Fattigmans GW

More
9 years 5 months ago - 9 years 4 months ago #5955 by Musseet
Fattigmans GW was created by Musseet
Hei!

Etter Forsvaret så blei lysten på en GW så stor at jeg måtte ha meg ein egen! Ikke lenge etter fant jeg ein SWB 300GD 81. modell om617a som var for god til å være sant.... Den kjøpte jeg :)

Og nå står den ut forbi døra og brukes som hverdagsbil/arbeidsbil, og foreløpig aldri sviktet(akkurat slik som det skal være)

Ting jeg har gjort med bilen i min eierskap:
Skiftet glødepluggene.
Byttet frontlys.
Justert på tomgangen(var for lav når jeg kjøpte den).
byttet høyttalere og spiller.
Sveiset vekk rust her og der.

1. Pri som må gjørs:
Bytte trøstelageret.
Hjullageret framme må byttes.
Sjekk av frambremser.
Fikse nye pakninger til girkassen og topplokket.
Få vekk varmegang i motoren.

Ting som jeg vil gjør:
Større dempere.
Feitere hjul.
snorkel.
takstativ.
Line-x behandle bilen.

Tenkte meg det er mye å vite ifra folk her på forumet som har erfaring på GW,
Så tips tas godt imot fra alle hjørner. Med tanke på at ting garantert kommer til å dukke opp etterhvert som må fikses :) den er tross alt 33 år gammel


Liten bilde av den glade bilen

Og siden jeg bare har tid i helgene til å jobbe med bilen så skal jeg prøve å oppdatere så fort jeg har gjort noe mer med bilen.

Takk gud for forsvaret og 240 som fekk meg te å elska alt som hete Gelandewagon
:D
Last edit: 9 years 4 months ago by Musseet.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #5957 by Musseet
Replied by Musseet on topic Fattigmans GW
Etter en rolig mandag med litt feilsøking av forskjellige ting, har jeg kommet fram til at det mest sannsynlig er foringene som er gående på tverrstagen, med tanke på at den lager ein del lyd når du rister på dekket. Det lydet forsvinner når jeg legger press på tverrstagen. Håper virkelig det bare er tverrstangen og ikke noen hjullagere i bankakslingen, for da blir det ijertfall ikkje noe nye dekk på meg til jul :unsure:


Og etter ein time i trafikken idag fikk jeg en åpenbaring om hvor jeg burde prøve ut snorkel, så den ideen skal eg utvikle litt på og få tegnet noen skisser, for å se om det i det hele tatt er mulig.

ellers så har jeg bare en spørsmål om noen vet hvor "denne" hører hjemme? for meg såg det ut som en av sensorene til motorolja eller temp.
[/img]

Takk gud for forsvaret og 240 som fekk meg te å elska alt som hete Gelandewagon
:D
Last edit: 9 years 5 months ago by Musseet.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5959 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Fattigmans GW
240 motor eller ettermontert 300 turbomotor?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5962 by Musseet
Replied by Musseet on topic Fattigmans GW
Ettermonter 300 turbo ja, fra w124 som eg fikk vite

Takk gud for forsvaret og 240 som fekk meg te å elska alt som hete Gelandewagon
:D

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5963 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Fattigmans GW
Innsuget viser en 5 sylindret turbomotor, tror jeg. Hvis det er det, er det en tempføler på innsuget på 617A. Brukes ikke til noe som ettermontert i G.

Pleier å bruke hullet til tempføleren i innsuget, til turbotrykksmåler i stedet :-)

Klipp den bort, eller la den være. Valget er opp til deg :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5964 by Musseet
Replied by Musseet on topic Fattigmans GW
Jamen då vet eg det og. Har spekulertt litt om det va viktigt eler ikkje men nå kan eg kjøra i fred og ro :)

Takk gud for forsvaret og 240 som fekk meg te å elska alt som hete Gelandewagon
:D

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5969 by Musseet
Replied by Musseet on topic Fattigmans GW
Dagen idag bestå av å bytte støtdemper og små fikling av grillen,, og tanker ang ny girkasse til kjerrå.

Etter en kort besøk hos Øystein på VTP, fikk jeg endelig takstativet som jeg så lenge hadde ventet på å få, og nye støtdempere som skulle lindre smerten for bakdelen.



