Traktoren min.

More
12 years 2 months ago #2833 by Puch G
Replied by Puch G on topic Traktoren min.
Terje, Stian har dere en pris der øsnker for dynamoen?
Terje, jeb ble forvirret ligger den i Drammen eller Kragerø? Hvis du har den hjemme kunne jeg ta en tur for å hente den.
Mekaniker mener det er enkelter å bytte hele dynamo hvis jeg får den for samme prisen som en ny regulator. Han snakker også med VTP og får prisen snart.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2834 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Andi, 55A dynamoen jeg demontere nylig ligger hjemme i Drammen.
Tror IKKE du skal ha den på din 290GD, siden den originalt har 90A dynamo.

At regulatoren skal koste like mye som en ny dynamo høres rart ut. Har du modellinfo på dynamo og regulator?

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2836 by Puch G
Replied by Puch G on topic Traktoren min.
Enig med deg Terje.
Det var en misforsoelse med priser, jeg mener brukt dynamo vs ny regler. Jeg har ingen deler ummer

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2846 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Kom litt metall i posten i dag. :P








Satser på at det blir forsvarlig sikring av batteriene i vogna. :laugh:

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2848 by bilkar
Replied by bilkar on topic Traktoren min.
Ser meget bra ut! Stor dynamo og 3xoptima bør gi deg nok strøm en stund :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2849 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Jepp, og startbatteriet vil bli helt separert fra forbruksbatteriene og forbrukskretsene når dynamoen eller ekstern lader ikke gir ladespenning. Dvs alltid startstrøm selv om man skulle trekke litt ekstra strøm uten motoren i gang. (F.eks ved bruk av kjøleboks/skap over en helg etc..)
Videre blir der mulig å koble inn forbruksbatteriene til start dersom behovet skulle oppstå. Siste forbruksbatteri skal også følge innredning i bagasjerommet, dvs kunne tas ut ved behov for mer plass. Tilgang til strøm bak i bilen skjer da fra forbruksbatterier fremme i motorrommet (egen fastmontert krets med skillerele og automatsikringer mellom batteribankene).
Kan bli brukanes dette. ;)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 12 years 2 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2853 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Det høres nesten ut som du bygger bobil ;) Ser for meg kjøkkenløsning bak som åpenbarer seg når man åpner bakdøra, og et lite kjøleskap som surrer og går. Hvor mye veier hele batteripakken din da ? :P Du får montere vinsj, så har får du bra bruk for denne sinnsyke batterikapasiteten. Smart trekk at du kan koble inn batteripakken ved behov, for da kan du også lade fra dynamoen ved behov. Dvs, dynamoen lader alltid?

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 12 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2855 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Martin, du tenker riktig rundt bruken av bilen. For min del blir bilen litt mer et "verktøy" for å komme meg ut på tur (fjellturer, klatre, padle, ski, etc.) enn bil som skal kjøres i offroadløyper. Selvsagt er en del av egenskapene på bilen sammenfallende mellom offroadkjøring og turkjøring litt utenfor fylkes- og kommuneveier. Tankene rundt mer komfort (kjøleskap, etc.) kommer av ønsket å ha småttisene med på turer. Da er slikt greit å ha, hadde det vært bare meg så hadde jeg i stor grad gått for så lite ekstra stæsh som mulig.

Ang batterikapasiteten. Den er bare på 160Ah, hvor 110Ah er fordelt på forbruksbatteriene og resterende 50Ah er startbatteriet. (Til sammenligning så hadde jeg et Varta batteri på 100Ah i bilen tidligere. ) Forskjellen på rød og gul Optima er at rød har typiske startegenskaper med høy startstrømkapasitet men ikke bør lades så mye ut uten å få redusert kapasitet, mens gul har bra startegenskaper og er et "deep cycle" batteri som kan levere mye strøm og lades ut/opp ofte (forbruksegenskaper). Ved å skille startbatteriet (rød) fra resten av strømkretsen når motoren ikke går (og dynamoen lader) kan jeg bruke så mye strøm jeg vil uten å tenke på å ha nok strøm på batteriene til å starte bilen etterpå.

Litt ekstra vekt blir det med 3 batterier, de veier vel 45-50 kg til sammen. Men dette utgjør ikke så mye på totalvekta på bilen, og det finnes eks andre sjåfører som tar igjen en del av den vektforskjellen ift meg. ;)

Dynamoen vil altid lade de to batteriene i motorrommet, mens jeg har mulighet til å koble ut/inn det tredje batteriet. Har også mulighet til å lade hvert batteri for seg så lenge jeg starter med forbruksbatteriene.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago #2895 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Noen ganger er det lurt å vente ut ting litt.. akkurat nå er en av de gangene.
Bilen virker tungstartet når det er tendenser til kaldt, jeg har en kjent oljelekasje som skal adresseres, alle deler på plass både for nytt strømopplegg og bagasjeromsløsning. MEN all energi går med til ny jobb, småttisene, og å holde influensaen på avstand.
Frustrerende å ha ting som skulle vært gjort/har lyst til å gjøre på bilen og ikke ha tid og energi til det! Noen ganger tenker man at man skulle bare hatt en helt dødelig anonym stasjonsvogn som går og går, men så er det jo egentlig det G'en gjør også, den går og går. Bare litt tung å vekke til live enkelte morgener, og så er den jo kuleste bilen i gata (uten at naboene de nærmeste 5 km skjønner akkurat det..)! Bare å vente det ut, være litt tolmodig,... så blir nok allt bra igjen når man tid og energi til å gjøre allt man har bestemt seg for at skal gjløres.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 1 month ago - 12 years 1 month ago #2896 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Det virker ut som en seriøs design flaw om det er vanskelig å få en bil med finlandspumpe til å starte når det er kaldt. Det er et så teit problem at jeg gladlig hadde ofret noen HK for å få en bil som starter ;) Eventuelt kjøre orginal pumpe om vintern og finlandspumpe om sommern? Eventuelt kan man jo kjøre 280 da. Da slipper man å tenke på sånt :silly:

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 12 years 1 month ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.059 seconds
Powered by Kunena Forum