
Dette blir gjort i morgen, kommer nok bilder da. Vi gammle gutta tar ikke så mye bilder..

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2672 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic 01X Armbruster
Flinke kara! Godt noen vet hvordan det skal gjøres når min motor tar kvelden en eller annen gang! Håper det ikke sjer. Bank i bordet!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2673 by maelling
Replied by maelling on topic 01X Armbruster
Det gjelder vel å ta service ofte nok og ikke mishandle motoren, så skal det vel godt gjøres å bruke opp en orginal OM617A. Det er vel ikke bra at tidligere eiere har slumset med service på en gammel bil. Det lider min W123 av, ved at forrige eier har tatt lett på sånt (sort diffolje f.eks). Det som irriterer med min OM617A er at den bruker opp oljen på 2500-3000 km (litt rom motor), og da er oljen sort. 1000 km til så må man bytte, og det tyder vel på noe slitt motor. M110'en soter seg ikke ned innvendig i nærheten så fort, og har derfor lengre serviceintervaller, selv om jeg også bytter når oljen har blitt sort. Men disse motorene her kan vel gå 1000000 km om man passer fint på dem :) Men spennende å se hvordan det gjøres i praksis for oss som ikke er annet enn hobbymekanikere. Hadde vært artig å gjøre noe lignende selv bare for å ha gjort det, og lære under veis. Bare det ikke rakler og stopper ved første omdreining etter at man har lagt haugevis av timer i det ;P Uansett inspirerende tråd.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 12 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2697 by volvo.power@live.no
Replied by volvo.power@live.no on topic 01X Armbruster

maelling wrote: Det gjelder vel å ta service ofte nok og ikke mishandle motoren, så skal det vel godt gjøres å bruke opp en orginal OM617A. Det er vel ikke bra at tidligere eiere har slumset med service på en gammel bil. Det lider min W123 av, ved at forrige eier har tatt lett på sånt (sort diffolje f.eks). Det som irriterer med min OM617A er at den bruker opp oljen på 2500-3000 km (litt rom motor), og da er oljen sort. 1000 km til så må man bytte, og det tyder vel på noe slitt motor. M110'en soter seg ikke ned innvendig i nærheten så fort, og har derfor lengre serviceintervaller, selv om jeg også bytter når oljen har blitt sort. Men disse motorene her kan vel gå 1000000 km om man passer fint på dem :) Men spennende å se hvordan det gjøres i praksis for oss som ikke er annet enn hobbymekanikere. Hadde vært artig å gjøre noe lignende selv bare for å ha gjort det, og lære under veis. Bare det ikke rakler og stopper ved første omdreining etter at man har lagt haugevis av timer i det ;P Uansett inspirerende tråd.


det er heller vanlig at oljen på en dieselmotor blir sort ganska fort, kontra bensinmotor, så dette er det ikke noe å bekymre seg over..

Komemr du oppover på vintertreff du da, Martin? vært gøy å få prøvd bilen i rettlig trønder-terreng med mange andre G vell? :)

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2698 by volvo.power@live.no
Replied by volvo.power@live.no on topic 01X Armbruster
Da er det vell på tide med ny bilde-update:

diverse nye pakninger må til. flere ventes å få i posten, deriblant repkit til vakumpumpe med mere:


her er kniven jeg snakka om. denne kvesser bort slitekanten:


troløig ikke noe billig verktøy, alikevell om den er ganske simpelt oppbygd:


prinsippet er egentlig bare å dynke motoren i olje, å trekk rundt. juster kniven lengre ut etter som den tar kanten, helt til den er borte:


da blir det slik. ser ille ut??


da er det bare å hone, så blir det bra ijenn!:


dermed er da blokka fin og god innvendig, med ingen slipekant og nyhonet. da er det klart for montering av stempler og veiv!:


veivlager smøres i olje på begge sider å settes i blokka:


deretter veiv med nye ringer i bak og framkant:


smør overfallet med olje:


monter rammelager i overfall:


smør lageret:


å monter:


gjenta 6 ganger, å veiva er inne:


sett oppi bolter å trekk med rett moment. her med nykalibrert momentnøkkel fra 2011 eller noe slikt:


delte opp å rengjorde oljepumpa:


så må den monteres:


Blokka snues å klar for innsetting av stempler.


ringene settes med spor på klokkenb 12, 4 og 8, før de setter sammen i en "ringkompressor" som trykker ringene inn i stemplet:


stemplet settes på rett plass å dyttes ned med et lite kakk:


dermed er det på plass. her er stemplet jeg fikk taki av Roar, så om den ryker pga Cyl nr 2, så vet jeg hvem jeg skal skylde på!:


rådelager monteres med overfall på samme måte som veivlager og overfall:


dermed er det en 5Cyl ijenn!!:


moment er viktig:


bunnpanna deles opp, vaskes, slipes, ny pakningsguffe å settes sammen ijenn:


dermed på motorenmed pakningsguffe:


å da kan siste vending taes!! motoren er herved rett vei!:


termostathus slipes rent og NY termostat monteres:


vannpumpe og motorvarmerkabel montert:


startkrans montert og trekkt med rett moment:


håndpumpa ble demontert, klyvd å renset. skulle montere rep-kittet, men usikker på hvordan jeg demonterer :O :


her skal brodern få justere litt inni!:


toppen monteres på med NY toppakning:


og da står motoren nå slik:


Brodern i fin Posering frammom nybyggd motor:


annen vinkel:


skulle hatt ny turbo.. denne kanskje?




det var alt for nå.
vurderer enda om brakett til dynamo og til servopumpe blir grå eller sort. samme vurderes med innsug. eksosmanifold blir stæsjet opp med noe ovn-guffe som far har. blir meget fint resultat.


noen som kan svare meg med SIKKERHET på følgende:
fra innsug til alda går det en vakumslange. om jeg justerer opp alda på MAX, trenger den da vakum, eller kan jeg fjerne denne slangen?

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2699 by bilkar
Replied by bilkar on topic 01X Armbruster
noen som kan svare meg med SIKKERHET på følgende:
fra innsug til alda går det en vakumslange. om jeg justerer opp alda på MAX, trenger den da vakum, eller kan jeg fjerne denne slangen?

Trykk, ikke vakum :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.076 seconds
Powered by Kunena Forum