Bakhjulslager skal skiftes
16 years 6 months ago #98
by Jagman
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Bakhjulslager skal skiftes was created by Jagman
Heisann,
Da skal jeg i gang med bakhjulslagrene på min 280GE! Er det noen som har noen link til gode veiledningssider, eller kanskje har gjort det selv, så jeg kan få en smertefri jobb?
Takker!
Mvh.
Bård
Da skal jeg i gang med bakhjulslagrene på min 280GE! Er det noen som har noen link til gode veiledningssider, eller kanskje har gjort det selv, så jeg kan få en smertefri jobb?
Takker!
Mvh.
Bård
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 4 months ago #115
by TTGJ
Replied by TTGJ on topic Bakhjulslager skal skiftes
Jeg skal også skifte lager i bakaksing. Begynner i neste uke.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 4 months ago - 16 years 4 months ago #123
by TTGJ
Replied by TTGJ on topic Bakhjulslager skal skiftes
Jeg har nettopp skiftet bakhjulslager på min 86 modell 280GE. Det går kjempegreit.
Løsne hjulmuttere og jekk opp aktuell side litt høyt( da unngår du at oljen renner ut) og sett støtte under.
Ta bort hjulet, trommelen og bremseskoene. Det er ingen "feller" og fjærene er lette å vippe av. Merk deg at det er en liten fjærbelastet plate på staget for håndbrekket mellom klossene. Så løsner du de seks skruene rundt flensen som holder lager og hele pakken på plass. Slå forsiktig med en plast eller kopper hammer på bremsetrommelholderen slik at lager og aksling kommer ut. Akslingen henger liksom litt igjen. Dette avhjelper du med å kople inn og fra diff.sperren. La skjoldet/ platen for bremseklossene bli stående. Den ytre ringen til lageret står igjen i huset. Den pirker du ut med et skrujern.
Sett akslingen godt fast i en skrustikke. Mutteren innenfor lageret har en låsering som du slår tilbake tungene på. Mutteren er ikke en vanlig, men en ring med spor på hver side. Slå den løs med en flat settmeisel.
Gjengene er links på venstre side og vanlig på høyre side. Låseringen går greit av, men lageret satt skikkelig fast på min. Jeg måtte skrelle av alt løst for å komme til direkte på indre lagerring.
Montering i motsatt rekkeføge. Godt med gris på støvpakning og simmerring. Bruk den gamle indre laggeringen som anslag når du driver på plass det nye lageret.Skru på mutteren og trekk den til med settmeiselen til den ikke beveger seg. Gjengene er så grove at ikke noe strekker seg, eller gir etter. Slå ned tunger fra låseringen i sporene. Sørg for at alt er rent og fritt for støv før du setter lageret inn med gris.
Gjør rent det lille drenshullet på bakakslingen under lageret. Skrap bort den gamle pakningen og gjør rent før du legger på ny pakning.
Før inn bakaksel og lirk litt frem og tilbake til den er nesten på plass. Da må du igjen betjene diff.sperre for å få akslingen helt på plass. Du kjenner en fjærende motstand før den smetter på plass. Sett på de seks festeboltene og trekk til med jevn belastning.
Monter bremseklosser og bremsetrommel etter at disse er rengjort med bremserens og fint smergel.
Etter noe kjøring jekker du opp bilen bak og justere håndbremsen( inne i bilen ) slik at den tar likt på begge hjulen.
Reparasjonssettet koster i overkant av 2000.-
Tjøl
Løsne hjulmuttere og jekk opp aktuell side litt høyt( da unngår du at oljen renner ut) og sett støtte under.
Ta bort hjulet, trommelen og bremseskoene. Det er ingen "feller" og fjærene er lette å vippe av. Merk deg at det er en liten fjærbelastet plate på staget for håndbrekket mellom klossene. Så løsner du de seks skruene rundt flensen som holder lager og hele pakken på plass. Slå forsiktig med en plast eller kopper hammer på bremsetrommelholderen slik at lager og aksling kommer ut. Akslingen henger liksom litt igjen. Dette avhjelper du med å kople inn og fra diff.sperren. La skjoldet/ platen for bremseklossene bli stående. Den ytre ringen til lageret står igjen i huset. Den pirker du ut med et skrujern.
Sett akslingen godt fast i en skrustikke. Mutteren innenfor lageret har en låsering som du slår tilbake tungene på. Mutteren er ikke en vanlig, men en ring med spor på hver side. Slå den løs med en flat settmeisel.
Gjengene er links på venstre side og vanlig på høyre side. Låseringen går greit av, men lageret satt skikkelig fast på min. Jeg måtte skrelle av alt løst for å komme til direkte på indre lagerring.
Montering i motsatt rekkeføge. Godt med gris på støvpakning og simmerring. Bruk den gamle indre laggeringen som anslag når du driver på plass det nye lageret.Skru på mutteren og trekk den til med settmeiselen til den ikke beveger seg. Gjengene er så grove at ikke noe strekker seg, eller gir etter. Slå ned tunger fra låseringen i sporene. Sørg for at alt er rent og fritt for støv før du setter lageret inn med gris.
Gjør rent det lille drenshullet på bakakslingen under lageret. Skrap bort den gamle pakningen og gjør rent før du legger på ny pakning.
Før inn bakaksel og lirk litt frem og tilbake til den er nesten på plass. Da må du igjen betjene diff.sperre for å få akslingen helt på plass. Du kjenner en fjærende motstand før den smetter på plass. Sett på de seks festeboltene og trekk til med jevn belastning.
Monter bremseklosser og bremsetrommel etter at disse er rengjort med bremserens og fint smergel.
Etter noe kjøring jekker du opp bilen bak og justere håndbremsen( inne i bilen ) slik at den tar likt på begge hjulen.
Reparasjonssettet koster i overkant av 2000.-
Tjøl
Last edit: 16 years 4 months ago by TTGJ.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 2 months ago #135
by Jagman
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Replied by Jagman on topic Bakhjulslager skal skiftes
Hei igjen
Jeg nådde å skifte på den ene siden før vi drog på sommerferie(!) Andre siden tok jeg for halvannen måned siden, etter at Tjøl hadde kommet med gode råd.
Jobben ble litt enklere når jeg heiste bilen høyt opp på den ene siden. Slapp fra fullstendig tømming av diffen.
Jeg synes bilen kjører betydelig bedre og har ikke den typen vibrasjon som jeg hadde før, selv om det alltid er noe vibrasjon i en G-Wagen.
Jobben er likefrem og heller ikke dyr mht. deler. Det er garantert en jobb som mange med fordel kunne utført på vogna si. Jeg fant bl.a. at den hylsen som ligger an mot festeplaten var knekt på begge sider.
Nå er det støtdempere som står for tur og jeg gleder meg enda mer en før etter å lest Ivers beretning!
Jeg nådde å skifte på den ene siden før vi drog på sommerferie(!) Andre siden tok jeg for halvannen måned siden, etter at Tjøl hadde kommet med gode råd.
Jobben ble litt enklere når jeg heiste bilen høyt opp på den ene siden. Slapp fra fullstendig tømming av diffen.
Jeg synes bilen kjører betydelig bedre og har ikke den typen vibrasjon som jeg hadde før, selv om det alltid er noe vibrasjon i en G-Wagen.
Jobben er likefrem og heller ikke dyr mht. deler. Det er garantert en jobb som mange med fordel kunne utført på vogna si. Jeg fant bl.a. at den hylsen som ligger an mot festeplaten var knekt på begge sider.
Nå er det støtdempere som står for tur og jeg gleder meg enda mer en før etter å lest Ivers beretning!
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.054 seconds