Vogna mi.

More
13 years 2 weeks ago #1312 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic Vogna mi.
Hvordan fungerer vogna ellers da?
Du har kansje plass til en større radiator visst du skulle bli akktuelt.
Kult med bilder, slik at jeg vet hvordan jeg skal gjøre det :) ;)

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 week ago - 13 years 1 week ago #1342 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Vogna mi.
Da er det satt av tid i påsken for vogna.

Tok en svipptur til VTP i går, å fikk handla inn oljefilter, termostat, laderegulator og luftfilter. Biltema besøket endte med rør til ny 2,5 toms eksos og rør til intercoolermonteringen.

Sånn som jeg ser det, er det 4 ting jeg kan gjøre for å få kjølinga mi på stell. Ny termostat, i tilfelle den gamle ikke åpner skikkelig. Koble opp IC, siden dette også senker motortemperaturen noe. Ny større eksos, slik at varmen blir transportert bort raskere. Og en nedjustering av dieselmengden, siden det også kjøler motoren.

Hvis ikke noe av dette hjelper, må jeg gjøre en vurdering på radiatoren, om den kjøler nok. Det kan være en liten sjangs for toppakkningen også, men den er sjangsen er syltynn.

Innredningen bak begynner å ta form. Begge sidekassene er ferdige, det gjenstår bare å lime alt sammen og trekke det med teppe. Skuffen i midten er fortsatt på planleggingsstadiet. Vurderer en ramme i aluminium for styrke og vekt. Farlig fristende å ha TIG utstyr i huset :P

Skal få tatt noen bilder i dag.
Last edit: 13 years 1 week ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 week ago - 13 years 1 week ago #1347 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Vogna mi.
Da har jeg limt sammen begge sideboksene, og resultatet er jeg godt fornøyd med. Har fått montert inn basskassene som skal være integrert i sideboksene. Basskassene er bygget i 19 mm MDF for best mulig lyd, noe det ikke ville blitt hvis de ble bygget i 10 mm baderomsplate som resten av sidekassene er bygget av.

Venstre sidekasse.



Høyre sidekasse.



Her kan man se løsningen med den integrerte basskassa.



Jeg har latt sidekassene gå 6 cm ut på gulvet, slik at den kommende skuffen i mellom, ikke kommer i konflikt med bakdøra ved åpning.



Siden det står å tørker akkurat nå, skal de ikke trekkes med teppe før i morgen.

Fikk tatt ett skikkelig røsk på temperaturdelen i går. Fikk koblet opp intercooleren, bytta starter, bytta laderegulator, kjørte en oljerens og bytta olje med filter, bytta termostat og justerte ned dieselmengden. Fyllte på en liter på automaten også, siden den manglet litt. Kan ikke si jeg ser noen merkbar forskjell på temperaturen, men jeg har fortsatt igjen å bygge ny 2,5 toms eksos. Skal få sjekket om jeg får luftet kjølesystemet skikkelig i morgen, så får vi se.
Last edit: 13 years 1 week ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 week ago #1349 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Vogna mi.
Så da har det blitt lagt litt mer arbeid i vogna. Både motor og innredning har fått sin del. Kjølesystemet hat blitt luftet etter alle kunstens regler, og dette har hjulpet noe. Hadde en times kjøretur uten mer enn 3/4 dels temperatur på måleren. Håper det kan hjelpe med 2,5 toms eksos. Denne har jeg ikke begynt på, siden jeg ikke fikk handlet meg en flexovergang i dag.

Men med innredningen går det fremover. Sidekassene er ferdig koblet og trekkt med teppe. Jeg må si meg godt fornøyd med både lyd og utseende :cheer:





Sa jeg at det var farlig å ha TIG apparat ståendes?? Siden sidekassene er ferdige, tok jeg tak i begynnelsen på skuffen i midten. Siden vekt er essensiellt, valgte jeg å lage en ramme i aluminium. Denne ble nesten ferdig, før det ble for sent til å slipe med vinkelsliper. Har 2 småjenter som skal sove. Godt fornøyd her også B)





Tisleidøl kommer med familien i morgen, så da blir det mer kjøring enn bygging, tenker jeg.

Men fortsettelsen følger etter hvert:)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 1 week ago #1350 by bilkar
Replied by bilkar on topic Vogna mi.
Ser meget bra ut Roar!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 6 days ago #1351 by Bjørnar K
Replied by Bjørnar K on topic Vogna mi.
Dette ser skikkelg bra ut Roar!! :)
Regner med det blir litt kopiering etterhvert ;)

Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 6 days ago - 13 years 6 days ago #1352 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Vogna mi.
Da har jeg oppskrifta guttær!!

Fikk sveisa på ett par tverrliggere idag, og lagt på gulvet. Hele greia veier ikke 10 kg engang!! Den skal trekkes med samme teppe som resten, men jeg mangler aluprofilen som skal ligge helt bakerst så trekking skjer ikke før den er på plass.

Leter fortsatt etter en skinneløsning til skuffen, som ikke koster skjorta.

Hadde en liten kjøretur med Tisleidøl i dag :woohoo: Han fikk filma en runde med smulteringer lagt av doningen, og filmen kan vel dukke opp her etterhvert B)
Last edit: 13 years 6 days ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 days ago #1360 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Vogna mi.
Fikk tak i alu profilen i dag, og fikk trukket gulvet med teppe. Liker resultatet :woohoo:



Ellers så har vel noen av dere sett hvor lavt en 123 automat spak blir stående i en G? Begynte det møysommelige arbeidet med å heve spaken opp til en mer riktig posisjon. 3 lag med vannfaste kryssfinerplater ble løsningen, men jeg må justere litt senere. Spaken må noe opp i framkant og litt ned i bakkant. Ordner dette med en kileformet plate. Har ikke noe bilde av det ferdige resultatet enda, men det kommer. Fikk bytta midtkonsoll samtidig, siden min gamle hadde mer enn nok hull til overs.



Det er den midterste plata som skal gjeoppstå i kileform.

Små detaljer, men det betyr en del for helheten :P

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 days ago #1361 by Terka
Replied by Terka on topic Vogna mi.
Blir bra dette her!:cheer: Må snart trille innom og se på sakene! (Passe hyperaktiv, med litt snusabstinenser.. :P )

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 4 days ago #1364 by Joar Martinsen
Replied by Joar Martinsen on topic Vogna mi.
Veit vel at jeg trenger noe slikt i vogna mi også ja! Men det er vel spaken fra 280 som sitter så lavt... kanskje begge er like lave.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.069 seconds
Powered by Kunena Forum