REGLER OMBYGGING OG IMPORT?
Tror nok Marcu er på sporet av noe her, men jeg nekter å tro at det står noen plass at dette er et krav for å få motorbyttet godkjent. Jeg ville provosert frem bestemmelsen svart på hvitt om jeg befant meg i en sånn skvis!
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Posts: 321
- Karma: 6
- Thank you received: 8
Er det en etat med mange rare ulogiske regler så er det biltilsynet...
Bjørnar Karlsen
97757953
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
7100 Rissa
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
"Det må også fremlegges dokumentasjon på hvor de benyttede deler og utstyr stammer fra."
Det trengs ingen voldsom greie, men en kvittering på motoren og gjerne også chassisnummeret på bilen den kom fra var greit ifølge de høye herrer.
'94 350GD (med '81-ramme)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Ja. Bytter du f.eks fra bensinmotor til dieselmotor uten å få det godkjent og innskrevet i vognkortet hos SVV, vil du få feil på drivstoffkode og beskjed om forevisning på Trafikkstasjon ved PKK. Kun SVV kan fjerne den type feil på PKK. Tilsvarende vil nok også skje om effekt på motor i bil avviker betraktelig fra det bilen er oppført med, selv innenfor samme drivstoffkode. (Selvsagt noen som har kjenninger som utfører PKK og lar det slippe igjennom kontrollen). Bytte av motor til lik motor som stod i bilen er ikke en ombygging og trenger derved ingen godkjenning.Malutki wrote: Jeg byttet motor tre ganger på min bil og aldri fikk spørsmål om hvor det kommer fra. Kanskje hvis jeg skal ombygge til en annen type motor, så spør de om det...
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
???Jagman wrote: Altså snakker vi ikke om noen reell hindring for å få ombygging godkjent.. IRMC
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
1. Bytter man motor til en av samme type som satt i bilen fra før er det ikke godkjenningspliktig, og problemstillingen bortfaller.
2. Bytter man til annen motortype (herunder enhver form for bytte av drivstoff eller effektøkning) vil Statens Vegvesen etterspørre den nye motorens opphav. Om dette er en kvittering fra en hugger eller en annen form for dokumentasjon spiller ingen rolle, men *noe* vil de ha. Dette har blitt kraftig innskjerpet de siste årene, etter sigende for å unngå "bilslakting", omsettelse av tyvegods og annen organisert kriminalitet.
Konklusjon: Kjøper man en brukt motor eller en delebil, sørg for å ha kvittering/dokumentasjon dersom delene skal brukes til en godkjenningspliktig ombygning.
'94 350GD (med '81-ramme)
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.