Tips for kjøp

More
11 years 10 months ago #3316 by Pals
Tips for kjøp was created by Pals
Jeg vurderer å kjøpe en Gelandewagen. Dette blir en bil nr 3, så en rimelig veteran ville være perfekt. Jeg gjør en del selv, men tiden strekker ikke til for et stort prosjekt. Så jeg er ikke ute etter et vrak. Da betaler jeg heller litt mer. Jeg skal ikke bruke den offroad, men som en flerbruksbil jeg slipper å være forsiktig med.
Men hva bør jeg se etter hvis jeg skal kjøpe en slik? Vanlige feil? Dyre feil? Hvilken motor anbefales? Prisnivå?
Tips mottas med takk!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago - 11 years 10 months ago #3317 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Tips for kjøp
Heisann, og velkommen hit :)

Mye somkan være lurt å kikke etter, men jeg skal prøve å ta noen kjekke ting å være obs på.

Rust er en kjent sak på disse vognene. Sjekk hjørner bak, underkant alle dører, overgang forskjerm-A stolpe, kanaler, bak sidelister og under og rundt frontvindu.

Drivverket bør sjekkes for vibrasjoner og annen slitasje. En kjekk måte å sjekke drivknuter, er å sette bilen i 4 hjulstrekk, og kjøre 8-tall på en grusplass. Kommer det da regelmessige kneppelyder fra fronten, er enten en eller begge drivknutene slitt, og bør byttes etterhvert.

Ellers sjekker du at alt det elektriske fungerer ved å slå det på. Kupevifta er kjent for å stoppe, og det er en litt omstendig jobb å bytte.

Vindusvisker gjennomføringer kan ha mye slakk, og det gjør at disse slipper inn vann.

Diesel er min anbefaling. 300 med eller kanskje uten turbo. 4 trinns kasse er nesten udødelig, 5 trinns har ett litt rufsete rykte og automat etter ønske.

Tror du bør sikte deg inn på 40K og oppover i pris. Mye ræl under den prisen, men det kan finnes noen få innimellom som er verdt å se på. Finn er din venn her.

Lykke til med jakten, så sier du ifra hvis du etterhvert vet hva du leter etter. Så kan vi se hva som finnes utenfor finn :)
Last edit: 11 years 10 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago - 11 years 10 months ago #3329 by Pals
Replied by Pals on topic Tips for kjøp

Roar Sæther wrote: Heisann, og velkommen hit :)


Takk for tips. Jeg kjenner verdien av et godt merkeforum, og hvis det blir Gwagen på meg skal jeg nok bidra med mitt.

Tilbake til biljakten:

Hva med transferboks og andre dyre deler i drivlinja, er det noe spesielt å se etter her?

Følger deg på diesel, og størrelse på motor. Er turbo et must, eller er det mer som kan ryke?

Jeg har to alternativ når det gjelder pris:
Det første har grense på 40k, inkl deler til å få den på veien. Gjerne veteran.
Alternativ 2 er å bytte ut min nåværende nr 2-bil. Da kan jeg gå opp til 6-sifra. Men da må det være så komfortabelt at fruen kan kjøre uten å rynke på nesa :)

Automat vil jeg også gjerne ha, begynner å bli bortskjemt..

Takker for alle innspill!
Last edit: 11 years 10 months ago by Pals.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago - 11 years 10 months ago #3375 by maelling
Replied by maelling on topic Tips for kjøp
Transferbox er ikke kjent som noe problem. Den er god og fin. OM617A er solide og gode saker, men 230 bensin er slett ingen dum motor i kombinasjon med 5 trinn. Da får du lavere årsavgift, og den bruker ganske lite drivstoff. Diesel er ikke det eneste som duger her i verden ;)

Automat har jeg på min, og det fungerer fint. De tapper vel litt på kreftene og effektiviteten, men er veldig behagelig å kjøre med og girer faktisk kjapt også.

G-wagen er en no nonsense bil, så bare du passer opp for rusten, er nok resten greit. Sjekk fjærfeste/demperfeste på ramma og slikt også før du handler.Mitt fjærfeste måtte byttes for noen år siden, og det er litt omstendelig.

Mvh Martin Ellingsen

83 W460 280GE 200hk
72 W108 280SE 4.5
83 S123 300 TDT
Last edit: 11 years 10 months ago by maelling.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 10 months ago #3408 by Pals
Replied by Pals on topic Tips for kjøp

maelling wrote: Transferbox er ikke kjent som noe problem. Den er god og fin. OM617A er solide og gode saker, men 230 bensin er slett ingen dum motor i kombinasjon med 5 trinn. Da får du lavere årsavgift, og den bruker ganske lite drivstoff. Diesel er ikke det eneste som duger her i verden ;)

Automat har jeg på min, og det fungerer fint. De tapper vel litt på kreftene og effektiviteten, men er veldig behagelig å kjøre med og girer faktisk kjapt også.


