1141 - 1979 240 GD

More
12 years 3 months ago #2446 by volvo.power@live.no
beklager det ble bare to bilder Iver...

Vinsj:


Custom grill!:


Da jeg så Iver med sveiseapparatet ble jeg litt sjokkert! visste ikke du hadde sveiseferdigheter Iver! Stå på!!

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2584 by Iver460
Replied by Iver460 on topic 1141 - 1979 240 GD
Lenge siden siste nytt fra denne fronten, men i dag er det nytt å berette.

Bilen har stort sett vært brukt til og fra jobb, har slitt med at fremre mellomaksel har gitt en helvetes vibrasjon, men i går kom en brukt aksel fra VTP i posten og i dag er den byttet, med stor suksess. Bilen er blitt "silkemyk" og fin å kjøre, nå går det endelig ann å høre andre ting som jeg bør ta fatt på. Byttet også fjærer foran igjen, de første jeg satt på var rødmerkede fra en 350 GD med forsterkede fjærer og ble alt for stive på min bil, selv med vinsj foran. Monterte nå noen gulmerkede fra en 300 GD Kort, disse viste seg å passe meget bra.

Nå blir det å ta tak i innsprøytningssystem, har kjøpt nye dysespisser og en haug med forskjellige shims, her trengs det litt hjelp fra dieseldoktor Spangen for å få stilt inn riktig. Dessuten står dieselpumpa litt feil og vel rikt justert, på siste tanking hadde jeg et forbruk på 1,4 l/mil og det er litt i overkant for 72 hk synes jeg. Regner med at dette bedrer seg betraktelig når overnevnte er på stell.

Har også byttet alle væsker/oljer og termostat, storkoser meg med å kjøre 33 år gammel 240 GD om dagen!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2609 by Naila
Replied by Naila on topic 1141 - 1979 240 GD

Iver460 wrote: Lenge siden siste nytt fra denne fronten, men i dag er det nytt å berette.

Bilen har stort sett vært brukt til og fra jobb, har slitt med at fremre mellomaksel har gitt en helvetes vibrasjon, men i går kom en brukt aksel fra VTP i posten og i dag er den byttet, med stor suksess. Bilen er blitt "silkemyk" og fin å kjøre, nå går det endelig ann å høre andre ting som jeg bør ta fatt på. Byttet også fjærer foran igjen, de første jeg satt på var rødmerkede fra en 350 GD med forsterkede fjærer og ble alt for stive på min bil, selv med vinsj foran. Monterte nå noen gulmerkede fra en 300 GD Kort, disse viste seg å passe meget bra.

Nå blir det å ta tak i innsprøytningssystem, har kjøpt nye dysespisser og en haug med forskjellige shims, her trengs det litt hjelp fra dieseldoktor Spangen for å få stilt inn riktig. Dessuten står dieselpumpa litt feil og vel rikt justert, på siste tanking hadde jeg et forbruk på 1,4 l/mil og det er litt i overkant for 72 hk synes jeg. Regner med at dette bedrer seg betraktelig når overnevnte er på stell.

Har også byttet alle væsker/oljer og termostat, storkoser meg med å kjøre 33 år gammel 240 GD om dagen!


Fint prosjekt Iver460 !:) Skikkelig stilig farge og ikke minst med doble bakdører!

Jeg har lest mye rundt fjær-karkateristikk på G-wagen og ser at Nielsa (offroad) har veldig gode erfaringer med rød-merkede fjærer fram og bak. Samt over dammen sverger mange av ekspedisjonsgutta til de rød-merkede mercedes fjærene.

Det jeg lurer på siden du opplevde at de ble for stive, er det flere typer "hardheter" på disse ?

Jeg blir i likhet med deg å ha frontmontert winch og tenkte at orginale progressive rød-merkede fjærer er et bra alternativ.

