REGLER OMBYGGING OG IMPORT?
Tollvesenet mente jeg bare skulle betale 25% mva ved fremleggelse av faktura på tollstasjon. Dette virker litt enkelt, da faktura ofte kan vise lavere beløp enn reellt for ombygging/oppussingen. Hvordan skal de egentlig kunne sjekke dette? Hva hvis jeg tar meden 83-mod til f. eks Polen på ferie og får fjernet all rust og lakkert opp bilen på nytt veldig billig. "Må" jo da ikke stoppe på tollstasjon på veg hjem? Hva hvis arbeidet er utført som en vennetjeneste? Da har du jo ikke faktura...
Ved bytte til større motor må den vel vises på vegstasjon. Da må vel også bremser, fjærer etc også stå i stil til motoren. Hvordan sjekkes dette hvis jeg har byttet motoren på låven her hjemme? Og hvordan skal de vite at den egentlig ble byttet i Litauen? Ser at det må sendes søknad på motorbytte.
Håper noen har litt info som kan stoppe disse ideene mine. Link til gjeldende lovverk og importregler og all annen info er til stor hjelp. Burde jo egentlig være ganske enkle og klare regler og retningslinjer for dette nå.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Generelt er det særdeles vanskelig å få godkjent ombygginger såfremt ikke det kan dokumenteres i form av TÜV-papirer eller fra produsent/importør. Sistnevnte vil ikke godkjenne noen ombygging til andre motorer og lignende, og TÜV har heller ikke noe lignende liggende klart - da må man med bilen til TÜV, og det koster flesk. Bytte fra f.eks. 280 bensin til 300 turbodiesel i gammel 460 lar seg godkjenne på "skjønn", men mer drastiske ombygginger er vanskelig å få gjennom.
Å pusse opp/overhale komponenter/bytte med tilsvarende i utlandet betyr at man skal betale moms ved grensepassering. Er summen på kvitteringen urealistisk lav slik at mistanke fattes har tollvesenet myndighet til å sjekke om du har tatt ut penger, overført eller lignende.
'94 350GD (med '81-ramme)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Der er områder ved en bil hvor det må søkes om godkjenning, men langt, langt fra alle! Motorkraft og bremser skal stå i stil, så også opphengskomponenter. Det er imidlertid bare ekstreme modifikasjoner som for øvrig krever søking og godkjenning. Jeg tror nok de fleste selv vet når de beveger seg inn på områder hvor myndighetene bør ha en finger med i spillet, og da er det lurt å gjøre det rette. Ikke bare fordi man evt. kan bli tatt i en vegkontroll, men fordi det tross alt er teknisk avanserte ting det dreier seg om, som ikke hvem som helst kan påberope seg å vite alt om. Andres og egen sikkerhet må stå i høysetet!!
At man må dokumentere hvor delene stammer fra, er det reneste sludder! Vel bor vi i den siste sovjetstaten på vår halvkule, men så langt rekker selv ikke norske myndigheters forstørrelsesglass. Denne type skremselspropaganda gagner ikke dette forumet, og jeg henstiller til eesp å avstå fra slike utspill.
Som svar til traktor på hvordan tollvesenet kan vite at du har fått din bil pusset opp i utlandet; det kan de ikke! Ei heller har de egentlig anledning til å sjekke din konto for uttak eller overføringer (det krever rettskjennelse, men den kan de skaffe seg i etterkant dersom de finner noe (ref. ovenfornevnte sovjetstat)). Det er imidlertid mange måter å disponere sine penger på slik at det ikke går direkte frem at du har betalt for overhaling av bilen din. Husk at det er tollvesenets oppgave å bevise at du har betalt for noe konkret når du har vært på ferie, og det blir det kun aktuelt å svare for dersom du f.eks. blir tatt for grov smugling og de begynner å etterforske deg.
Nå vet ikke jeg om de har moms i Litauen, men om de f.eks. har samme moms som her (noe jeg tviler på), så er det jo ingen vits å la være å betale norsk moms, fordi du ved utførsel fra opprinnelseslandet krever momsfritak. Da går det jo opp i opp. En annen ting er jo at om man får sin bil lakkert for 10000 i Litauen, så smerter det ikke veldig å betale moms for dette ved hjemkomst. Samme jobben ville jo ha kostet det tredobbelte her hjemme. (Da skal en imidlertid være oppmerksom på at en overivrig tollbetjent godt kan begynne å snoke inni skjermer og så videre for å se om du prøver å lure ham.)
La oss si at du måtte skifte motor mens du var på ferie. Hva er så en urealistisk sum på kvitteringen? En motor kan koste hva som helst mellom 2 og 50 tusen (..). Faktum er at det er det som står på faktura eller kvitteringe som legges til grunn. Alltid! Jeg har blitt spurt "disse bilene virkelig ikke koster mer..." når jeg har kommet hjem med en Jaguar, og svart at det sikkert finnes dyrere biler, men jeg har nå kjøpt denne, og prisen står der...
I verste fall må du fylle ut et skjema hvor du bekrefter på ære og samvittighet at de oppgitte opplysninger stemmer.
Om arbeid er utført som en vennetjeneste, spør traktor. Her kommer rimelighetsbegrepet inn i bildet, men jeg tror ikke jeg, om jeg hadde fått en motor av min svoger og en kamerat av ham hadde satt den inn, og samtidig sveiset noe rust og lakkerte halve bilen, at jeg hadde vågd meg på å kjøre på rødt og prøve å forklare dette for tjenestemennene. Da hadde jeg enten fått med meg en faktura på den mest iøynefallende arbeidet som var utført (lakkering), og vist den, eller bare latt være å stoppe.
Common sense, sipmle common sense er mitt råd!
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Må nok vurdere litt (og kjøpe ny GW) før jeg ev. gjør noe videre.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
At man må redegjøre for hvor de anvendte deler stammer fra f.eks. ved godkjenning av motorbytte har jeg svart på hvitt fra SFOOR som er Statens Vegvesens høyeste organ for ombyggingssaker.
Jeg avstår ikke fra å komme med informasjon som er basert på fakta.
'94 350GD (med '81-ramme)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Jeg kan aldri forestille meg at det ved motorbytte skal dokumenteres hvor motoren kommer fra. Det ville jo være absurd, og i svært mange tilfeller helt umulig. Hva skal dessuten vegvesenet vite det for? De skal bare godkjenne arbeidet og at verdiene på slagvolum, ytelse og avgasser...
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Jagman wrote: Jeg kan aldri forestille meg at det ved motorbytte skal dokumenteres hvor motoren kommer fra. Det ville jo være absurd, og i svært mange tilfeller helt umulig. Hva skal dessuten vegvesenet vite det for? De skal bare godkjenne arbeidet og at verdiene på slagvolum, ytelse og avgasser...
Roar var iallefall klar på at jeg måtte få med regnr/chassisnr på donorbilen når jeg nå skal få satt inn og godkjent en 617A. Er vel litt for å gjøre det vanskeligere å benytte motor fra stjålne biler.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.