460 bygge om med om 606 og 722.6

More
11 years 2 months ago #4306 by lilleva
Vel jeg går hardt ut med engang.

Har skaffet meg en kort g 460.

Planen er å kjøpe en E klasse 1997- 1999
for å ta motor å driverk.

Så kommer det store spørsmålet da.
Hvordan å få dette til å virke.

Etter å ha lest meg helt 4 kanta i øynene den siste tiden om dette så har jeg vel funnet ut at det er endel måter å gjøre dette på.

1 motor kan man gjøre manuell med å sette på pumpe fra om 603, så få automaten til å virke med en boks som en danske driver å leker med, dette kan fungere.

2 Ta hele el anlegget fra e klassen å sette dette over i G`n sammen med motor å gir. Dette er en stor jobb fordi en må sette over abs sensorer nøkkel lås med følere mm.

Siste jeg ser for meg er at man får om programeert den orginale ecu til bilen å får fjernet allt utenom motor og girkasse styringen.

Grunnen til at jeg ser mest på denne løsningen er at da kan man skanne motor å gir på vanlig måte dersom det er noe galt.

Så langt har jeg funnet ut at ecu til denne type motor å gir har type modell BOSCH 0281001880

Jeg har sent flere forspørlser rundt om til de som omprogramere ecu`r om det lar seg omprogramere denne slik at denne styrer kun motor å gir.

Kom gjerne med innspill la oss finne ut av denne nøtten. :)

Selve ombygingen inn i bilen er det minste problemet det er bare "cut weld and drill"

Hoved saken er elsystemet.

Mvh Kjetil Johansen

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago - 11 years 2 months ago #4307 by Roar Sæther
Hei igjen, Kjetil :)

Jeg skjønner at du har pågangsmotet til å gjennomføre dette prosjektet, så jeg skal sjekke litt med disse BOS gutta. Han ene har beskrevet noe tilsvarende gjort, men da med en bensiner. Slik jeg forstår det, så ble den programmert om til å fungere uten alle signalene fra drivverket, da denne ble plukket fra en nyere bil, og satt i en eldre. Samtidig ble det montert noen klokke enheter, som ga fra seg pulserende for å gjengi ABS signaler og tilsvarende.

Nilsa her på forumet, sitter også med forståelse på noe av dette, og har også kikket på litt av det vi snakker om her. Kanskje han kan bidra litt med noen detaljer. Samme med Bilkar her på forumet, som grubler litt på en CDI motor i en tidlig 463. Hellik Bringe er i gang med ett tilsvarende prosjekt på Kongsberg, da med en 270 CDI konvertering i en kort 460.

Sånn litt på siden, hva tenker du å gjøre med bremser på prosjektet?
Last edit: 11 years 2 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago - 11 years 2 months ago #4308 by lilleva
Bremsene er det minste problemet, så lenge man har powerstyring så setter jeg inn en hydraboost fra en stor Amcar bil. Da får man bremser som er bedre enn på en amg bil.

Jeg har satt inn flere hydrabooster på Jeep`r å det fungerer kanon. Min CJ-7 går med 1995 model lt-1 camaro motor, den er det ganske skarp kam i så den har velig lite vakuum i insuget. Jeg klarte ikke å låse 33.12,5 på tørr asfalt. Så monterte jeg hydrabooster, nå låser den på alle 4 hjul i 100 km/t med 37.12,5 mt/r.

Når det gjelder omprogramering av ecu til denne, hvis det lar seg gjøre så kan fjerne alt annet en motorstyrigen.

Jeg har funnet ut at 722.6 kassen er også i Chrysler sitt sortiment, dvs at da er det lettere å finne god informasjon om denne gir kassen. Det fant jeg igår. Fant en manual på 833 sider som kun omfatter denne kassen. Her er det virkemåte, hvilke pinner i kontakten som styrer hva, hvordan kassen er oppbygd, hvordan girspaken virker i detalj, el skjemaer mm. Hvis en nå finner en komplett bok på en slik E klasse med skikkelige tegninger, på alt å hvordan virkemåten er så skal det være mulig å klippe ledningsnettet ned til at dette skal kunne gå. Men så langt har jeg ikke funnet noen gode på den bilen enda. Men jeg har bare såvidt begynt å lete som sagt.

