1985 300 GD STT - "Gullet"

More
12 years 4 months ago #2080 by bimmerc
Jeg overtok "Gullet" fra min onkel i vinter og i mai var bilen ute av vinteropplag. Bilen har hatt flere eiere og ble registrert som personbil i 1995 da min onkel kjøpte den. For noen år siden havarerte motor og girkasse og begge ble erstattet med "fabrikkoverhalte". STT turboen er imidlertid den gamle. Bilen har endel kosmetiske mangler, men er i god teknisk stand.
Jeg skiftet olje og filter på motor, girolje på den manuelle 5-trinns kassa, olje på overføringskassa og begge akslinger. Bremsevæske, clutchvæske og væske til differiensialsperrene ble byttet. Kjølesystemet ble også flushet. Jeg fjernet 5 relèer som hadde vært deler av et alarmsystem som var delvis demontert. Disse relèene tappet batteriet på 2-3 dager og man hadde installert en batteribryter i motorrommet på grunn av dette. I ettertid har jeg også fjernet uttallige meter med elektriske ledninger som har vært lagt for å "reparere" gamle elektriske feil forårsaket av det gamle alarmsystemet. Ledningssettet er nå tilnærmet originalt igjen.
Kalesjen var lappet med tape og flappen bak var erstattet med pleksiglassluke som var grei nok, men krevde litt Mikke Mus konstruksjoner som jeg ikke var fornøyd med. Derfor fikk jeg en lokal "systue" til å installere en ny flapp bak og et nytt sidevindu i plast. Tilpasningen ble ikke optimal, men det skyldes mine tegninger og mål. Den har vørt tilbake til modifisering og når jeg skifter vindu på venstre side skal de justere flappen for å få bort noen rynker.

Her er gullet på fjelltur med Reodorløsning for å få takteltet montert:




Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2081 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 1985 300 GD STT - "Gullet"
Jeg hadde sett fram til å ta Gullet med på JAC høsttreff i indre Troms men da streiket dynamoen. Fikk tak i ny dynamo men klarte ikke å tilpasse den til festet så byttedynamo fra VTP ble anskaffet senere.
Turteller virket bare av og til og feilen ble, etter mye feilsøking og bytte (forgjeves) av giver, lokalisert til diagnosepluggen på venstre side av motorrom. Dårlig kontakt ble utbedret ved å stikke noen gummilapper bak innmaten i dekselet til pluggen:


Parklyset til høyre baklys var tjuvkoblet pga feil i det elektriske anlegget. Tjuvkoblingen ble fjernet for å finne feilen som ble lokalisert til plugg på venstre side i motorrommet ( ved siden av clutchvæske-beholder). Pluggen ble åpnet og reingjort og alt ok. Det var vanskelig å finne feilen fordi målinger viste at det var spenning frem til pæreholder men så snart pæra ble satt inn forsvant spenningen. Mao dårlig kontakt mellom sikringsholder og pære.

Fremste plugg kobler baklys:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago - 11 years 9 months ago #2082 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 1985 300 GD STT - "Gullet"
Da jeg feilsøkte baklysene fant jeg at begge brønnene var fylt med sand. Etter å ha måket ut flere kilo sand fant jeg at det var hull i bunnen av begge baklysbrønnene:



Begge brønnene ble rengjort og behandlet med Owatrol først og senere antirustbehandlet. Jeg lot hullene være som de var ytterst i begge hjørnene som på bildet. For meg virker det som om man har laget hull for å drenere. Skal følge godt med og rengjøre vår og høst fremover. Trur æ.

Etter å ha skiftet pakning på frontrute på Svarten motet jeg meg opp og sjekket Gullet. Her er resultatet:


Jeg skar av pakningen og bestilte like gjerne ny frontrute i samme slengen. Det var rust langs åpningen nede både utvendig og innvendig, men værst innvendig. Grunnen til at nedkanten ruster må rett og slett være kondens mellom pakning og karosseri. Min teori er at varmen fra varmluftdysene gjør dette. Dysene burde vært plassert slik at de spredte varmen ovenfor pakningen og ikke som idag hvor varmen blåses ut på undersiden. Kanskje går det an å bygge opp dashbordet slik at nedkanten av frontruta blir isolert fra varmen?
Rusten var mest overfladisk men jeg måtte jo pusse alt ned, grunne og lakke før jeg trykket ny frontrute og ny pakning på plass. Som et eksperiment fylte jeg pakningen i nedkant med etslags fett beregnet på o-ringer og pakninger. Amerikansk "Automotive Rubber Grease" tatt med fra USA engang.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 11 years 9 months ago by bimmerc. Reason: Nytt bilde

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago - 12 years 4 months ago #2084 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 1985 300 GD STT - "Gullet"
Jeg hadde tidligere skiftet gjennomføringen på høyre side da den var slarkete. Nå da jeg hadde demontert instrumenthuset fant jeg at jeg skulle bytte gjennomføringen på førersiden også selv om den ikke var lekk.
Først presset jeg av staget som forbinder viskerne:


Så løsnet jeg gjennomføringen og presset den inn i dashbordet for å komme til staget til viskermotoren.


