Hjelp! Ønsker å kjøpe G.wagen

More
14 years 8 months ago #300 by Traktor
Hvilken type burde jeg satse på? Skal hovedsaklig brukes som bruksbil men også noe bruk i terrenget på hytta. Ønsker 9-seter, kjører nok ikke mer enn 8-10000 km. i året, trenger ikke noen muskelbunt men den modellen som er mest problemfri. Har lest kjøpsrådene på disse sidene og søkt litt på nettet. Fant denne på Finn: www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18844522 men leste et annet sted at 240GD ikke var noe å satse på. Stemmer det? Hva synes dere om prisen? Er det noen som har erfaring med denne selgeren?

Tror jeg må satse på 1981 - 1988 modeller da budsjettet stopper på ca 80.000 kr.

Ønsker ikke en av de tidligere militærbilene.

Er det noen her som har tips eller som selv skal selge?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 8 months ago #301 by Traktor
Glemte å spørre om følgende:

Hvor mye koster det å bytte dieseltank? Ser at flere av de som er til salgs har rustet. Er det enkelt å reparere dette? Mener jeg har lest at de ruster på toppen pga at eksosanlegget går over der?

Hvor mye koster det å sette på stigtrinn? Er dette en enkel oppgave?




Traktor (:huh: fortsatt mye å lære)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 8 months ago #314 by Roar Sæther
Akkurat dette med drivstoff tanken er en liten greie. Tanken på 460 er laget av stål som ruster. Hadde det ikke vært for at den var behandlet så dårlig fra fabrikk, hadde det nok gått greit, men ja, den ruster, og det er lite du kan gjøre etter at rusten har oppstått.

Alternativene er brukt ståltank, som da bør behandles mot rust, før montering, eller plast tank fra 463. Brukt ståltank i god stand finnes innimellom til 4 tusen og oppover, på nett. Plast tank til 463 finner du hos de fleste MB forhandlere, men prisen er noe stiv. For tank og monterings sett må du regne med 11-12 tusen kroner. Men da er du også ferdig med det problemet!

Stigtrinn montering avhenger litt av produsenten av disse. Noen har en "klemme løsning" rundt rammevangene, og noen krever borring igjennom, og gjennomgående skruer. Stort sett en grei jobb, hvis man driver litt med hjemme mekking.

Se gjerne etter en diesel versjon av 460. Men det er litt å kikke på, hvis det er første gang du kikker på G. Lurer på om Meisal la ut en "kjøpe veiledning" på G for en tid tilbake. Har du den Magnus?

Lykke til med G-vogn.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #319 by Traktor
Tusen takk for svar!

Er helt grønn men forsøker å lese alt jeg finner av info om GW. Leste også kjøpsrådene på eldre GW som var lagt ut. De var virkelig til hjelp, men litt skremt av hvor mye som en egentlig da må sjekke. Har sendt mail forespørsel på noen biler, men dessverre dårlig med tilbakemeldinger.

Ser at tankene ofte lekker når de blir fyllt helt opp. Er det mulig å sveise dette eller må hele tanken byttes?
Er det slik at alle 463 har plasttank?
Hvordan ser jeg at det er en 463? Går det på prod. året?
F. eks 300GD finnes jo både som 460 og 463.
Tanken på 463 er jo større enn 460. Er det da noe problem med å få tilpasset den?

Hvordan er bensinmotorene? Er de like holdbare som dieselen? Har også sett på en 87 mod. 280GE som har gått under 200.000 km.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #320 by Roar Sæther
Da skal jeg gi svar på det jeg kan hjelpe deg med.

Forskjellene på 460 og 463 en en del. Utvendig har 463 andre baklykter og hel, ikke delt, bakfanger. Påfylling av drivstoff skjer via luke på høyre side bak, ikke via tanklokk over støtfanger bak. 463 har ander speil med elektrisk justering, ikke som de manuelle, flate på 460. 463 har hel limte sidelister, ikke skrudde, som på 460. 463 har luft inntak på siden av begge framskjermer, som ikke 460 har. 463 har mer firkantede ringer i plast, rundt frontlyktene, som er av gummi, og litt opp-ned dråpe formet på 460. 463 har spredere i frontfanger, som ikke 460 har.

