EU-kontroll

More
13 years 5 months ago #747 by TTGJ
EU-kontroll was created by TTGJ
Det skal ikke være lett!For to år siden fant verkstedet slark i styresnekka og defekte støtdempere. Jeg måtte til Bertel o Steen som bekreftet at alt var i orden. I år tenkte jeg NAF måtte være tingen. Nøytralt og greit. Der fant de noen mangler som var greie, men CO utslippet var for høyt, 3,82. Det skulle være under 3,5. Sist var det 1,62.Jeg kontaktet et verksted som for det første bemerket at biler født før 1.10 86( det er min)kunne ha opptil 4,5. Deretter kjørte de en tur på motorveien og målte CO utslippet til 0,92. NAF hadde altså ikke kjørt motoren varm! Går det an?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #762 by nordheim
Replied by nordheim on topic EU-kontroll
Har hatt en del biler på EU-kontroll siden den kom, tror faktisk jeg har en bil hvert år.
Er alltid med på kontrollen, får da se hva de finner og kan ta ting opp om jeg ikke er enig.

Tor Einar

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
13 years 5 months ago #764 by Jagman
Replied by Jagman on topic EU-kontroll
Jeg har forlengst konkludert med at PPK som det nå heter er en vits! NAF har jeg ikke noen større tro på heller, etter å ha hatt flere biler inne til "service-test".

Det er som det meste som blir oss pålagt i fremskrittets navn; HUMBUG! Det er kun sure oppstøt fra virkelighetsfjerne og oppmerkshetskåte politikere, alt sammen. Hadde de bare kunnet holde kjeft, og gjort noe fornuftig for samfunnet, var det kanskje håp, men det har i hvert fall denne borger gitt opp... :angry:

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #770 by TTGJ
Replied by TTGJ on topic EU-kontroll
Takk for deltakelse. Jeg fulgte starten av kontrollen og syntes det så greit ut samtidig som jeg fikk en klar fornemmelse at vedkommende helst ville arbeide i fred. Jeg tok en tur i stedet. Er enig med Jagman at hele PPK virker noe tilfeldig. NAF gjorde stort nummer av at de ikke fant rammenummeret. En kamerat som jobbet hos Bertel o Steen skrapte litt på rammen rett bak høyre forhjul og der var det! 2-er feil! Samme kamerat fortalte også at de hadde hatt inne en GW som nettopp var godkjent av NAF. Begge bakfjærene var brukket. Har vi flere skrekkhistorier?
Tjøl

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
13 years 5 months ago #773 by nordheim
Replied by nordheim on topic EU-kontroll
Fikk 2èr på rammenummer sist. Synest egentlig PKK er greit, tenker på da jeg var 18 år og kjørte rundt i en kadett med dårlige dekk og bremser... Det eneste man var redd for var hvis det ver teknisk kontroll.
På den annen side kan de bruke litt fornuft, Da jeg skulle godkjenne Armbrustern hang han seg opp i dekkene, en annen mekanikker sa de var gode, de subbet ikke og stakk ikke utenfor skjermene. Jeg sa det tok meg 20 minutt å sette på mindre dekk hvis jeg måtte det for å få det godkjent, kostet meg bare 40min av min tid.(måtte ha på 18" igjen).Fikk 2èr på bremserør som gikk til baksperra.
Endte opp på ett annent verksted som fant bilen i orden etter å ha skifta ett kryss og justert styresnekka som det første ikke anmerket.

Tor Einar

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
13 years 5 months ago #780 by Jagman
Replied by Jagman on topic EU-kontroll
Det er akkurat det jeg mener; kontrollene er i høy grad tilfeldige og om man har bil eller ikke etter kontrollen kan avhenge av en kontrollørs subjektive mening! Når man så ser på hva som subber rundt på mange verksteder av delebyttere, ser det ikke sprekt ut med de tekniske ferdighetene(!)

Det burde være mye mer skjematisk, med klare toleranser og klare regler for hva som skal bedømmes hvordan.

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
13 years 5 months ago #781 by Jagman
Replied by Jagman on topic EU-kontroll
Hvordan kan de gi 2-feil på et rammenummer??? De skulle selv være i stand til å finne det! Det står forresten i instruksjonsboken til bilen hvor de ulike numrene finnes.

95% av befolkningen vet knapt hvordan de bytter en lyspære på bilen sin, hvordan skal de da vite hvor rammenummeret sitter?? (Fordi det står i boken! Ja, men hvem er det som leser om det når boken knapt blir åpnet?)

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.044 seconds
Powered by Kunena Forum