1141 - 1979 240 GD

More
12 years 6 months ago #1915 by Iver460
1141 - 1979 240 GD was created by Iver460
Noen i Fosen-mafiaen kom for 3-4 uker siden med tips om en lokal skrotnisse med to stk pensjonerte G-wagen på lager. Den ene mest egnet som delebil, den andre ble omtalt som gammel 240 GD. Noen hadde vært og sett på bilen og det gikk rykter om at 240n var bra og var lite plaget av rust. Eyvind, Bjørnar, Vegard og jeg tok turen en kveld og tittet på bilen. Bak en stabel paller i en låve med mye rart i fant vi den, under mye støv og der hadde den stått i 10 år. I mine øyne var den et skikkelig funn; lite rust, et interiør som ikke var herjet i stykker, endel bulker og flekker, men brukbar substans. Dessuten hadde den en hel haug med tidlige detaljer som jeg elsker; midtkonsoll i kunstfiber kledd med vinyl, bremser med bremseskjold, dobble bakdører, DEFA batterilader fra tidenes morgen osv. Avtalte pris og hentet den uken etter. Stilte med nytt batteri, WestFrost og 20 liter fersk diesel, men den viste seg motvillig. Slepes i gang ville den heller ikke, så den ble hengende i stoppen bak en 300 GD frem til verkstedet. Der startet den 15 sek, før den bestemte seg for at det var nok.

I går var jeg, Henrik og Eyvind utover og det var duket for en 240-sjau. Vi byttet håndbremsewirer og gikk over bakbremser som viste seg være bra, byttet og luftet clutchmaster og forsøkte oss på oppstart. Det ville den såvidt, ruste seg opp uten noe gasspådrag og måtte kveles ved å strupe lufta. 2 sylindre får heller ikke diesel, så det blir nok bytte av dieselpumpe i denne.

Ellers var det ingen skuffelse å få den inn i lyset i verkstedet, rusten ser ikke verre ut enn at den kan handskes med. Skjermutbyggerne skal plukkes av, bremsene foran skal gåes over, bytter foringer på giroverføringer, skal montere baksete fra en annen '79-modell, montere BFG AT 245/75-16 på stålfelger fra delebilen, gå over gløding, bytte noen interiørdetaljer og flekke over litt lakkrust. Det blir også trolig montert nye fjærer og dempere. Tanken er at den skal være bruksveteran, holdes noe omkring original/tidsriktig og brukes til og fra jobb. Gleder meg veldig til å få på skilter!

Her er stemningsbilder fra Fosen i går kveld, det er undertegnedes ræv og rygg som er foreviget av Henrik:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1916 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic 1141 - 1979 240 GD
Såg bra ut den! :)
Utrulig ka som står på gamle gårder!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1918 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic 1141 - 1979 240 GD
Vakkert!!

Skivebremser bak og greier?? Vennligst fortell!?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1919 by Iver460
Replied by Iver460 on topic 1141 - 1979 240 GD
Det er tromler bak, Roar, på bildet er det bare ikke montert hverken tromler eller annen bremseinnmat :laugh:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1920 by Joar Martinsen
Replied by Joar Martinsen on topic 1141 - 1979 240 GD
Fiks bildene ;)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1921 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic 1141 - 1979 240 GD
Jeg skjønner det er på tide med briller her . . . . . . . . :blush:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1925 by Fjærhaug
Replied by Fjærhaug on topic 1141 - 1979 240 GD
Gratulerer med nytt prosjekt. Så veldig allright ut på bilde. Blir utvilsomt en klassisk flott G hvis du lar den gå på 16" uten breddere..

Hadde det bare vært et G miljø her ned i Ålesund...

-89 300GD SWB Ålesund

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 6 months ago #1926 by Iver460
Replied by Iver460 on topic 1141 - 1979 240 GD
Da er jeg kvitt bredderne på høyre side, venstre neste! Skal ha på 245/75-16 BFG AT på stålfelger.

Tittet over bremsene foran, skiver og klosser ser ut til å ha overlevd årene med stillstand. Tror derfor det blir en dag med litt skikkelig varmkjøring av bremser før EU-kontroll. Venter på nye bremseslanger fra England, så blir det bytte av væske.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #1979 by Fjærhaug
Replied by Fjærhaug on topic 1141 - 1979 240 GD
Hvordan går det med prosjektet ditt iver? Venter i spenning på flere bilder.

-89 300GD SWB Ålesund

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #2026 by eesp
Replied by eesp on topic 1141 - 1979 240 GD
Om tiden strekker til er det muligheter for at det blir gjort litt i løpet av helgen, ryktes det.. ;)

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.068 seconds
Powered by Kunena Forum