Kvalitet på ombygde G-wagen
12 years 1 month ago #3799
by IAD
Kvalitet på ombygde G-wagen was created by IAD
Hei,
Jeg har en stund tenkt på å kjøpe G-wagen, tittet først på de billigste, men har blitt skremt av all rusten som er på de. Jeg ser derfor på restaurerte/ombygde bensin biler, både 460 og 463, på Finn.no til +/- 100.000. Er det noen som har noen kjennskap til kvaliteten på jobben som er gjort på disse bilene? Først og fremst med tanke å stoppe rusten, men også litt på det tekniske, da kanskje først og fremst de som er bygd om til 463. Kommer rusten raskt tilbake eller holder det en stund? Mulig bruk er både hverdags og evt bare av og til. Det kan jo kanskje påvirke holdbarheten. Ser også at prisen på ombygde 463 varierer fra 100.000 til flere hundre tusen....
Jeg har en stund tenkt på å kjøpe G-wagen, tittet først på de billigste, men har blitt skremt av all rusten som er på de. Jeg ser derfor på restaurerte/ombygde bensin biler, både 460 og 463, på Finn.no til +/- 100.000. Er det noen som har noen kjennskap til kvaliteten på jobben som er gjort på disse bilene? Først og fremst med tanke å stoppe rusten, men også litt på det tekniske, da kanskje først og fremst de som er bygd om til 463. Kommer rusten raskt tilbake eller holder det en stund? Mulig bruk er både hverdags og evt bare av og til. Det kan jo kanskje påvirke holdbarheten. Ser også at prisen på ombygde 463 varierer fra 100.000 til flere hundre tusen....
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Roar Sæther
- Offline
- Platinum Boarder
Less
More
- Posts: 804
- Karma: 8
- Thank you received: 84
12 years 1 month ago #3801
by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Kvalitet på ombygde G-wagen
De vognene som er bygget om til 463, er gjerne 463 karosseri og drivverk på en 460 ramme. Disse ombyggningene er oftest bra gjennomført, men det finnes noen dårlige eksempler. Sjekk i første omgang at ombyggningen står oppført i vognkortet! Gå gjennom det vanlige, med å sjekke at alt virker. De dårlige eksemplene sliter ofte med elektriske problemer, og annet som ikke virker.
Siden det er originale 463 karosseriet på gammel ramme, trenger det ikke være så ille rustmessig. Sannsynligvis har det ikke vært gjort noe rustarbeid på disse ombygde bilene. Er de dog hellakkert eller dellakkert, er dette grunn til å gå nøye til verks.
Hvis du kikker på 460 som er bygget opp, etter større rustskader, ville jeg tatt meg god tid. Litt avhengig av pris og hva du forventer å få, så er det greit å kikke nøye. 460 til 65K og oppover bør være bra, og perfekt fra ca 80K og oppover. Hvis du spør meg, så er 85-90K maks å betale for en 460. Legg til 35-50K og heller kjøp en 463. Jeg personlig mener du gjør bedre kjøp da, selv med de feilene de har da til relativt lav pris.
Og det finnes gullkorn der ute vær tålmodig, så dukker det opp noe som virkelig klaffer.
Lykke til med bilkjøp
Siden det er originale 463 karosseriet på gammel ramme, trenger det ikke være så ille rustmessig. Sannsynligvis har det ikke vært gjort noe rustarbeid på disse ombygde bilene. Er de dog hellakkert eller dellakkert, er dette grunn til å gå nøye til verks.
Hvis du kikker på 460 som er bygget opp, etter større rustskader, ville jeg tatt meg god tid. Litt avhengig av pris og hva du forventer å få, så er det greit å kikke nøye. 460 til 65K og oppover bør være bra, og perfekt fra ca 80K og oppover. Hvis du spør meg, så er 85-90K maks å betale for en 460. Legg til 35-50K og heller kjøp en 463. Jeg personlig mener du gjør bedre kjøp da, selv med de feilene de har da til relativt lav pris.
Og det finnes gullkorn der ute vær tålmodig, så dukker det opp noe som virkelig klaffer.