Jeg tenker som så at dersom man får den til å fungere med et såkalt "standalone " ledningsnett så kan man også omprogramere ecu`n for å øke effekten også samtidig som man da kan øke trykket i kassen slik at den vil holde godt imot effekt økningen. Man kan da også lage til vanlig mode, sport mode, og offroad mode, alle muligheter er åpne.

Men igjen alt dette avhenger av at det går å omprogramere den orginale ecu`en.

Edit 19.02 fant i går en filer for å omprogramere fuel kurven til 300td motoren. Men har ikke helt fått med meg hvilket program en skal bruke for det finnes flere som motortunerene bruker, men det er bare å sette igang google igjen da B)
Jeg har forttsatt ikke fått noen svar fra de forskjellige firmaene jeg sendte forespørsel til om de kan fjerne alle "uviktige" funksjoner i ECU.

Har enda heller ikke funnet noen gode manualer på E klasse.
Last edit: 11 years 2 months ago by lilleva. Reason: oppdaterign på min søken etter informasjon

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #4310 by nielsa
Tror man bør kunne både programmere og diognastisere ECU selv hvis man skal bygge et custom opplegg rundt en CDI motor. Må nok regne med en del oppstarts problemer og det kan bli mange turer frem og tilbake med ECU for feilsøking og eventuelt ny SW.

Ligger jo et stort potensiale her så hvis noen gjennomfører så blir alle G interesserte kjempeglade :laugh:

Jeg vet ikke om noen som har gjort dette. Det nærmeste er vel en som har bygd inn en Om602 fra en Sprinter. Ikke CDI men flyttet over all elektronikk fra Sprinter til G.

www.pointedthree.com/disc/forums/showthr...70&posts=107&start=1

nielsa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #4312 by lilleva
Takk for den.

Denne fikk jeg av en annen. det er en i sverige som har montert 320 cdi i sin 460

www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=24060&start=600

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #4314 by nielsa
Søkte OM613 på youtube, fant denne:


Ser ut til at disse gutta fra nederland lager ECU til MB diesel.
www.adaptronic.nl/

Blir jo bare tut og kjør da:

nielsa

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #4315 by lilleva
Disse gutta lager til common rail ikke til pumpe dyse. som det er på OM 606.

Dette kittet koster etter det jeg fant ut 2600 euro å oppover. Det er litt i overkant av hva jeg mener er fornuftig å betale for noe såndt.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #4320 by lilleva
Har nå funnet ut at Painless wiring kommer til å lansere lednigsnett for å styre 722.6 kassen ganske snart. De har laget det til GM 4l60e og 4l80e. De vil lansere dette iløpet av året til 722.6 kassen.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #4321 by Roar Sæther
Vi har flere felles bekjente, Kjetil :)

Neste gang du er ute på jobb, snakker du om dette med Knut Ljungquist
:cheer: Han vet en del om dette, og er ute etter samme informasjon som deg. Utifra det Ivar forteller om deg, og det lille jeg har hørt av Knut, bør dere to få til dette :woohoo:

Og jeg, jeg tar gjerne det ferdige produktet :P

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 2 months ago #4328 by lilleva
Takk :)

Joa jeg kjenner knut vettu. Var ikke klar over at han hodlt på med det samme, da blir det nok noen turer til actung garasj framover B)
Jeg er på jobb nå det er derfor jeg ikke får gjort noe fysisk med bilen, men nettoffroad :woohoo: .

Etter å ha lest mere om dette så lurer jeg rett å slett på om jeg skla likegodt gå for en 320 cdi motor istedet, jobben med ledningsnett er ikke noe mindre der heller. Prisene for de bilene i tyskland å nederland skiller bare noen hundre euro, i forhold til en med 606 motor. Jeg tenker da på en om613 motor. Time will sjåv :silly:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.068 seconds
Powered by Kunena Forum