Alternativet til G

More
10 years 11 months ago #4588 by Puch G
Alternativet til G was created by Puch G
Jeg skjønner godt at det er på en måte blasfemi å stille dette spørsmålet men hva syns dere om alternative biler som kunne "erstatte" Gvogna?

Gwagen er en skikkelig tøff bil (verdens beste) men dessverre også verdens dyreste bil. Etter 3 år med G (1 år 460, 2 år 463) har jeg blitt mer og mer forbanna over dette. Spesielt siden MB hadde +/- null utviklingskostnader i de siste 20-30 år, mens andre som Range Rover legger fram "nye" biler til like priser. Jeg forelska meg i Puch G for 25 år siden hjemme i Østerrike men den vogna finner jeg ikke i dagens 463. Hva er da alternativet hvis man liker 4x4 med god gammeldags design? Jeg ser bare Defender og Wrangler for meg. Moderne Japanere og andre SUVer er bare jogurt beger på hjul syns jeg. Discovery 3 er også fint men den ligger jo nesten i samme prisklasse enn Gen. Siden jeg er voksen (>1.6m) er Defender ingen alternativet for meg, derfor ser jeg Wrangler unlimited som eneste (beste) valg for meg?

Jeg ”trenger” ikke 4x4 bil i det hele tatt. Det er bare at jeg like 4x4 biler. Derfor trenger jeg ikke nødvendigvis 3 sperrer og en drivverk som tåler kanskje mer en alle andre på market. Det er mer ”fun factor” som teller for meg. Jeg kjører 8-10 mil hver dag (på veien) og kanskje 2-3 gang per år i terreng. Dieselforbruket av Gen hjelpe ikke akkurat til dette. Siden jeg kjører såpass mye, skulle jeg vel kjøre Golf eller lignende, men jeg syns tvert i mot at siden jeg kjører so mye SKAL jeg kjøre ikke noe kjedelig bil. Det er kjedelig nok å stå i køen, det blir litt bedre når man står i køen med en moro bil ;-)

Her er mine pros&cons angående Gelændewagen (463):

+ Ingen bil er tøffere
+ Siste østerriksk bil i produksjon
+ (Min) har 9 ”seter”
+ Trygd å kjøre

- Pris ekstraordinært dyrt
- Vedlikehold slitsomt (hvis man ikke har råd til bos)
- Store utfordringer ved driftsstans (mange 10tkr hos bos eller mange uker uten bil hos ”venner som kan skru når de har tid”). Veldig negativ ”family factor” pga dette.

Her er mine pros&cons angående Wrangler unlimited (JK)

+ Nesten like tøff som G
+ Ca. 50% av G Pris med +/- samme teknikk (2008 JK nesten samme pris enn 1998 G)
+ Jeg har råd til å bare ”bruke” den (dvs den går til verksted når det er noe)
+ Sikkert like trygd enn G

- Vanskelig med takstativ pga hardtop
- ”Bare” 5 seter
- Det er ingen G ;-)

Jeg har so lenge ingen erfaringer med hvor vanskelig og dyrt det er med Jeep verksted, men naiv som jeg er, antar jeg at det skulle bli bedre enn med G siden ganske mange av disse kjører rund om kring og en ”billig” bil skulle har rimelig delepriser også. Vi snakker også om en bil som er produsert i mye større antall enn Gen.

Så, nå har dere anledning til å fortelle meg hvor feil min vurdering er ☺

I skrivende stund nærmer jeg meg beslutningen å selge Gen og handle +/- 2009 JKU, så hvis du skal har den ene eller skal ikke lengre ha den andre, let me know. Jeg kan legge ut lit mer om Gen min etterpå.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4590 by Pals
Replied by Pals on topic Alternativet til G
Min mening: Det finnes kun ett alternativ som er nesten like kompromissløs, det er Defender.
Men ut over det så finnes det mange biler som er mer "fornuftige" å eie. Blant annet Wrangler, Landcruiser, Patrol osv. Men ingen når helt opp synes jeg. Men så tenker jeg ofte ikke helt klart når det gjelder bil.
Jeg synes for øvrig ditt resonnement for å bytte er gjennomtenkt. G-wagen er dyrt å eie.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4591 by Arnulf
Replied by Arnulf on topic Alternativet til G
Jeg bytter av samme grunn selv, nå, i skrivende stund :P

Range Rover er handlet inn, så å si, avtalen er på plass, gjenstår overlevering av bil og penger bare.

Det blir rett og slett for dyrt, nå koster det å ha Land Rover produkter også, men trekk fra en null på delekostnadene så er du ca der :)

BTW, Min G er ikke solgt! send bud, skambud er lov, men ikke håp for mye :)
Blir den ikke solgt i et stykke, så kommer den som deler ;)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4592 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Alternativet til G
Jeg er ikke glad for å komme med dårlige nyheter, men for de som vurderer RR må jeg det. Først må jeg si at jeg har ikke eiet RR siden 2001 så jeg kan ikke si noe om kvalitet og vedlikehold på nyere modeller. Mitt inntrykk etter å ha hatt en 1996 RR 4.6HSE og en 1999 RR 4.0 var at 4.6 motoren drakk bensin som en full sjømann 2-3 l/mil og nærmere 3 enn 2 i snitt. 4.0 literen var noe snillere på forbruk men betydelig daffere. Hva gjelder delepriser og kostnader med vedlikehold tviler jeg på at RR er rimeligere enn GW fordi jeg tror kvaliteten på GW er bedre. Hva jeg likte med RR var kjørekomfort og all luksus. Nivåheving, oppvarmet frontrute, fantastisk klimaanlegg etc. RR og en 463 er så spekket med elektronikk at ingen av de egner seg som offroad kjøretøy. Men det er min mening. For offroad er det mange muligheter men de fleste eldre enn 1991. Ta det for hva det er verd, men jeg tror det er lettere å finne mekanikere til en 463 enn en RR. For en mekaniker vil du trenge før eller senere.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.043 seconds
Powered by Kunena Forum