Jeg brukte en nebbtang til å presse stagene av. Den nye gjennomføringen installeres i motsatt rekkefølge med staget til viskermotor først. Så festes gjennomføringen og til slutt presses forbindelses-staget fast. Jeg fjernet varmluftkanalen men det er unødvendig.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 12 years 4 months ago by bimmerc. Reason: trykkleif

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2087 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 1985 300 GD STT - "Gullet"
I oktober var jeg på Fosen og kjøpte hardtop av Iver. Den var lakkert i kamofarger men lakken skallet av flere steder. Bakluke trenges litt reparasjon, lås og gassdempere. Hardtoppen er i garasjen for renovering og alle glassruter er tatt av. Lakken skal fjernes og glassfiber og gelcoat repareres hist og her. Nye pakninger/gummilister for vinduer er innkjøpt og vinduene er tatt av. Lakken må skrapes av, men den sitter forhpldsvis dårlig så det går på et vis. Tålmodighet er nøkkelen. Ender vel med at jeg sveiver den oppunder taket til det blir sommer igjen.


Ja, jeg skal montere takstativ på hardtoppen. Føttene skal skrus fast. Kan ikke ha alverdens last på taket. Tror jeg skal isolere toppen med 10mm isolasjon som benyttes i båter. Da kledd med skai. Vi får se om jeg får det til. Har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal gjøre noe med takluka. Den står foreløpig urørt da det ene hengselet er brukket.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #3378 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 1985 300 GD STT - "Gullet"
Istedet for å heve karosseriet prøver jeg meg på heving vha 30mm poly-spacere fra Canada. Det pussige var at spacere pluss foringer ble sendt fra Polen. Who cares? Det ble iaf meget bra resultat:

og foran


Hadde planlagt å bytte ut foringer på bærearmer i helgen, men det blir kanskje ikke før neste helg.
Siden blir det snorkel og vinsj i fanger foran.
Hardtoppen skal også bli ferdig iløpet av våren.
Ny ombord ARB kompressor er oxo bestilt.
Så skal Mickey Thompson dekkene seipes i neste uke.
Planlegger også å gå til innkjøp av alukasser til turbruk. :laugh:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 9 months ago #3428 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 1985 300 GD STT - "Gullet"
Denne kom idag:


Ja, en Warn 9.5 cts som i utgangspunktet så ut til å være litt dyr i forhold til feks ComeUp vinsj 9.5 cts. Etter at jeg fikk oversikt over hva pakken ineholdt og fikk sammenlignet de grundig ble jeg overrasket over at Warn vinsjen fra de du kan se fra bildet faktisk hadde best pris fikk jeg en aha-opplevevelse. Warn var faktisk betydelig billigere selv med både vaier og syntetisk levert i pakken. Warn hadde fjernstyrt kontrollenhet inkludert og det gjorde den største forskjellen. :lol:
Nu venter jeg bare på TUV godkjent fanger for vinsjen. Ellers har CB radio blitt montert og kalibrert, hardtop er fullstendig strippet for lakk (med malingsskrape!) og ombord kompressor er oxo mottatt, men venter på nytt luftfilter for å se om jeg kan kassere det originale og få plass til kompressoren i motorrommet. Det er et JR Air filter bestilt fra broderlandet da jeg ikke klarte å finne noen norsk importør. Mer senere. :woohoo:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #3499 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 1985 300 GD STT - "Gullet"
Da er følgende montert sist uke:

Ipod interface til radio
2 stk høytalere
Snorkel
ARB Kompressor
Alu-plater på forskjermer
Ny støtfanger for vinsj
WARN Vinsj m/fjernkontroll

Sånn tar det seg ut fra front:







Og hardtoppen er ferdig grunnet:


Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #3500 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic 1985 300 GD STT - "Gullet"
Ja, jeg glemte nesten beskyttelsesplater for kardangene:

Foran:


og bak:

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #3503 by bilkar
Replied by bilkar on topic 1985 300 GD STT - "Gullet"
Ser ut som du snart har en fullgod trophy bil :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.065 seconds
Powered by Kunena Forum