Den perfekte G-Wagon

More
10 years 11 months ago #4532 by jjrckd
Den perfekte G-Wagon was created by jjrckd
Hei,

Har sett litt rundt på nettet i håp om å finne den perfekte Gelandewagen. Litt overraskende innser jeg at dette er litt vanskeligere enn hva jeg først hadde regnet med. Sliter rett og slett med og få den komplette oversikten. Lurer derfor på om det er noen her som kunne tatt seg bryet med å bidratt til å skolere meg innenfor hvilke modeller som passer best for meg.

Har satt opp en del kriterier som er viktige for meg. Disse er som følger:

- Driftsikkerhet. Må være motor/drivverk som fungerer hver dag, hele året, uten nevneverdige problem/behov.

- Bensin eller diesel er ikke så viktig. Det viktigste er at det går sånn noenlunde bra. Skal bruke bilen til alt fra småkjøring i bygda til langkjøring fra vest til øst og tilbake igjen.

- Bilen skal brukes i hovedsak på vei men kommer i tillegg til å bli brukt på skogsbilveier/traktorveier/diverse småkuppert terreng i forbindelse med jakt så må fungere her også.

- Samtidig som dette skal være en bruksbil som jeg i hovedsak kjører alene må den ha komfort nok til at dama og ungene ikke har noe i mot å dra på litt lengre turer (les:50 mil eller deromkring).

- Må være "røff nok" til at en kan hive inn en hjort eller noen illeluktende hummerteiner.

- Maks pris 250k. Ingen nedre grense men er jo realistisk i forhold til dette.

Hvis det er slik at man kan oppsummere mine ønsker/behov til en modell/motor hadde jeg satt pris på input til denne avgjørelsen så bruker jeg gjerne det neste året på å finne noe som er perfekt for meg.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4533 by Arnulf
Replied by Arnulf on topic Den perfekte G-Wagon
kom og gi bud på min ;)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4536 by jjrckd
Replied by jjrckd on topic Den perfekte G-Wagon
Såvidt jeg kan se ut fra dine tidligere poster så er "din" en 350? Dette var en aktuell modell men er ikke så sikker lenger. Såvidt jeg kan se (du får ha meg unnskyldt her..) så har 350en litt liten motorkraft, relativt høyt forbruk og en motor som det fort kan være mye tull med. Tar jeg feil?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4537 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Den perfekte G-Wagon
Utifra det du beskriver, er du ute etter en 320 bensin, eller en 300 TDT. Begge utgaver da fra 95-98 modell utifra pris ønske.

Røff nok, er vel mere imot hva du forventer av vogna. Litt forarbeid før du hiver inn Horten, så kan du bruke samme bilen i bryllup, dagen etter. Skal også sies, at det e å få kjøpt ett "Hunting kit" til frontbøylen. Kittet holder bøylen i en horisontal posisjon, slik at du kan legge jakt trofeet der når du skal hjem.

Driftsikkerheten på disse 2 modellene er vel ca lik, på ca samme kilometer. Tilfeldigheter som utgjør forskjellene. Dog får du nok litt nyere, eller en som har gått litt kortere, hvis du velger bensin kontra diesel, til samme prisen.

Hva du finner til -250 er litt tilfeldig. Prøvekjør de første du finner, for å få en referanse. Etter de forskjellige prøveturene, skriver du hva du opplever, her, så kan "vi" fortelle litt om hva du kan forvente.

Lykke til i jakten :cheer:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago #4547 by jjrckd
Replied by jjrckd on topic Den perfekte G-Wagon
Takk for gode tips.

Har et par oppfølgingsspørsmål. Regiztrerer at det blir sett på som en fordel at en 463 også har 463 ramme (altså ikke ombygd). Hva er grunnen til dette? I mitt hode ville det være en fordel at bilen er veteran grunnet lavere driftkostnader.

Du skriver at driftsikkerhet på 300 0g 320 er ca lik på samme kilometer. Tradisjonelt så blir jo diesel ansett som mer driftsikkert enn bensin. Er dette også tilfelle for Gelandewagen? Når begynner kilometer og bli "skummelt"?

Har sett litt på denne en stund www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39935567 . Det er et par ting med annonsen som får alarmen til å ringe men har ikke noen egentlig grunn til å være skeptisk, Er det noen som vet noe om denne bilen? Skal en tur til Buskerud til helgen og vurderer og ta en titt. Fordelen med bensin er at man kan bygge om til gass (slik jeg ser det).

Så kom denne nettopp for salg www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41283903 . Noen som kjenner den?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 11 months ago - 10 years 11 months ago #4549 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Den perfekte G-Wagon
Den første du linker til i korthet, pen bil, grei kilometer, facelift front og baklykter, elskinn, takluke uten lekkasjer, bulkete reservehjuls deksel, vann i spredere, braketter til kufangermen uten kufanger, nyere felger og som sagt generelt pen bil.

Prisen er allikevel alt for høy. Her er det voldsom spillerom for pruting, siden jeg personlig synes at rundt 200-210 er passende for denne. Kritisk til å ta seg betalt for alt som er montert kun for estetikk, men det kan være akkurat det DU vil ha?

Den andre du har linket til smaker mye bedre, men hovedsakelig helhet, motor, kilometer og pris stemmer mye bedre. Sikkert mulig å få denne til 250, hvis den blir sende en stund, men blir denne stående? Jeg tror denne blir solgt fort :-)

Til sammenligning, er det i mine øyne, ca like godt kjøp på 300 til 250.- som 320 til 200.-

Så er det å velge, da? :-)
Last edit: 10 years 11 months ago by Roar Sæther.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.046 seconds
Powered by Kunena Forum