Vogna mi.

More
14 years 6 months ago #397 by Roar Sæther
Vogna mi. was created by Roar Sæther
Da drar jeg igang toget med medlemms vogner, å legger ut bilder av min.

Det er en 300 diesel, lang type, med OM617A maskin, på 5 trinns manuell kasse. Utvendig er den nesten totalt bygd om til 463. Mangler bare 463 speil og side påfylling av drivstoff. Speil har jeg, men side påfyllingen får vente til jeg får en skade på den siden:P

Planene for vogna er ombygging av diesel pumpe, for mer diesel, stooor intercooler og automat kasse. Har en vinsj som ligger å venter, men det får den fortsette med. Ellers har jeg framdører og speilene fra en 463, så de skal monteres, samt skinn stoler foran fra en BMW.

Ren og fin før treff.




Ikke fullt så ren på treff.



En liten filmsnutt fra treffet.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #670 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Vogna mi.
Jeg får oppdatere det som har skjedd med vogna mi i det siste.

Jeg har endelig fått montert opåpgradert dieselpumpe fra Finland. Men i kjølevannet (nei, ikke en skrivefeil, som dere snart skjønner:huh: ) denne oppgraderingen, følger det dog en del greier. Fikk samtidig montert ny radiator, ny intercooler, to nye oljekjølere og to elektriske kjølevifter. Og en haug med rør og slanger for å få koblet dette sammen. Hele motoren ble regjort og lakkert med 2 komponent lakk, etter alle (gatebil)-kunstens regler. Og det fungerer!! Skikkelig bra oppsett, rent bortsett fra at automatkassa fra 280 ikke klarer momentet i motoren. Jeg synes det ser fett ut i tillegg!!B)



Denne opgraderingen ble fullført 2 dager før landstreffet 2010. Det var planen at jeg skulle kjøre vogna til Oppdal med ett stort smil om munnen. Men sånn skulle det ikke bli . . . . .

Bilen gjorde så godt den kunne, men den kom ikke lenger enn Sandefjord. Derfra ble undertegnende degradert til co-pilot i Kristian sin vogn. Kom seg både frem og tilbake fra Oppdal, men ikke etter den orginale planen.

Kristian var så snill å slepte vogna fra Sandefjord og hjem, etter treffet. Der foretok jeg en obduksjon som viste store sprekker i toppen, samt blåst toppakning. Hadde jo topp i reserve, og VTP hadde jo toppakning, så det var bare å skride til verks. Toppakning og topp ble byttet, og bilen er pr dags dato, kjørbar. Litt tikking i ventiler, men ellers bra.

Hva skjedde, spør dere??? Undertegnede var en uvitende idiot, som ikke tenkte når det ble montert ny radiator. Denne radiatoren har ikke egen nippel på toppen, for utlufting av ovetrykk til ekspasjonstank. Og når påkobling av ekspasjonstank er midt nede på radiatoren, burde det gi noen signaler. Ved oppstart ble det jo noe luft i systemet, og etterhvert som da temperaturen steg, skapte dette trykk i øvre del av motoren, som igjen presset vannet ned i radiatoren og opp i ekspansjonstanken og ut . . . . . Og der gjør ikke vannet noe nytte!!!

For sikkerhets skyld var undertegnede så gira på å komme seg til Oppdal, at alle signaler om å stoppe ble oversett, helt til det siste signalet kom som var blåst topp og toppakning. Som sagt, IDIOT!!!

Har nå etter toppbytte (før oppstart) fått satt inn en nippel på slangen, mellom radiator og termostathus. Fra denne nippelen går det en slange til ekspansjonstanken. Det er hele greia! Tok meg i underkant av en time med biter jeg hadde liggende. Bittert enkelt . . . . .

Men noe positivt har det kommet av dette. Nå skjønner jeg kjølesystemet:laugh:

Ved siden av motorgreiene, har jeg også fått montert inn skinnstoler og nye understell til disse, samt 463 dører og utvendig speil. Takgrind og reservehjul er på plass, og blekk nye 33 x 10,5 15 Mud KM2. Ser ikke så værst ut om jeg skal si det selv. Planer for høst og vinter er ekstralys, snorkel, litt innredningsdetaljer samt litt rydding i det elektriske.

Mer om dette ved en senere anledning:cheer:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #673 by gw350
Replied by gw350 on topic Vogna mi.
Såg jo faen meg heilt rå ut me alle kjølarane montert sånn :woohoo: Synd me toppen då, menmen, shit happends!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 7 months ago #682 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Vogna mi.
Takk skal du ha, GW350.

En liten oppdatering, etter en uke med kjøring.

Det begynner å fungere som det skal. Har fyllt på 1,5 liter til med olje på automaten, og den er nå mer sånn som jeg forventer. Skal leke litt mer med kickdownstaget, slik at jeg kanskje kan få kassa til å levere mere av kreftene direkte videre til hjulene.

Maks turbotrykk er nå 1,6-1,7 uten større problemer enn varme i eksos. Kommer opp i 650-700 grader etter heftige forbikjøringer i oppovebakker, gjerne 2 biler i slengen:woohoo: Men det skal da sies at det ikke er bygget noe spesiell eksos enda. Har orginal 2 toms annlegg, og det er for smått. Byggde ett fett oppsett i 2,5 toms til bilen til Joar, og det ønsker jeg å ha på min også. Dropper over tanken og legger det ut foran høyre bakhjul. Dette løser den tilgrisinga jeg har på tilhengeren, når det kjøres litt hardt.