Det tok meg 2 timer å få av den gamle støtdemperen på høyresiden, og eg som trodde at det va den verste støtdemperen, så skulle venstre siden kjempe enda mer imot, men takk gud for varmepistol som gjord nesten alt jobben for meg :)

Ser slitt og gammalt ut ja

passet perfekt inn


Kjener nå at girkassen går mot lyset, blir en del knirking visst jeg girer i feil turtall/fart, går ikke ann å dobbel gire i fjerde, og slitter av og til men å sette bilen i gir, så visst noen har en 4/5 trinns girkasse liggenes hjemme, så ta gjerne kontakt ;)

Ellers så har jeg blitt anbefalt å bytte ut luftfilter huset mot litt mer moderne luftfilter, en slik en:

men som jeg forstå så er problemet med de er at de blir fort skitne/ødelagt.
Noen andre som har bedre peiling på dette her en meg?

Takk gud for forsvaret og 240 som fekk meg te å elska alt som hete Gelandewagon
:D

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5970 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Fattigmans GW
Min anbefaling er å la den orginale luftfilterboksen stå. Hvis du absolutt må ha åpent filter, så monter en snorkel mot den orginale luftfilterboksen, og modifiser boksen til å ha åpent filter inni. Da er du bra berga mot vann og støv :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5971 by Musseet
Replied by Musseet on topic Fattigmans GW
Ja tanken med det var jo å transportere luften fortere til motoren, slik at tempn. sank litt ned! Men jeg tror at problemet ligger i selve radiatoren, så alt annet er jo bare et pluss i boken.

Takk gud for forsvaret og 240 som fekk meg te å elska alt som hete Gelandewagon
:D

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #6006 by Musseet
Replied by Musseet on topic Fattigmans GW
Då gikk denne søndagen på å få fikst en del av de tingene som jeg altid har irritert meg øve, pluss en del overraskelser fra bilen :D

Ting som ble gjort:
Alarm til lysbryteren!
bekrefta at vifta te varmeapparatet er gåen :/
satt inn turbotrykk måler, bare for å bli skuffet med 0,6 på måleren :/
fikst litt rust her og der, og endå mer rust :)
Tatt av unødvendig dill og dall på utesiden.

Også komme et stort problem! når eg skulle setta lysbryteren på plass så gnistret det litt og siden det har ikkje blinklysa fungert :/ første tanken jekk på sikringen, men alt virket bra der, altså ingen sikringer som e gåen.
Eneste som lyser av blinklysa e den som sitte på siden av diff-lysene, og den lyse heile tiden:
[img][URL=http://s44.photobucket.com/user/Danil_Musaev/media/IMG_00161_zpse38dba50.jpg.html][IMG]http://i44.photobucket.com/albums/f3/Danil_Musaev/IMG_00161_zpse38dba50.jpg[/URL][/img]
Noen foreslag te hva som kan vær gale??

Trubotrykket kan altid fiksest på, men ann passte ijertfall inn i interiøret,simpelt og brukbart:
File Attachment:


Tok sin tid men ein gang måtte eg bli kjent med bilens indre, og for å vær ein bil uden elektronikk så va det faen meg nok elektronikk under dashbordet:
[img][URL=http://s44.photobucket.com/user/Danil_Musaev/media/IMG_0051_zpsd621e0a3.jpg.html][IMG]http://i44.photobucket.com/albums/f3/Danil_Musaev/IMG_0051_zpsd621e0a3.jpg[/URL][/img]
Fint sagt så e ikkje eg noge stor fan av elektriske kabler og div elektroniske dill og dall :)

og slik såg bilen ut idag, selvfølgelig skulle det gjemma seg rust uder hovedlyset:
[img][URL=http://s44.photobucket.com/user/Danil_Musaev/media/IMG_0047_zps576b9326.jpg.html][IMG]http://i44.photobucket.com/albums/f3/Danil_Musaev/IMG_0047_zps576b9326.jpg[/URL][/img]
så nå va eg plutselig på jakt etter to sideskjermer. Så visst noen har de ligenes te ein billig peng, ta gjerna kontakt ;)

Planen te neste helg er å få fikset en kasse bak i bilen for verktøy og div saker, få montert på noen arbeidslys og fiksa fjærene, som eg vente på fra Roar ;)

Takk gud for forsvaret og 240 som fekk meg te å elska alt som hete Gelandewagon
:D
Last edit: 9 years 5 months ago by Musseet.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.090 seconds
Powered by Kunena Forum