Automatkasse...

More
11 years 6 months ago #3705 by Tjaatan
Automatkasse... was created by Tjaatan
Hei!

Jeg er ny på forumet her og forholdsvis ny eier av en 1986 G-wagen, 300 GD. Denne har 148 hester og firetrinns automatkasse.

Mitt spørsmål er: Skal bilen virkelig ligge på 4000 omdreininger i 80? Synes dette er vel høyt...

Lurer også på om noen kan svare meg på dette: Er det mulig å få inn en femtrinns automatkasse i denne bilen? Uten at det koster skjorta?

Som sagt: rimelig fersk både på forum og som g-wagen eier, så kjenner ikke helt kotymen enda. But I´ll get there! :)

Håper på noen gode svar her! :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 6 months ago #3706 by nordheim
Replied by nordheim on topic Automatkasse...
Har nettopp montert 5trinns automat i bilen. Har ikke fått prøvd den enda da tida ikke strekker til for å få bilen ferdig. Girkassen har el. styrt 5gir, har løst det med micro bryter, om det går får jeg finne ut av i løpet av vinteren.
skal du sette bort jobben kan det fort koste litt.

Tor Einar

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 6 months ago #3708 by Tjaatan
Replied by Tjaatan on topic Automatkasse...
Hjertelig takk for svar! :)

Tror nesten jeg må sette bort jobben i og med at jeg nok ikke er den som skrur mest selv... Er sånn passe hendig, for å si det mildt.

Men synes den går på vanvittig høyt turtall i 80 km/h. Kan dette stemme?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 6 months ago #3709 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Automatkasse...
Høres nesten ut som kassa di ikke girer lenger enn til tredje gir? Vet du om den har vært sånn lenge? Siden du har 6 sylindret diesel i vogna di, er den ikke orginal i vogna di. Har du sjekket at det faktisk er drive, du setter den i, og ikke "bare" tredje? I så fall skal du kunne legge inn drive, ved å skyve girspaken litt fremover, uten å skyve den helt i nøytral.

Bare ett forslag.

Lykke til :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 6 months ago #3712 by Tjaatan
Replied by Tjaatan on topic Automatkasse...
Bilen girer tre ganger fra "drive" når jeg kjører i gang. Dette stemmer vel med at det er fire gir? Tre giringer pluss drive?

Synes det er rart at den skal ligge mellom 3500 og 4000 omdreiniger i 80 km/h. Får det ikke til å stemme. Er det mulig å stille på dette i den kassa som allerede sitter i, eller må jeg bytte til femtrinnskasse? Er litt avhengig av å kunne kjøre i hvertfall nitti uten at den bikker 3000 omdreininger.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 6 months ago #3713 by jeglent
Replied by jeglent on topic Automatkasse...
Har hørt akkurat den samme klagen før. Lurer på om det var en 230 med manuelt gir som var bygd om til 300m/turbo og automat. Den gikk i praksis ikke fortere enn 80 km/t. Han var så misfornøyd at han solgte bilen.

Han som kjøpte den skulle kjøre til Trøndelag, og den skar seg over Dovrefjell. :unsure: Det første jeg hørte om G, var at høyt turtall is a killer. Vel det er andre her som vet mer om det tekniske her enn meg.

Så vidt jeg har forstått har GD240en min utveksling i diffen tilpasset den svake motoren, og at ved motorbytte så går den ikke fortere, men drar bare bedre i motbakkene (og det trengs :-) ).

Hva stod i din bil før?

GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
11 years 6 months ago #3714 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Automatkasse...
For å bruke elimineringsmetoden, må du få sjekket nummeret på kassa. Det står nederst mot bunnpanna på høyre side av kassa. Så må du sjekke hva som står på skiltet på akslingene. Det skiltet står ved siden avdifflokket, og beskriver bla. utvekslingen på akslingene dine.

Med denne informasjonen, kommer vi mye lenger :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.046 seconds
Powered by Kunena Forum