Jeg har mange spørsmål til dere som faktisk kan.
12 years 3 months ago - 12 years 3 months ago #3743
by Leversen
Mercedes A140-L 2002
Mercedes 230GE 1987
Jeg har mange spørsmål til dere som faktisk kan. was created by Leversen
Jeg har nå endelig fått penger nok til å kjøpe en litt eldre GE230, men etter NAF-TEST, fikk jeg litt "kalde føtter".
Kan noen fortelle meg om dette er et helt års prosjekt?
Dyrt?
Burde jeg kanskje vente til noe bedre kommer?
Takk uansett.. Legger ved testen jeg.
206 Tåkelys: Mangelfull innfesting: Høyre side
210 Retningslys, nødsignallys: Pære virker ikke
212 Skiltys, virker ikke
215 Tilhengerkontakt: Mangler
301 Utvendig tilstand motor: Oljelekkasje på motor - rengjør før nærmere kontroll
305 Eksosanlegg: Lekkasje i skjøt mellom fremre og midtre del
314 Innsprøytingsanlegg: Feil avgassverdier
320 Avgassannalyse: For Høy 02 - Verdi
322 Kjølesystem: Olje i kjølevesken
405 Differensial: Oljelekkasje bakre differensial
521 Bakrutevisker, spyler: Løs spylerdyse
701 Opphengskuler foran: Rust på styrehus høyre side
753 Ratt, rattaksel, ledd: Ratt ut av midtstilling
761 Spissing foran: Utenfor fabrikkens data
905 Støtfangere:Skadet støtfanger foran
907 Forskjerm: Rustskade venstre og høyre side
916 Bakluke/dør Rustskade
917 Lås: Feil ved låsesylinder: Venstre bakdør og bakluke/koffertlokk
918 Dørterskel/sidekanal: Rustskade utside av venstre fremre del, utside av høyre fremre del og utside av venstre bakre del
919 Bakskjerm/sideplate: Rustskade venstre side
921 Bakplate: Rustskade under venstre og høyre baklykt
925 Lakk/karosseri utvendig rustskade rundt frontrute. Skadet ramme rundt begge baklykter og h. Hovedlykt
10 Drivstofftank, rør, slange: Rustangrep pumpe og rør bak
02 Tennplugger: Noe avleiringer på tennplugger (oljeforbruk bør kontrolleres)
11 Startmotor virkemåte: Starter henger på litt etter start
13 Drivrem generator: Noe slitt
Ladespenning generator: Noe lav ladespenning
523 Elektrisk bakrute: En eller flere bakrutetråder virker ikke.
805 Støtdempere bak: Skadet støvmansjett venstre og høyre side
915 Dører: Noe rust nedre del venstre for og bakdør, høyre for og bakdør
925 Lakk/karosseri: diverse småbulker
Kan noen fortelle meg om dette er et helt års prosjekt?
Dyrt?
Burde jeg kanskje vente til noe bedre kommer?
Takk uansett.. Legger ved testen jeg.
206 Tåkelys: Mangelfull innfesting: Høyre side
210 Retningslys, nødsignallys: Pære virker ikke
212 Skiltys, virker ikke
215 Tilhengerkontakt: Mangler
301 Utvendig tilstand motor: Oljelekkasje på motor - rengjør før nærmere kontroll
305 Eksosanlegg: Lekkasje i skjøt mellom fremre og midtre del
314 Innsprøytingsanlegg: Feil avgassverdier
320 Avgassannalyse: For Høy 02 - Verdi
322 Kjølesystem: Olje i kjølevesken
405 Differensial: Oljelekkasje bakre differensial
521 Bakrutevisker, spyler: Løs spylerdyse
701 Opphengskuler foran: Rust på styrehus høyre side
753 Ratt, rattaksel, ledd: Ratt ut av midtstilling
761 Spissing foran: Utenfor fabrikkens data
905 Støtfangere:Skadet støtfanger foran
907 Forskjerm: Rustskade venstre og høyre side
916 Bakluke/dør Rustskade
917 Lås: Feil ved låsesylinder: Venstre bakdør og bakluke/koffertlokk
918 Dørterskel/sidekanal: Rustskade utside av venstre fremre del, utside av høyre fremre del og utside av venstre bakre del
919 Bakskjerm/sideplate: Rustskade venstre side
921 Bakplate: Rustskade under venstre og høyre baklykt
925 Lakk/karosseri utvendig rustskade rundt frontrute. Skadet ramme rundt begge baklykter og h. Hovedlykt
10 Drivstofftank, rør, slange: Rustangrep pumpe og rør bak
02 Tennplugger: Noe avleiringer på tennplugger (oljeforbruk bør kontrolleres)
11 Startmotor virkemåte: Starter henger på litt etter start
13 Drivrem generator: Noe slitt
Ladespenning generator: Noe lav ladespenning
523 Elektrisk bakrute: En eller flere bakrutetråder virker ikke.
805 Støtdempere bak: Skadet støvmansjett venstre og høyre side
915 Dører: Noe rust nedre del venstre for og bakdør, høyre for og bakdør
925 Lakk/karosseri: diverse småbulker
Mercedes A140-L 2002
Mercedes 230GE 1987
Last edit: 12 years 3 months ago by Leversen. Reason: Fikk ikke lagt ved bilde, så skrev det heller inn manuelt.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 3 months ago #3744
by ro4919
Replied by ro4919 on topic Jeg har mange spørsmål til dere som faktisk kan.
