Traktoren min.

More
12 years 5 months ago #2086 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Hmm.. Har både elektrisk og gassdrevet loddebolt og ruller med forskjellig loddetinn liggende så det bør gå greit. Hva/hvordan gjør man rens av overflaten på registercellene (Radiatoren er ca fire år og er fortsatt ganske svart og fin i lakken). En annen utfordring blir også å finne eksakt punkt som skal loddes.. Jeg fyllte på med radiatorrens i dag, og etter å ha hatt bilen i gang i ca 1,5 time så ser det ikke ut til at radiatoen lekker (like mye) lenger, fortsatt fullt med skitten kjølevæske etterpå... (??) Får se om det provoserer litt å kjøre den litt hardt i morgen.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #2088 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Traktoren min.
Ja, då er i hvertfall utstyret i orden! Eg skrapte reint og tørka med papir, enkelt og greit. Min radiator er jo gammel og slitt så var ikje så maling var det ikje! Klemte og sammen der hullet var og loddet så godt eg kunne, utfordringen var å få tinnet til å henge og flyte fint ut i hullet. Rørleggerene har noe fluss middel som de smører på først, vist du får tak i det har du nok en større sjangs for å få feste. Det renser loddepunktet :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #2099 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Under to timer på å demontere front, ut med radiator, inn med radiator, og montere fronten igjen, det er vel ikke så ille for en jallamekaniker med hodelykt som lysskilde er det? :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 5 months ago #2102 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Traktoren min.
Bra det ja! :) Du endte opp med å kjøpe ny radiator då altså?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2489 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.

Heggernes wrote: Bra det ja! :) Du endte opp med å kjøpe ny radiator då altså?

Jepp! Kunne ha fiksa den ny-gamle, men for husfredens skyld så ble det et kjapt bytte i stedet. (Fruen er i perioder drittlei ting som har med bil å gjøre... Skyldes nok defekt girkasse på G'en i sommer, litt mye tid til motoroverhaling + strul med Finnlandspumpa, og defekt ABS-modul + feil på varsel om høy temperatur på kjølevæske på hennes bil.)
Ny-gamle radiatoren ble med inn til Oslo på TPH-treff og derfra med i en nyere G sørover og skal etterhvert inn i tjeneste igjen, den er jo under fire år gammel og ser ellers ganske bra ut.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2490 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Siden jeg har noen flere timer forran meg i 34000 fots høyde så er der jo tid til å skrive litt mer. ;)

Det skjer ikke så mye rundt bilen om dagen, den kjøres daglig og fungerer knirkefritt. Skal dog prøve å justere girene (girspake/stag) slik at den er lettere å få i gir for dem som ikke kjenner bilen. Ellers så ligger det en ny midtkonsoll og venter på å bli satt inn, den gamle er ganske råtten og har mister en del av festene for mansjettene til girspakene. Skal også flytte panel for styring av speil opp fra midtkonsollen og opp i dashbordet.
Har også Defa batterilader som skal integreres i løsningen for motorvarmer, to stk 10" subwooferelement og to forsterkere som skal bygges inn i en bagasjeromsløsning. Til dette skal det legges opp et ekstra forbruksbatteri bak med automatsikring bak og fremme i motorrommet. Løsningen skal kunne tas ut og sikringen fremme benyttes da som bobestrømbryter på på kablingen bakover. Skal også legge opp strømuttak/sigarettenner i bagasjerommet for kjøleboks o.l. Skal bli turbil med go'lyd. :D Litt usikker når jeg får begynt å bygge løsningen da det er en del andre prosjekter som har høyere prioritet, men neesten alle delene er på plass så det er kanskje mulighet for å ta en time innimellom allt det andre som pågår. :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2560 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Da skjer det litt igjen!
Defaløsningen er nesten helt på plass, mangler å koble styringspanelet.I tillegg skal det opp en batteriseparator og en automatsikring i motorrommet.

Har også trukket en solid strømkabel inn i motorrommet fra kupéen, denne skal gå bak til bagasjerommet. (Mer om dette senere. :))Kklarte selvsagt å trykke løs gummimuffen/kabelgjennomføringen som står i torpedoveggen under batteriboksen.... et skikkelig h#%&€ å få på plass igjen i fem minusgrader, bare never, og skarpe kanter rundt! Noen som har praktiske tips dersom dette skulle skje igjen?

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2561 by volvo.power@live.no
Replied by volvo.power@live.no on topic Traktoren min.
var ut med alle 3 gummiføringer i torpedoen på min Armbruster når jeg lakkerte motorrom. bruke bittelitt silikonspray, samt et stort flattjern for å dytte på plass ijenn. ellers er det bare å sørge for å smøre godt med "lube" når du trekker kabler, så går det som smurt:)

1988 Armbruster Stageway Geländewagen
2004 S211 E320CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago #2562 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Takk for tips ang "lubre", burde tenkt på det! Selve utfordringen var mer at jeg allerede hadde en TYKK klasse (med isolasjon rundt) kabler, fire enkeltkabler og en pyeometervaier igjennom gummifforingen. Når jeg da i tillegg trakk igjennom en 20 mm2 kabel så ble det litt kronglete å få på plass foringen med kablene i. "Lubre" neste gang!! :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 3 months ago - 12 years 3 months ago #2581 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Tankene på å ettermontere Webasto/Ebersprächer på vogna har blusset opp igjen!
Opplever innimellom noenogtyve eller enda mere kuldegrader der jeg innimellom oppholder meg på vinteren, og da frykter jeg at motoroppsetter slik det er på bilen i dag blir vanskelig å få startet. Har derfor foretrukket å kjøre annen bil i slik kulde, og det er jo bare dumt! :D

Bilen har i dag en lånt Finnlandspumpe, og den oppleves som enda mer tungstartet enn original OM617A i kulde. Med M110 bensinmotor var bilen enda mere startvillig, den startet ihvertfall fra "frossen tilstand" etter etter å ha stått ett døgn i elvedis i minus 20 grader.

Strøm til en webasto OG start på bilen bør være ok nå når det er montert Defa vedlikeholdslader på bilen.

Plassering av Webastoen kan bli en liten utfordring siden høyre side av motorrommet er fyllt opp av luftfilter fra 280GE, snorkelgjennomføring, Intercooleroppsett, startbatteri og diverse elektronikk som Defalader/rele, batteriseparator osv. Vet dog at noen 461'ere har motorvarmeren plassert på venstre side, og andre biler har dem plassert under eller i hjulhus.
Noen som har tanker rundt brs plassering på den varmeren på denne bilen?

Tenker forresten på å kjøpe en nyere Webasto/Ebersprächer som har mer kompakt design (plasseringsvennlig) og kanskje holder lenger en en gammel/brukt før den må vedlikeholdes..
Med et universalkit for montering så bør det vel gå greit å få dette montert selv, dvs uten å levere bilen inn på verksted for jobben? (Ut fra det jeg kan lese på diverse nettsider så er det plassering av "boks", drivstoff og strømtilførsel, kobling inn på kjølesystem, eksos, samt eventuell tilkobling på kupevifte som er jobben. På nyere biler er det inn i ... trangt bak dashboard og i motorrom, samt mye datastyrt elektronikk og det er kanskje derfor verkstedene bruker mange timer på å få ettermontert en slik varmer?)

Noen som har synspunkter/innspill/råd/erfaringer rundt det å ta kostnaden og montere dette på en gammel og god 460? Da er det bare å fyre løs!! :D

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 12 years 3 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.054 seconds
Powered by Kunena Forum