Traktoren min.

More
12 years 2 months ago #2735 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.

maelling wrote: For et sinnsykt rørleggerarbeid det er på IC-styret ditt! Dynamoen på min OM617A tok akkurat kvelden (har ingen lading på batteriet), så mulig jeg får handle en slik dynamo til meg selv. Skjønt, kan også skyldes uforklaring elfeil da jeg måtte slukke hele dashboardet på bilen for en tid tilbake pga sveisebrann. Men godt tips der i allefall når det gjelder dynamo :) Hva brukes den rare kontakten bakpå den orginale dynamoen til? Jeg har en slik en på min W123, men ikke på G-wagen.


Hehe! Det ble slik mtp IC løsningen for å "benytte" den ledige plassen, OG ikke ta opp plassen forran batterikassa.. Ser egentlig værre ut en det er.

Pluggen bak er bare en spesialtilpasset plugg som samler de tre kablene i "spade"-koblinger slik at alle kobles til/fra med pluggen.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2740 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Traktoren min.
Det er absolutt ikke no sinnsykt med det rør opplegget der! Alt er NØYE planlagt, og med relativt få bra alternativer til montering (les ett bra alternativ) ble det slik du ser det der.

Kan si at det tok noen timer med fikling og forskjellige tilsynelatende "bra" alternativer, føre vi bestemte oss for denne løsningen.

Sinnsykt kult at du bare gjorde dette, Terje!! Jeg er glad at du da tar deg av alfa-testingen på oppsettet, slik at det er testet og godkjent føre vi andre begynner på samme mod.

Digger det, Terje!!
Last edit: 12 years 2 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2746 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Gikk "tom for clutch" i dag på vei til første dag i ny jobb! Dvs. Clutchen kunne bunnes uten at den tok... ringte etter skyss opp til introkurset og deretter til VTP som organiserte transport av G'en ut til seg og fiksa clutchen. STOR takk til VTP!! (Så får vi ta regninga på transport og reparasjon med et smil når den kommer i posten. :) )

VTP hadde forresten ikke deler inne til å fikse en oljelekasje jeg har på returen fra turboen, noen som vet hvor dette kan skaffes?

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2747 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.
Hvorvidt det er godt eller dårlig rørleggerarbeid er ikke noe jeg bedømmer, og mente absolutt ikke å kritisere arbeidet deres. Men fra et objektivt ståsted for en utenforstående, ser det ganske omfattende ut ;) Så langt strakk min kommentar. Det kan godt være at jeg hadde lagt det opp slik jeg også, men da hadde jeg vel kommentert mitt eget arbeid etterpå med å si at "her var det mange rør".

Du har brukt opp clutchen din? Hvor mye dreiemoment tåler en orginal G-clutch? Er det en god idé å gå over til grommere saker? Har opplevd før at clutch har gått fyken på trimma bil (pga dreiemoment), og da gjerne på et tungt gir på motorveien og med mye ladetrykk. Var dette bare en oppbrukt clutch, eller lader du for hardt? B) Sinter-clutch er vel særdeles upraktisk på en G, men kanskje det finnes sterkere alternativer? Var det ingen forvarsel? Ingen glipping eller sluring?

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 12 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2748 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Hr ikke brukt opp selve clutchen nei. :) Det var en lekasje som gjorde at bremseveska for clutchen lakk ut og dermed så var det ingen respons ved å "trå inn" clutch-pedalen. Clutchen satt altså bom fast hele tiden. Antar der var en pakning nede ved slavesylinderen, sa bare til Øystein/VTP at de skulle fikse det. Og det har de gjort. Vet mer snart. ;)

Clutchen som står i er en gammel en, ukjent hvor gammel. Vet at den begynner å slure over ca 1,7 bar ladetrykk, så da holder jeg meg under det. Bilen akselererer greit likevel.. Mulig det hadde hjulpet å bytte til ny clutch mtp hvor mye trykk/moment jeg kan legge inn. Det får vi teste ut når nåværende clutch blir merkbart sliten. (Har ikke merket noe til at clutchen har blitt dårligere mens jeg har brukt den i bilen.)

Ang. røropplegget, vi får snart sparke oss ut og ta et "lokalt" G-treff så får du sett det med egne øyne! :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2749 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Traktoren min.
Synst vinter treffet er en god anledning til å studere røropplegg :D

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2750 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Traktoren min.
Det kan hende at Terje skal sitte på med oss, så da kan du ta vogna hans i nærmere ettersyn når vi henter Terje! :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2751 by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Traktoren min.
Weeeehooo!! :D

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #2752 by maelling
Replied by maelling on topic Traktoren min.

Terka wrote: Hr ikke brukt opp selve clutchen nei. :) Det var en lekasje som gjorde at bremseveska for clutchen lakk ut og dermed så var det ingen respons ved å "trå inn" clutch-pedalen. Clutchen satt altså bom fast hele tiden. Antar der var en pakning nede ved slavesylinderen, sa bare til Øystein/VTP at de skulle fikse det. Og det har de gjort. Vet mer snart. ;)

Clutchen som står i er en gammel en, ukjent hvor gammel. Vet at den begynner å slure over ca 1,7 bar ladetrykk, så da holder jeg meg under det. Bilen akselererer greit likevel.. Mulig det hadde hjulpet å bytte til ny clutch mtp hvor mye trykk/moment jeg kan legge inn. Det får vi teste ut når nåværende clutch blir merkbart sliten. (Har ikke merket noe til at clutchen har blitt dårligere mens jeg har brukt den i bilen.)

Ang. røropplegget, vi får snart sparke oss ut og ta et "lokalt" G-treff så får du sett det med egne øyne! :)


Det der er enhver tuners forbannelse den dagen han oppdager at resten av bilen ikke var konstruert for bilens dreiemoment og det ekstra motoren yter. Clutchen vil vel ikke forfalle så lenge du ikke slurer, men sluring er som å bruke grovt sandpapir rett mot låret ditt, og tar liv av clutch på no time. Men om den tåler 1.7 bar, så tåler den vel sikkert 300 nm+ den vanlige clutchen da. Men putter du i grommere clutch, vil mer dreiemoment gå til girkassen din, som kanskje vil kaste inn årene en dag, og så må du oppgradere den. Eller så blir det for mye varme å ventilere om man kjører med mye flat pedal, siden mer HK automatisk betyr mer varme osv. Lurt å holde seg i skinnet og ikke havne for hardt på tuningkjøret, og heller ha en mild "map" innenfor grensene :) Jeg har en kamerat som har fått erfare alle disse tingene ;P Derfor biler ofte har lang modliste om de har mye HK.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 12 years 2 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 2 months ago #2815 by Terka
Replied by Terka on topic Traktoren min.
Etter snart en ukes tid med nye-dynamoen i bilen så må jeg si meg fornøyd. Sjekka spenninga over batteripolene før jeg startet bilen og skulle kjøre hjem i dag (har fastmontert voltmeter), 12,8V -> fulladet batteri. Dvs. Dynamobyttet ser ut til å være vellykket! :)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.069 seconds
Powered by Kunena Forum