Jeg har restaurert en 230GE og dette minner meg om min liste også.
På en såpass gammel bil må det påregnes en del rep.
Ja, dette vil ta tid, om ikke du store ressurser (les: garasje,sveiseapp,penger,arbeidslyst)
Så spørs det i hvilken finish du skal ha den, skal den hellakkeres etterpå og bli en pen G? Eller skal du ha en røff og tøff offroader som tåler kosmetiske avvik?
Du har ikke fått anmerket hjullager foran og det var bra, derimot olje i kjølevæsken virker litt mer foruroligene.Dette må du få sjekket opp mer, er det ei gåen toppakning?
230 er en liten men god motor...
Geländewagen deler er grisedyre, du bør nok skifte drivstofftanken til en plasttank og den er DYR. Her anbefaler jeg at du kikker jevnt på ebay.de (tyske ebay) etter slikt.
Karosserideler får du i Norge for en grei pris.
Når du først tar rust bak på en G, bør du også ettermontere innerskjermer i plast rundt om på bilen.
Kanskje du skal ha litt is i magen og vente på et litt bedre prosjekt?
Virket litt skummelt med oljelekkasje samt olje i kjølvæsken.
Dette MÅ sjekkes opp og innvirke på prisen.
På en såpass gammel bil må det påregnes en del rep.
Ja, dette vil ta tid, om ikke du store ressurser (les: garasje,sveiseapp,penger,arbeidslyst)
Så spørs det i hvilken finish du skal ha den, skal den hellakkeres etterpå og bli en pen G? Eller skal du ha en røff og tøff offroader som tåler kosmetiske avvik?
Du har ikke fått anmerket hjullager foran og det var bra, derimot olje i kjølevæsken virker litt mer foruroligene.Dette må du få sjekket opp mer, er det ei gåen toppakning?
230 er en liten men god motor...
Geländewagen deler er grisedyre, du bør nok skifte drivstofftanken til en plasttank og den er DYR. Her anbefaler jeg at du kikker jevnt på ebay.de (tyske ebay) etter slikt.
Karosserideler får du i Norge for en grei pris.
Når du først tar rust bak på en G, bør du også ettermontere innerskjermer i plast rundt om på bilen.
Kanskje du skal ha litt is i magen og vente på et litt bedre prosjekt?
Virket litt skummelt med oljelekkasje samt olje i kjølvæsken.
Dette MÅ sjekkes opp og innvirke på prisen.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 3 months ago #3753
by Leversen
Mercedes A140-L 2002
Mercedes 230GE 1987
Replied by Leversen on topic Jeg har mange spørsmål til dere som faktisk kan.
Fikk beskjed idag om at det var lite olje som lakk inn i kjølevesken.
Og at innsprøytingsannlegget kunnet justeres? Og/eller man kunne bytte dysene.
Hva er rimelig pris på en bil med disse feilene?
1987 Model
Og at innsprøytingsannlegget kunnet justeres? Og/eller man kunne bytte dysene.
Hva er rimelig pris på en bil med disse feilene?
1987 Model
Mercedes A140-L 2002
Mercedes 230GE 1987
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 2 months ago #3754
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Jeg har mange spørsmål til dere som faktisk kan.
Denne er ikke noe for en som ikke har hatt GW tidligere, uansett pris. Det er min ærlige mening. Se deg heller om etter et bedre eksemplar for her kan det være mye som NAF-testen ikke avslører.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 2 months ago #3757
by Jagman
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Replied by Jagman on topic Jeg har mange spørsmål til dere som faktisk kan.
Støtter bimmerc på dette! Dette er klart et restaureringsprosjekt som man ikke skal gi seg i kast med om man ikke har god erfaring og god tilgang til deler/delebil (men vi vet jo alle hva Øystein Sunde sier i sangen...). Imidlertid bør man se på bilen som en helhet også. Om den for øvrig er nydelig og flott i interiør og lakk (det nevnes noe om rust i øvrige karosserideler, men det trenger ikke være så gæernt), så kan det være verdt det. Egentlig er det bare en mengde småting som feiler den! Er motoren gåen, så skaff en ny; 280 eller en diesel.
Altså, ta en helhetsburdering!
Altså, ta en helhetsburdering!
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Roar Sæther
- Offline
- Platinum Boarder
Less
More
- Posts: 804
- Karma: 8
- Thank you received: 84
12 years 2 months ago #3758
by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Jeg har mange spørsmål til dere som faktisk kan.