Om det går noe særlig?? Som ett piska skinn!! Jeg kjører vel med ca 200 hk nå, og det er vel rimelig greit. Holder trafikken og kan ta forbikjøringer stort sett hvor jeg vil. Hadde en tur å hentet en G til her om dagen. Siden denne har defekt 280 bensin, ble den slept fra Halden til Kragerø med vogna mi. Ikke noe større problem enn at det ble veldig varmt opp fra Oslofjordtunellen mellom Drøbak og Drammen. Vi snakker da om over 5 tonn totalvekt på slep og trekkvogn, siden vi hadde med over gjennomsnittet med deler i begge biler. Så det funker, det kan jeg bekrefte.

Det kommer seg:laugh:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 months ago - 13 years 4 months ago #797 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Vogna mi.
Etter litt skikkelig grisekjøring ut av Drammen, har nå motoren sagt takk for seg. Jeg ante fare med en lett tikkelyd som bare har forsterket seg over tid. Jeg er ganske sikker på at dette er skader som jeg pådro motoren i første varmkjøring, på vei til landstreffet.

Så nå er motoren nugga ut, og "ny" OM 617A står nesten klar til montering med egen automat, fra 123 stasjonsvogn. Grunnet kulda som herjer her i distriktet, blir det ikke noe annet enn en skikkelig rengjøring, før jeg løfter den inn i motorrommet. Hopper med andre ord over lakkering av motorblokk. Men servopumpe med brakett, toppdeksel, løpehjul til reimer, motorfester, innsug og dynamo blir flyttet over fra den gamle motoren. Så litt av det digge utseendet blir bevart. Selvfølgelig blir den modifiserte dieselpumpa flytta over:laugh:

Håper på å få løftet motoren inn i jula. Hører rykter om at Iver og Henrik ønsker å avlegge visitt her nede, etter nyttår, så da må jeg jo ha en vogn å vise til :laugh:
Last edit: 13 years 4 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #855 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic Vogna mi.
Hvordan står det til her da??
Ser det siste innlegget er skrevet for en månedsiden :blink:
Du må få ut noen bilder og en oppdatering Roar!!!!:woohoo: B) B)

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 3 months ago #858 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Vogna mi.
Ja, det var det da :huh:

Det er ingen forandringer i situasjonen. Har ett prosjekt for en kompis i garasjen, som har tatt lenger tid enn planlagt. Hele familien har tatt årets sjukdommer i løpet av de 3 første ukene i året, og det gjør at andre ting blir satt på vent.

Men det nærmer seg slutten på prosjektet til kompisen i disse dager. Da er det fjærmontering og støtdempere på en annen vogn, føre rydding i garasjen. SÅ . . . . er det tid for gromvogna:silly:

Så alt til sin tid, Bjørnar :P

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago - 13 years 2 months ago #1005 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Vogna mi.
Ja da . . . . .

Da er vogna til Terje levert, og eier virker fornøyd med både utførte reparasjoner,
og påførte småskader :laugh:

Så da er det tid for vogna mi igjen. Skal bruke den beste delen av lørdagen til å rydde
i garasjen, for så, forhåpentligvis sette vogna inn i den :huh:

Så skal det bestilles noen småbiter som mangler, flytte over finlandspumpe og annet stash fra gamlemotoren, og dytte denne på plass i motorrommet :laugh: Delene som må bestilles er oljetrykksgiver, noen silikonslanger med slangeklemmer, oljefilter, luftfilter, feste for gasstag på torpedovegg og noe annet småtteri som jeg ikke kommer på i farta.

Regner med å ha motoren klar til innstallasjon i løpet av neste uke. Monterer nemlig ikke oljetrykksgiver på motor i bil, hvis jeg kan slippe :laugh:
Last edit: 13 years 2 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1006 by Terka
Replied by Terka on topic Vogna mi.
Bra at du endelig kommer i gang med vogna di også! Og stor takk for både reparasjoner og småskader. ;) Regner med at vi må i gang igjen med se på ytelsen på vogna mi etterhvert, "traust" er vel en fin beskrivelse slik den går nå. :laugh: Dvs du må nok trå til en runde til når tiden er inne.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 2 months ago #1084 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Vogna mi.
Skjønner akkurat hva de mener, og du er hjertelig velkommen Terje:)

Men nå er det vogna mi, noen dager.

Garasjen er ryddet, og godvogna er satt inn til tining. "Nye" motoren er plukket fri for alle aggregater, og gitt en skikkelig rengjøring. Tenker den får ett penselstrøk sort, før alle tidligere lakkerte agretgater blir montert. Må legge inn en bestilling til VTP på mandag, siden jeg er litt short på noe småtteri.

Intercooleren blir heller ikke koblet i første omgang. Må få noen flere siliconslanger og klemmer fra Sverige først. Men det skjer da noe:laugh:

Digg å skru på sin egen vogn også:)

Bilder kommer.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.077 seconds
Powered by Kunena Forum