Commandowagen 37"

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2610 by eesp
Replied by eesp on topic 1141 - 1979 240 GD
Bilen ble skyhøy foran. Vil tro de røde fjærene går greit med 300-motor, men med 240-motor var det ubrukelig. :)

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2613 by Naila
Replied by Naila on topic 1141 - 1979 240 GD
Selvfølgelig, glemte av t han hadde en sylinder mindre ja ;) Da er det en helt annen sak, blir sikkert bra på 300 ja :)

Har du forresten tenkt på å oppgradere til OM617a Iver460 ?

Jeg kan godt kjøpe de rød-merkede fjærene av deg :)

Commandowagen 37"

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2619 by Iver460
Replied by Iver460 on topic 1141 - 1979 240 GD
Naila, det er ingen framfjærer til G som er progressive, kun bakfjærene. Som Eyvind, min fjærbyttemakker nevner, så ble bilen alt for høy og stokk stiv foran og bare stående vagge på toppen av fjærene. Selv om jeg fikk på vinsjen foran så ble det ingen bedring. Det mangler fortsatt noen kilo opp til 617-motor, oljekjøler, servopumpe og servosnekke veier endel ekstra sammen med den ekstra sylinderen. Jeg tror de ville blitt for stive med 617A under panseret også, men de får vi finne ut av når vi lurer de på plass på Eyvind sin bil. Fjærene jeg nå monterte tror jeg var gulmerket, jeg er som sagt veldig fornøyd, adskillig mykere og lavere.

Jeg kan også forsikre deg om at det ikke bare snør i Trondheim, men også i helvete, den dagen jeg bytter ut 240-motoren med en 617A. Først skal den motoren som står i gå 100%, deretter kan jeg KANSKJE driste meg til en STT-turbo. Aller helst ville jeg hatt en overhalt OM616 med overdimmensjonerte stempler, kanskje opp mot en 2,6-2,7 liter

I dag har jeg bevilget meg en storoppgradering i komfort og velvære:
www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=1059...&mid=m436&id=&vn=736
www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8965...&mid=m436&id=&vn=736
www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=421&...&mid=m436&id=&vn=736
Montert i dag, gjenstår å se om 2100 watt er nok til å få god varme i kupéen til i morgen tidlig! Blir deilig å slippe isskraping på de umenskelige tidspunktene som jeg starter på jobb, bussbransjen er litt tidligere ute enn alle andre bransjer ;)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2620 by Naila
Replied by Naila on topic 1141 - 1979 240 GD

Iver460 wrote: Naila, det er ingen framfjærer til G som er progressive, kun bakfjærene. Som Eyvind, min fjærbyttemakker nevner, så ble bilen alt for høy og stokk stiv foran og bare stående vagge på toppen av fjærene. Selv om jeg fikk på vinsjen foran så ble det ingen bedring. Det mangler fortsatt noen kilo opp til 617-motor, oljekjøler, servopumpe og servosnekke veier endel ekstra sammen med den ekstra sylinderen. Jeg tror de ville blitt for stive med 617A under panseret også, men de får vi finne ut av når vi lurer de på plass på Eyvind sin bil. Fjærene jeg nå monterte tror jeg var gulmerket, jeg er som sagt veldig fornøyd, adskillig mykere og lavere.

Jeg kan også forsikre deg om at det ikke bare snør i Trondheim, men også i helvete, den dagen jeg bytter ut 240-motoren med en 617A. Først skal den motoren som står i gå 100%, deretter kan jeg KANSKJE driste meg til en STT-turbo. Aller helst ville jeg hatt en overhalt OM616 med overdimmensjonerte stempler, kanskje opp mot en 2,6-2,7 liter

I dag har jeg bevilget meg en storoppgradering i komfort og velvære:
www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=1059...&mid=m436&id=&vn=736
www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8965...&mid=m436&id=&vn=736
www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=421&...&mid=m436&id=&vn=736
Montert i dag, gjenstår å se om 2100 watt er nok til å få god varme i kupéen til i morgen tidlig! Blir deilig å slippe isskraping på de umenskelige tidspunktene som jeg starter på jobb, bussbransjen er litt tidligere ute enn alle andre bransjer ;)



Hehe, fint å høre at du tar vare på bilen i orginal stand : )

240GD er imidlertidig alt for svak motor etter mitt syn, har blitt endel timer og mil i den som Grensejeger i forsvaret og som I-styrke soldat i dag, kan jeg trygt slå fast at 240GD motoren er undermotorisert, selvom det alltids er stas å kjøre G-wagen :)
Husker jeg skulle kjøre opp en bakke vinterstid i teig med litt last/utstyr ombord i 4wd høy-serie, da knela motoren og kvelte seg. Var nødt å rygge ned bakken, koble inn lavgir og hente fart for å komme opp.