Har du noen bilder av dette smykket? Det kan virke som en av 2 alternativer. Enten har du hatt en overivrig kontrollør, som har skrevet opp alt, uten å tenke på bilens alder og pris. Eller så ser vogna mer ut som en delebil, og en dårlig sånn, utifra alle feilene. Sannsynligvis er det en kombinasjon av disse to alternativene
Sånn ca hva er din erfaring med å skru bil selv? Det er ikke så mye som er vanskelig å skru på, på G. Men mye av arbeidet er ganske tungt, siden det er en grov bil. Kjekt med litt verktøy også, hvis du skal skru selv.
Kanskje du vil dele med oss hva du betalte for vogna, siden fet også gir en pekepinn på hvor langt det er fornuftig å gå med en oppussing.
Sånn ca hva er din erfaring med å skru bil selv? Det er ikke så mye som er vanskelig å skru på, på G. Men mye av arbeidet er ganske tungt, siden det er en grov bil. Kjekt med litt verktøy også, hvis du skal skru selv.
Kanskje du vil dele med oss hva du betalte for vogna, siden fet også gir en pekepinn på hvor langt det er fornuftig å gå med en oppussing.
The following user(s) said Thank You: Leversen
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 2 months ago #3762
by Leversen
Mercedes A140-L 2002
Mercedes 230GE 1987
Replied by Leversen on topic Jeg har mange spørsmål til dere som faktisk kan.
Yes, jeg har bilder.
Kan få den for rundt 30 blank nå etter enormt med pruting over lengre tid.
Er det verdt det?
Kan få den for rundt 30 blank nå etter enormt med pruting over lengre tid.
Er det verdt det?
Mercedes A140-L 2002
Mercedes 230GE 1987
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 2 months ago - 12 years 2 months ago #3764
by Leversen
Mercedes A140-L 2002
Mercedes 230GE 1987
Replied by Leversen on topic Jeg har mange spørsmål til dere som faktisk kan.
Mercedes A140-L 2002
Mercedes 230GE 1987
Last edit: 12 years 2 months ago by Leversen. Reason: bilde kom ikke med.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 2 months ago #3767
by Arnulf
Replied by Arnulf on topic Jeg har mange spørsmål til dere som faktisk kan.
Jeg ville sagt nei, ikke verdt det.
Det som vises på bildene er jo klassisk G rust som har fått gå upåaktet for lenge. Bare rusten i seg selv er en god del arbeid med påfølgende lakkering. bildene viser heller ikke innsiden bak rustskadene som er minst like ille.
Så har du listen over feil som er LANG, men det meste er jo overkommelig om du føler deg trygg på å skru selv.
Totalt sett så er det snakk om MYE jobb og MYE penger før du er på veien på en forsvarlig måte.
hvis du får tak i billig deler, har plass å skru og kan gjøre mye selv så går det som en hobbybil.
Det som vises på bildene er jo klassisk G rust som har fått gå upåaktet for lenge. Bare rusten i seg selv er en god del arbeid med påfølgende lakkering. bildene viser heller ikke innsiden bak rustskadene som er minst like ille.
Så har du listen over feil som er LANG, men det meste er jo overkommelig om du føler deg trygg på å skru selv.
Totalt sett så er det snakk om MYE jobb og MYE penger før du er på veien på en forsvarlig måte.
hvis du får tak i billig deler, har plass å skru og kan gjøre mye selv så går det som en hobbybil.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
12 years 2 months ago #3771
by jeglent
GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00
Replied by jeglent on topic Jeg har mange spørsmål til dere som faktisk kan.
NAF testen er ikke no EU kontroll, og det er EU kontrollen som bestemmer om du får bilen på veien.
Som det er nevnt ovenfor: Hvordan forventer du at bilen skal bli?
Er målet å få den på veien men ikke nødvendigvis som et smykke bør du sortere "feil lista" etter hva du må fikse før EU kontroll, og hva som kan ordnes senere.
Med tanke på at G'en har ramme betyr ikke nødvendigvis rust i karosseri så mye for EU-kontrollen. Kravet er at man ikke skal skade seg hvis man kommer borti bilen. Synlige rusthull må dekkes til. Utover det må det vurderes sted for sted. Klart, er det så mye rust at du kan dytte ut frontruta må det fikses.
I den pris kattegorien her er det mange slike biler.
Som det er nevnt ovenfor: Hvordan forventer du at bilen skal bli?
Er målet å få den på veien men ikke nødvendigvis som et smykke bør du sortere "feil lista" etter hva du må fikse før EU kontroll, og hva som kan ordnes senere.
Med tanke på at G'en har ramme betyr ikke nødvendigvis rust i karosseri så mye for EU-kontrollen. Kravet er at man ikke skal skade seg hvis man kommer borti bilen. Synlige rusthull må dekkes til. Utover det må det vurderes sted for sted. Klart, er det så mye rust at du kan dytte ut frontruta må det fikses.
I den pris kattegorien her er det mange slike biler.
GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.361 seconds