Hvilken G-klasse??

More
14 years 7 months ago - 14 years 7 months ago #295 by Cabesen
Hvilken G-klasse?? was created by Cabesen
Hei,
er ny her på forumet. Meldte meg nettopp inn.
Flott at det finnes klubber som denne.

Er på jakt etter G-klasse, men har ingen erfaring med disse bilene. Har lest litt på sidene her og andre steder om hva man bør passe seg for, men forstår at dette gjerne dreier seg om litt eldre biler....???

Jeg har en 2002 modell 270CDI i sikte, men er litt usikker på pris kontra årsmodell. Den ligger ute på finn til 379 000, 5 seter. Dette er jo relativt rimelig sammenlignet med andre som ligger der ute. Den har 119 000 km på telleren i følge selger. Skal ha bilen som bruksbil, jeg kjører relativt mye 40-50' i året.

Hva mener erfarne G-eiere om slikt??
Last edit: 14 years 7 months ago by Cabesen. Reason: 270CDI

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #298 by Tjærand
Replied by Tjærand on topic Hvilken G-klasse??
270CDI er et fint kompromiss på kraft/ytelse/økonomi. Sikkert mange som hadde vurdert en annen bil enn G med en årlig kjørelengde på 50 000 men dem om det ;-)
Kjørelengden tatt i betraktning tror jeg en 270 er riktig for deg. Sikkert morsommere å kjøre en 320/400/500 men de er ikke så morsomme å fylle tanken på (Tysklandsferie med 320 bensin ble ganske dyrt...).

47316787
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #302 by Iver460
Replied by Iver460 on topic Hvilken G-klasse??
Faren min har en 2002 G270 CDi og er strålende fornøyd. Gått 146.000 km, ingen problemer med motor eller drivverk. Byttet dempere på 130.000 km, da disse var blitt ørlitegrann slappe i fisken. Også byttet fleksistykket på eksosen, det som synes i venstre hjulbue.

Har rekord på langkjøring på 0,83, det har jeg mine tvil om noen G-wagen klarer matche. Ellers går den stort sett rundt 1,1 på blandet kjøring, såpass må en G ha.

Går helt OK også, kvikk nok fra null, såpass at du ikke trenger planlegge allverdens ved forbikjøringer og ikke så framtung at den vil rett frem i hver eneste sving som 400 CDi.
Blir kortpustet over 120 km/t, men om det er prioritert bør du se på ML istede.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago - 14 years 7 months ago #316 by Tjærand
Replied by Tjærand on topic Hvilken G-klasse??
Iver460 wrote:

Blir kortpustet over 120 km/t, men om det er prioritert bør du se på ML istede.


Eller en bensin-463:

47316787
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Attachments:
Last edit: 14 years 7 months ago by Tjærand.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #317 by Tjærand
Replied by Tjærand on topic Hvilken G-klasse??
Og nå med bilde...

47316787
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #321 by Cabesen
Replied by Cabesen on topic Hvilken G-klasse??
Ha, ha så bra.

Det blir nok ikke toppfart som blir prioritet.
Kjører V70 nå, 180HK turbo. Den går rimelig bra..220 i Danmark....

Var egentlig på jakt etter XC90, men fant ut at man må ha noen girkasser på lager.
Tør ikke ta sjansen på det. Dessuten har den jo ikke samme sjel som GW.

Tror nok 270CDI er mest aktuell med hensyn på forbruk. Noen som har greie på priser kontra utstyrsnivå??

På finn ligger det nå en 2003 mod til 520'. Den jeg har sett på er en 2002 mod til 379'.
Er det store forskjeller på disse årsmodellene??

Takker for svar :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #337 by Meisal
Replied by Meisal on topic Hvilken G-klasse??
Ville også vurdert en 300 TDT hvis du finner en. De er utrolig slitesterke og robuste motorer. Godt bunndrag har det også med 170 hK. Kanskje litt billigere å ta service på en 270'n. Forbruk... sikkert en ørlite smule høyere enn 270 men ikke serlig merkbart.

mvh
Magnus Øgård Meisal

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #339 by Iver460
Replied by Iver460 on topic Hvilken G-klasse??
Faktisk helt uenig, Magnus. Synes G300 Turbodiesel har dårlig bunndrag og kjennes tung og treig fra null. Fabrikken angir hele 2 sekunder dårligere aks. fra null til 100 enn for 270 CDi! Når du får litt fart og turtall på den, derimot, da går den ganske bra. Og etter hva jeg har hørt ligger den betydelig over 270 CDi i forbruk. En annen ting er at de fleste 300 Turbodieselene begynner bli ganske gamle biler som begynner få typiske gammelbilfeil som vi helst kjenner fra 460.

Ser at bilen fra Ragnar Engsvik ikke er på finn.no lenger, heller ikke den til 520.000. Virker som om markedet ikke har satt noen "fast" pris på 270, tror jeg hadde ventet til en fin bil til god pris kom på markedet.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
14 years 7 months ago #344 by Jagman
Replied by Jagman on topic Hvilken G-klasse??
Nå til helgen skal sønnen hente sin første G fra Ålesund, så tenker jeg det etterhvert skal bli en sammeligningstest mellom den 300GD STT og min 280GE. Det kunne være morsomt!

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 6 months ago #354 by Cabesen
Replied by Cabesen on topic Hvilken G-klasse??
Var faktisk å tok en titt på bilen til Ragnar Engesvik forrigje helg. Har ikke mye erfaring med disse bilene, men den virket rimelig herpet. Dørpaneler og listverk innvendig var revet opp og så ikke ut. Utvendig var det lappet på støtfanger med sparket som ikke var pusset kun malt... Mye olje og skitt rundt drivleddene og kardang. Rattet var skevt og sperrene oppførte seg merkelig. Prøvde alle sperrene på flat mark, med en gang jeg begynte å kjøre dukket det opp feilmelding og brytere for sperrene lyste rødt. Jeg kjørte kun rett frem, eier hevdet at det ikke var noe problem og at sperrene virket som de skulle bare man fikk kjørt i terreng(tvilsomt).

Bortsett fra dette er jo bilen god å kjøre, men jeg hadde forventet at bilen så litt mer stelt ut. Eieren hadde ikke tatt seg bry med å gjøre den ren, full av søppel og krims krams innvendig. Utvendig bar den preg av å ha stått ute i lang tid uten å bli vasket...ikke bra.

Det er vel en nokså kostbar affære å reparere sperre og den slags???

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.054 seconds
Powered by Kunena Forum