Lykke til med bilkjøp
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 1 month ago #3803
by IAD
Replied by IAD on topic Kvalitet på ombygde G-wagen
Tusen takk for informativ tilbakemelding
Hvor lenge var det tillatt å bygge om? Mener å har hørt at det tok slutt på siste halvdel av 90-tallet. Har en litt i kikkerten som er ombygd i 2001. Hvordan stemmer det?
Hvor lenge var det tillatt å bygge om? Mener å har hørt at det tok slutt på siste halvdel av 90-tallet. Har en litt i kikkerten som er ombygd i 2001. Hvordan stemmer det?
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 1 month ago #3822
by Fjærhaug
-89 300GD SWB Ålesund
Replied by Fjærhaug on topic Kvalitet på ombygde G-wagen
Jeg har i mange år vært veldig kritisk til disse bilene som har gjennomført ramme bytte... men etter å ha hatt G i mange år og vokst opp med å skru på min fars g så ser jeg ihvertfall en fordel med ombygde G'er..
Jeg har registrert at de eldste rammene.. dvs de jeg kjenner til 83-85 eller eldre rammen er betydelig/holder høyere stål/rust kvalitet enn de siste 460 rammene.. Så selv om bilen er bygget om på gammel ramme så er jeg ikke så sikker på at dette er så veldig minus... må selvfølgelig være gjennomført av noen som kan /kunne dette. Og skrevet inn i vognkort.
Jeg har registrert at de eldste rammene.. dvs de jeg kjenner til 83-85 eller eldre rammen er betydelig/holder høyere stål/rust kvalitet enn de siste 460 rammene.. Så selv om bilen er bygget om på gammel ramme så er jeg ikke så sikker på at dette er så veldig minus... må selvfølgelig være gjennomført av noen som kan /kunne dette. Og skrevet inn i vognkort.
-89 300GD SWB Ålesund
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- arasaka2020
- Offline
- Fresh Boarder
Less
More
- Posts: 3
- Thank you received: 0
12 years 4 weeks ago #3834
by arasaka2020
Replied by arasaka2020 on topic Kvalitet på ombygde G-wagen
Heia,
Æ har en ombygd 463'er. Ramma e fra 1980 og resten fra 1996. Alt fungere flott, men æ har måtte bytte to rammefesta på de 3 åran æ har hatt bilen. Støtdemperfeste bak på høyre side, og rammefeste for karosseri foran pedalene. Ellers har det ikke vært noen problema. Og det må sies at støtdemper feste røyk etter entusiastisk kjøring på et jorde...
//Ronald
Æ har en ombygd 463'er. Ramma e fra 1980 og resten fra 1996. Alt fungere flott, men æ har måtte bytte to rammefesta på de 3 åran æ har hatt bilen. Støtdemperfeste bak på høyre side, og rammefeste for karosseri foran pedalene. Ellers har det ikke vært noen problema. Og det må sies at støtdemper feste røyk etter entusiastisk kjøring på et jorde...
//Ronald
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 4 days ago #3904
by IAD
Replied by IAD on topic Kvalitet på ombygde G-wagen
Hei,
Har hørt at man er mer avhengig av verksted på 463 enn 460? Men hvor avanserte er 463? For å trekker sammenlikning med andre MB'er så er jo biler fram til 124/202 helt uproblematiske å skru på selv etter min erfaring. For 211/212 er man avhengig av computer for å lese av diagnose og nullstille. Bilen kommer nok til å bli brukt kun 3000-4000 km i året og stå i tørr garasje. Etter det jeg forstår her burde bilen holde hvis jeg finner en i god stand?
Har hørt at man er mer avhengig av verksted på 463 enn 460? Men hvor avanserte er 463? For å trekker sammenlikning med andre MB'er så er jo biler fram til 124/202 helt uproblematiske å skru på selv etter min erfaring. For 211/212 er man avhengig av computer for å lese av diagnose og nullstille. Bilen kommer nok til å bli brukt kun 3000-4000 km i året og stå i tørr garasje. Etter det jeg forstår her burde bilen holde hvis jeg finner en i god stand?
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.049 seconds