Men det går helt klart ann da smaken er som baken, men det blir mye turtall, giring og lite futt for å holde følge med trafikken og det går også utover komforten.

Ellers hyggelig å lese hva du har funnet ut ang fjærer, har muligens orginale fjærer fra Tyskland på gang : )

Commandowagen 37"

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #2980 by Iver460
Replied by Iver460 on topic 1141 - 1979 240 GD
Lenge siden jeg har skrevet her og desverre har bildene fra Kevin forsvunnet. Skal ta meg en fotosession når det en gang slutter å regne her i Trøndelag. Bruker bilen nesten daglig og er blitt svært fornøyd med hvordan den fungerer. DEFA-anlegget ble montert i februar, 2100W gir god varme i kupéen, motorvarmerelemetet gjør 240n lettstartet og alltid god spenning på batteriet med 4amp-laderen. Utvidet også med utetemperatur, som gir noen ekstra funksjoner i Futura-uret.

Før G-treffet byttet jeg kingboltlager sammen med et komplett sett med drivaksler og knokkelhus som Stian hadde liggende. Dette gjorde definitivt sitt for styrefølelse samt noen vibrasjoner jeg har vært plaget med. Skal sette opp det gamle settet med nye lager og simringer ved anledning, + et par småmodifikasjoner jeg har tenkt på, men inntil videre fungerer dette strålende.

I går gjorde vi også litt, jeg og Kevin reiv ut et gammelt forsøk på et baksete fra dagene i Forsvaret og monterte et tilnærmet strøkent og autentisk sete som stammer fra Bjørnars karosseri. Byttet multifunksjonsbryter og gikk over et reléet for å få bukt med vindusviskere som går litt som de selv har lyst til, men ble ikke noe bedre av den grunn. Skal prøve bytte motor i løpet av helga. Henrik koblet nytt relé på hovedlysene, det gamle var svidd og varmt. Monterte ny bryter på kupévifta, dermed fikk jeg igjen trinn 1 på vifta. Heldigvis ikke formotstanden denne gangen!

Flere saker er på gang, står bla annet en 240-motor pensjonert fra Feltvogn i verkstedet som det finnes noen planer for. Venter også på at dysespesialist Spangen skal finne tilbake til Trøndelagstraktene for overhaling av dyser, 240n drikker for øyeblikket 1,4 l/mila og det synes jeg er litt mye.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 weeks ago #3044 by Iver460
Replied by Iver460 on topic 1141 - 1979 240 GD
Trøndelag er ikke som alle andre landsdeler, her fant nemlig juleaften sted på fredag. Kom over et sett ubrukte deler fra en STT-konvertering som aldri ble gjennomført; her var det NY intercooler med STT-rør og silikonslanger, samt NYTT komplett 2,5" eksosanlegg hele veien fra turbo og ut. Da mangler det ikke mye før vi setter i gang med '79 Sleeper-prosjekt.

Kjører på et sett med 285/75-16 om dagen og er fornøyd med utvekslingen, men det er i bredeste laget uten servostyring. Blir etter hvert å montere 235/85-16 på renoverte original 5,5x16 tenker jeg.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 weeks ago #3045 by Henrik Larsen
Replied by Henrik Larsen on topic 1141 - 1979 240 GD
Blir etter hvert å montere 235/85-16 på renoverte original 5,5x16 tenker jeg. = LIKER!!!! B)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.187 seconds
Powered by Kunena Forum