Glenda - 92 300GE swb

More
9 years 5 months ago #5911 by bimmerc
Jeg skal prøve å lage en tråd med dokumentasjon over hva jeg har gjort med Glenda siden jeg reddet henne fra årevis med mangelfull pleie.


Her er hun den 1.nov 2013.

Og her slik hus ser ut idag:




Ikke den store forskjellen utenpå, men jeg kan love at det har vært lagt ned noen timer med arbeid og feilsøking i det året jeg har vært eier.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
The following user(s) said Thank You: Lamakem

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5912 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Noe av det første jeg gjorde var å kjøpe en donorbil, en 1989 W124 300E. Jeg fant en bil i svært god stand og skrudde løs alt jeg kunne tenke meg å få bruk for.
Glenda er fullstendig rustfri i karosseri mens ramme/understell er preget av kjøring i saltlake noen sesonger uten rengjøring. Videre bar hun preg av å være dårlig vedlikeholdt. Tungstartet, ABS feil, motor koker, frakoblet A/C og litt lurvete utseende motorrom:



Jeg har hatt to biler med KE-Jetronics innsprøytning tidligere og vet hvilke kostnader som kan påløpe hvis delern av systemet svikter. Donoren hadde helt lik motor og girkasse som kan brukes. ABS på donor virket, men den hadde 3-krets system mot 4-krets på Glenda. Eller hadde donor endel utstyr som jeg valgte å ta vare på.
Motor hadde gått 100k lengre enn Glendas så den lot jeg stå. Men startmotor, dynamo, servopumpe, KE-Jetronics og tenningssystem, ledninger, plugger/kontakter og diverse deksler tok jeg vare på:









Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5913 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Bakre fjærfester, fjærer og dempere var fullstendig oppbrukt og måtte skiftes før jeg startet på alt "småtteri"Ø






Med riktig verktøy er det lett å fjerne dårlig stål:







Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
The following user(s) said Thank You: Lamakem

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5914 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Noen timer senere ser det slik ut:





Da vokser Glenda ut av sine sko:


Ikke det beste bildet, men du skjønner hva jeg mener. 29" blir for spedt etter hofteoperasjonen. Og en dag finner jeg riktige vintersko som var for store til en dame i Narvik.


Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5915 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Koblingsboks med sikringer og releer hadde rester av tørkepapir og striper av rustvann så det var bare å bestille nye viskergjennomføringer med en gang. Jeg demonterte dashbord, instrumentpanel, midtkonsoll og instrumenthus og:
Skiftet viskergjennomføringer
Skiftet pærer og ledlys i instrumentpanel og instrumenthus
Installerte display og sensor for utetemperatur i instrumenthus (fra donor)
Installerte styringsenhet og kabler for setevarme (fra donor)






Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 5 months ago #5916 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Vinteren ble brukt til å lese seg opp på KE-Jetronics og ABS testing. Bosch har greie beskrivelser av innsprøytningssystemer og Mercedes har greie feilsøkingsprosedyrer og tester så det er bare et spørsmål om å forstå hva man egentlig måler og hvor man skal finne målepunkter.
Jeg fant lite avvik ved de elektriske målingene men skiftet likevel plugger, pluggledninger og fordeler. Så kjøpte jeg utstyr til å måle bensintrykk:









Målingene avslørte at bensintrykk regulator var defekt og etter å ha byttet denne med regulator fra donor ble alt så mye bedre.
Nå startet bilen straks bedre selv om den virket litt humørsyk innimellom. Den var sånn at det gikk an å lære seg til å leve med den.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 9 years 5 months ago by bimmerc. Reason: opplasting av bilder

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 3 months ago #5917 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Forbedring av KE-Jetronics har pågått over hele vår og høst og nå mener jeg at Glenda er så bra som en gammel dame kan forventes å være. Hun starter lydig innen få sekunder og maler som en katt. Jeg har byttet kaldstartdyse, samtlige injektorer med tetteringer og samtlige gummislanger og luftbelg i KE-Jetronics:







Luftbelg (mellom innsug og spjeld) og gummislanger gjorde litt forskjell men bytte av injektorer ga mest forbedring. 3 av injektorene syntes for meg å være lekk. Dette sier jeg fordi der ikke var noe bensin i røret fra mengdefordeler til injektor da jeg løsnet koblingen til injektor etter at bilen hadde stått i noen timer.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:
Last edit: 9 years 3 months ago by bimmerc. Reason: Trykkleifer

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5918 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
Den største grunn til at jeg anskaffet Glenda var at jeg ønsker en vinterbil som kan trekke henger med to snescootere på en sikker måte. Jeg vil ha konstant firehjulstrekk med mellomdifferensial og jeg vil ha ABS. Desverre fungerte ikke ABS men jeg mente at den skulle jeg klare å reparere. Men det var slett ikke enkelt.
Jeg fant frem til en defekt hjulsensor, et defekt rele og ett manglende rele men like fullt virket ikke ABS.
Selv om jeg ikke hadde testboksene til Mercedes fant jeg til slutt ut hvordan jeg kunne teste alle deler av systemet ved hjelp av multimeter og testledninger. You-Tube og mye lesing hjalp meg å skjønne hva som ble målt når elt det enkle som koblinger, releer og sensorer var sjekket ut:






Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago - 9 years 3 months ago #5919 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Glenda - 92 300GE swb
De siste målingene jeg gjorde avslørte at det var feil på hydraulikk-modulen. Ingen av stemplene/ventilene beveget seg når jeg satte 12volt direkte på solenoidene. Det er et stempel til hver krets og jeg antar at stemplene har satt seg fast da de ikke har vært ibruk på minst 5 år. Jeg snakket med de to siste eierne og ABS-en har ikke fungert mens de har eid bilen.
Takket være Ebay klarte jeg å finne ny hydraulikk-modul og siden selgeren også hadde elektronikk modulen (styringsenheten) som jeg ikke kunne teste, så kjøpte jeg begge deler. Mercedes kunne levere nye deler til 80 tusen norske, mens jeg betalte 5500 norske levert til Alta:


Da er det bare å demontere hydraulikkmodulen.


Jeg surret gjengeteip rundt bomullspinner og plugget igjen bremserørene etterhvert som jeg løsnet de fra modulen. Totalt 6 koblinger.


Jeg satte inn den nye modulen og luftet alle fire bremsekretsene på normal måte men fremdeles lyste ABS-lampen i instrumenthuset. Så skiftet jeg kontrollenheten også og voila:



iPhone bilder blir ofte sånn.
Lyset slukket. En prøvetur til en gruset parkeringsplass bekreftet at ABS-en virket.

Hvorfor satte jeg ikke bare bilen på verksted? Fordi det ville kostet skjorta før de hadde funnet feilen. På biler hvor der ikke er diagnoseplugg stiller verkstedet nesten på bar bakke idag. Det er min erfaring.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 9 years 3 months ago by bimmerc.
The following user(s) said Thank You: Roar Sæther, Eon280

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
9 years 5 months ago #5920 by SGK
Replied by SGK on topic Glenda - 92 300GE swb
Dette var en veldig fin oppsummering! Kjempeartig at du tar deg tid til å dokumentere. Det ser ut som du gjør en grundig jobb, så dette blir nok en utmerket bil. Det viser også at med grundig research så kan man reparere alt mulig. Som en gammel maskinentrepenør en gang sa: "E de satt sammen av folk, så kainn det repereres av folk". Han var fra Lofoten og så ikke svart på noe som helst...
The following user(s) said Thank You: bimmerc

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.200 seconds
Powered by Kunena Forum