Takk for innspill med litt ny info. Jeg trodde 230 bensin var undermotorisert, men det kan hende jeg bør prøve å kjøre en likevel?
Automatkassene til MB er vel kjent for å være gode, så det overrasker meg ikke. At transferboksen også holder mål er betryggende.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #3933 by Pals
Replied by Pals on topic Tips for kjøp
Dette tar sin tid. Jeg er fortsatt på søken etter G-wagen. Men kanskje litt endret syn på hva som blir rett for meg.

Jeg vet nemlig ikke om jeg vil ha en bil nr 3. Rettere sagt, jeg har allerede et prosjekt (nr.3) i garasjen, og fornuften sier at jeg ikke vil ha ett til. Da vil jeg heller bytte ut min nr 1 eller 2.

Dermed vil jeg ha 463, gjerne på gammel ramme. Jeg ser at jeg bør opp i rundt 150k i så fall. Helst med 300 eller 350 diesel. Da har jeg noen spørsmål:

Hva er forskjellene på 460 og 463-ramme? Hva mister jeg i forhold til en original 463?

For Dere som har eid ombygd og original 463: Hva er forskjellen i daglig drift? Er det noe jeg ikke har fått med meg av fordeler / ulemper som jeg bør være obs på?

Og til sist, dere som har byttet ut 460 med 463: Var det verdt det?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #3934 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Tips for kjøp
Det skrives mye morsomt om det å få seg en vibrasjonsfri 460 ved å bytte deler. Det delenummeret heter 463 :-)

Ombygd 460 til 463 er som regel ikke noe problem, bare sjekk at dette er godkjent, og skrevet inn i vognkortet. Sjekk for sikkerhets skyld at alt virker, som du ellers ville ha gjort på en 460.

Forskjellene er ikke store mellom 460 og 463 rammene. Forskjellige fester til støtdempere bak, litt annen plassering og fester på transferkasse og forskjellig plassering av karosserifeste bak høyre framhjul.

Du må opp i 150K og oppover for å finne noe som er brukbart. Noen har gjort bra kjøp på 463 ned i 125K, men det er ikke ofte disse dukker opp. Det ligger en grei 350 vogn på finn nå til 160K. 350 er litt undermotorisert og har kun 4 trinns automat. 300 koster litt mer, men har 177 hk, som heller ikke er for mye, og 5 trinns automat. Den kassa er fort verdt litt kontra en 4 trinns kasse.

463 er en bil som gir en bedre opplevelse til hverdagsbruk. Mye roligere å kjøre samt mye mindre støy. I forhold til at din bedre halvdel også skal kjøre vogna, er den permanente 4 hjulstrekken mye enklere i drift. Ingenting å tenke på, bare å kjøre. Med 460 kjører du med bahjulstrekk om vinteren, og legger inn 4 hjulstrekken når du trenger det for å komme frem. Bremse på glatt føre med 4 hjulstrekken inne, er en opplevelse, side drivverket låser framhjul og bakhjul i sammen. Det du evt mister med en 463 kontra en 460 er vel utstråling :-)

Jeg er en av de som har konvertert til 463. Da ikke totalt, men fra en 460 tur - offroadbil, og en Passat som daglig mor og barn frakter. 460'n ble solgt til fordel for en renere offroadbil med skilter, og 463 er jo en glimrende bil til langturer.

Håper dette bidrar noe :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #3935 by mekkemikkel
Replied by mekkemikkel on topic Tips for kjøp
En ting å tenke på med ombygd W463 er forsikring av vognen.
Det er lett å få en billig forsikring men pass på å få med at den er ombyggd.
At man for for et evt oppgjør for en W463 av rett årsmodel, og ikkje som en W460 fra tidlig 80tall.

Sleit selv med å finne et forsikrings selskap som ville skrive dette inn i poliset.


Ellers er eg stor fornøyd med ombygd bil.


Mvh

Ove

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 4 months ago #3943 by Pals
Replied by Pals on topic Tips for kjøp
Takk for gode tips, Roar og Ove.
Den 350-en på Finn ble ikke liggende mange dager. Jeg ser at det er rask omsetning på de gode bilene, så jeg må nok være litt kjappere i avtrekket når det dukker opp noe som er interessant. Jeg fortsetter søket :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 3 months ago #4028 by Flakiv
Replied by Flakiv on topic Tips for kjøp
Kjører selv ombygd G320 1997 (R) og har en formening om at disse er litt undervurdert, spesielt dersom du ikke kjører velding langt. Ja de bruker kanskje litt mer drivstoff en diesel, men i totalbudsjettet utgjør det ikke den store forskjellen (min går på ca 1,6 på blandet kjøring). Utrolig behagelig og relativt rask, og varm bil nesten umiddelbart om vinteren. Noen synes 4-trinns automat fører til kjøring på litt høyt turtall, men dette opplever jeg ikke som et stort problem.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.064 seconds
Powered by Kunena Forum