01X Armbruster

More
12 years 3 months ago #2438 by nielsa
Replied by nielsa on topic 01X Armbruster
Når det gjelder gamle biler er det jo klart at man noen ganger drar med seg manglende vedlikehold fra forrige eier.

Mercedes er ikke perfekt men av de ikke perfekte jeg har prøvd kommer de langt opp på premielista. Finnes mye der ute som er bare dritt.

Det er et gammelt ordtak som heter at det ikke er grønnere på andre siden av gjerdet og som sauebonde kan jeg bekrefte at det stemmer (har mange mil med gjerder:laugh:).

Dere fikser dette!

nielsa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago - 12 years 3 months ago #2445 by volvo.power@live.no
Replied by volvo.power@live.no on topic 01X Armbruster
Uansett salg eller ikke, så er bilen stadig under lettere vedlikehold. er en del av meg som fortsatt vil beholde bilen, kun fordi det er en MEGET bra vinterbil, samt den er jo litt skjelden, så er en liten ære å eie noe slikt!

her er bilder fra forrigårs, igår å idag:

ettersom den motoren som sto i røyk fælt mye å var tungstartet, så var det vell på tide med en ventiljusteringsrunde. denne gangen brukte jeg og Iver nesten en halv time, grunnet en forbannet ventil. nokk en gang ikke nokk til å få Iver på bannesiden, men det skal vell mere til enn det. her er det justering:


nyskjerrige folk følger nøye med:


siden dette ikke gjorde mye forskjell, samt den tiden vi sto inne så hadde det rennt ut 1 liter oje ijennom eksosanlegget, så var turbo neste. Iver kom med sine kunnskaper å sa at om en time er bilen kjørbar ijenn. så jeg satte igang å byttet turbo.
her er oljesølet etter 30min med stilleståing:


turbobytte var igang. den "trolig" trudde defekte kkk ble byttet, å garett t3 satt på.
Gammel:


måtte flytte over litt av eksosen:


å så er min gode gammle t3 på ijenn:


så NØYAKTIG som Iver sa, 1 time å bilen var klar for ny prøvetur. litt tungstartet enda, men startet iallefall.. prøveturen derimot var meget skuffende. greide ikke dra opp til 60kmt på 1,5km bånn gass. virket ikke som turboen laddet i det hele tatt.. (den er garantert i orden).
hadde en ånding som var værre en damplokomotiv fra 1400-tallet å bare elendighet. etter det ble bilen parkert å konstantert defekt motor. er vell trolig tetninger, toppakning å sikkert gjennomslag på stempelringer. merket også ved turbobytte at cyl 5 var meget oljete.. denne ventilen var også jævlig å justere, sa Iver.

så nå står Armbrustern å fryser under 10 cm nysnø.

igår ble det lakkert opp en del deler til Bjørnar å Arve (jobbkollega av meg som har kjøpt broderns gammle 280/300).
der slengte jeg inn en del deler tim mitt "lille" gull.

radiatorfester:


grill, emblem å mellomstykke (ja vet grill er råtten, men eneste jeg har:(:


frontstykke:


ellers ble 2 sett fangere (Jan Erik og Arve sine) lakkert. grill til Bjørnar og noe annet som f.eks 300 og 350 toppdeksel.

noen bilder fra pussing til lakkering:




bjørnar var "silmann" mens brodern lakkerte. SMIIIIIL lillegutt:) :


ellers er 280/300n til Arve snart klar. her er to bilder fra ikveld:




Det var alt for idag...

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI
Last edit: 12 years 3 months ago by volvo.power@live.no.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2449 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic 01X Armbruster
Jeg håper virkelig du finner muligheten til å beholde vogna, Kevin! Den er både sjelden og skikkelig cool, og som du sier, en god vinterbil :)

Dt går sikkert å oppdrive en 617A motor,hvis ikke er det fortsatt en 603A her nede i Kragerø som søker ny eier ;-)

Tenker det ordner seg :cheer:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago - 12 years 3 months ago #2454 by volvo.power@live.no
Replied by volvo.power@live.no on topic 01X Armbruster
vi får se hva det blir til... fyrte opp bilen idag, men i frykt for å få brannvesnet på nakken måtte jeg nøye meg med en liten tur. kan legge opp forklaring, så kanskje noen vet hva som kan være galt.

Bilen er ekstremt tungstartet. selv etter ventiljustering og nye glødeplugger, og diesel kommer fram.. med bil på tomgang å startkabler greier jeg å få fyrt opp bilen etter en del filing og gløding. i filingsperioden, samt oppstart så er det en ENORM skog av grå-sort røyk. denne legger seg etter litt rusing og bilen får gå litt. ved kjøring så er ingen effekt. får ikke opp bilen i fart noe særlig. ryker ikke ved kjøring. har minimal dragkraft, akkurat som om turbo er helt død. (den fungerer) Om bilen stopper, så er det ikke mulig å få start uten starthjelp (dette trolig grunnet dårlig batteri)

ellers ved ventiljustering så var det noe muffins. en ventil var helt jævlig, samt noen ble "justert" om man bare vridde de rundt. cyl 5 har MYE olje i eksosen, mens andre er helt fine. det var også denne eksosventilen som var vrien. når det gjelder ånding, så er denne skyhøy. tar jeg av toppen til fyllingen, står det en søyle 1,5 meter rett opp med gråsort røyk.

bilen høres ut som den går på 4 cylindre på tomgang, mens den kommer seg ved gassing.


sitter å tenker på om at det kanskje kan være en ventil som er knekt/bøyd, samt dårlige tetninger? om en ventil ikke er som den skal, kan turbotrykket da kjøres opp ijennom toppen, å skape den store åndingen?

Noen med mer peiling enn meg som kan hjelpe til? er det bare å bytte topp med pakning, så er jo saken grei, å bilen blir hatt inn imorgen den dag!

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI
Last edit: 12 years 3 months ago by volvo.power@live.no.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2460 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic 01X Armbruster
Det GLEDER meg å høre at du ikke skal selge :)
(for da slipper jeg å betale noen for å gi deg juling ;) )

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2462 by volvo.power@live.no
Replied by volvo.power@live.no on topic 01X Armbruster
Så mye penger har du ikke :)

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2463 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic 01X Armbruster
Banken har penger ;)

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2465 by volvo.power@live.no
Replied by volvo.power@live.no on topic 01X Armbruster
hehe, prøv å forklar den til Sissel du:) skal låne penger for å få banket vett inn i en 23-åring:)

har hatt inn bilen idag, å begynnt demontering. er ferdig i motorrommet, så gjennstår bare motorfester, giroverføring, traversskruer å gearkabler. så skal motoren rives ut!
ble tatt noen bilder med et bedre kamera idag, så kanskje det vises litt mer av hvordan det ser ut i motorrommet nå, istede for de mørke bildene mine:)






her er jeg i full konsentrasjon med demontering av varmeapparatslange!


her er dama med godt pågangsmot til å hjelpe en stakkar Armbruster!






synes motorrommet er ganske greit nå, å er fornøyd med det som det er.

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2466 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic 01X Armbruster
Bra jobba :)
Ikke drikk opp all colaen ;)

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2476 by volvo.power@live.no
Replied by volvo.power@live.no on topic 01X Armbruster
tror jeg må beklage med at Stian har vell hellt i seg den siste her en kveld:( sånn g¨år det når du er fraværende! :)

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.062 seconds
Powered by Kunena Forum