Mener skillet gikk i 1991. Fram til 1995 hadde 463 orange blinklys. Etter 1995 fikk den hvite blinlys.

300 diesel i 460 og 463 er ikke samme motor. 88 hk, 5 sylindre uten turbo i 460. 177 hk, 6 sylindre med turbo i 463.

Jeg tror at alle 463 har plast tank. Denne finnes i hvert fall 2 forskjellige utførelser. En for eksos over tank, og ut bak. Og en uten tilpassning for eksos, for G med eksos ut foran bakhjulene.

Plast tank fra 463 er grei å montere i 460. Bare husk å få med hele feste settet. Kan ikke huske å ha hørt om en enkel og vellykket rep av tank på G.

Kjenner ikke til bensin motorene på G, men jeg har hørt at de er ganske tørste. Skal visst godt gjøres å komme under 1,5 liter på mila, og den bruker gjerne mer.

Var det sånn at du kikka på bil i 70 80 tusen kroners klassen? Er ikke mye å velge mellom på finn, akkurat nå, men det dukker stadig opp noe. Følg med.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
14 years 7 months ago #323 by Jagman
Mye rett i det Roar har å fortelle her, men kanskje jeg kan legget til litt om forskjeller mellom 460/461 og 463;

Innvendig er 463 en helt annen bil, med mer komfortable seter, mer personbilaktig instrumentpanel og tepper/lydisolering. Der er også mye mindre synlig metall i 463 takket være utstrakt bruk av plastdeksler og større dørkort.

463 har også permanent firehjulstrekk mens 460/461 (minus PUR) har innskjaltbar firehjulstrekk.

Jeg skulle egentlig bare kommentere på forbruket på en bensiner. Min 280GE bruker jevnt over 2 liter på mila, bare på snill langkjøring kommer den ned mot 1,5. Jeg tilskriver dette undermotorisering på en tung bil. Min Jaguar med 6.0 liter V12 bruker mindre på langtur, men betydelig mer på (aktiv) bykjøring.

Jeg har ingen erfaring med diesel G, men regner med å få det nå ettersom sønnen har slått til på en 300GD m/STT turbo. (Oops, kanskje han ville fortelle det selv... Jaja! Gjort er gjort.)

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #329 by Traktor
Takk for svar igjen. Er fortsatt på leting. Noen GW står jo priset veldig lavt. (10-20000) Kanskje det lønner seg for meg å slå til på en av disse og så heller bruke 30-40000 på fikse den?

Var vel denne sønnen din kjøpte Jagman? www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18987424

Er det da slik at alle GW nyere enn 1991 er 463?
Er det mulig å kjøpe drivstoff plast-tanken fra annet sted enn MB forhandler?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #330 by Traktor
Er det vanskelig å få tak i ny bakdør? Ser at nesten alle er angrepet av rust i større eller mindre grad. Passer bakdørene fra alle modeller overens?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
14 years 7 months ago #331 by Jagman
Heisann,

Et funn:

www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18790039

Det er ikke hver dag at du får en komplett plasttank til 6000!! De koster rundt 15000 komplett, i Tyskland!

Jepp, det var den han kjøpte ja! Henter den om 14 dager. Spennende!

Prod av GW460 stoppet opp rundt da, men så kom jo GW461 som er en oppgradert utgave av den klassiske G'en.

Bakdørene er ofte dårlige, men de er like over hele fjøla, så ikke så vanskelige å få tak i, men så er det jo det at de fleste av den har rust... Noen har imidlertid passet på bilene sine, så den er bra. Regn med rundt 5000 for en rustfri en.

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
14 years 7 months ago #365 by Traktor
Fortsatt på leting...

Hvor kan jeg finne jekken og originalverktøyet hvis dette mot alle odds følger med bilen.
Er det noe spesiell plass dette ligger/er festet/henger?

Kufanger: Er det mulig å montere kufangere fra andre bilmodeller? Hvor kan jeg ev. få kjøpt dette? Brukt eller nytt?

Noen som har en ca pris på originale stigtrinn?

Har letet på nettet etter dette men finner ingen brukt.


Mvh
Traktor (forhåpentligvis snart GW-eier)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.049 seconds
Powered by Kunena Forum