Aktiviteten i Norsk Geländewagen Klubb
16 years 9 months ago #26
by Jagman
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Aktiviteten i Norsk Geländewagen Klubb was created by Jagman
Godt Nyttår alle sammen!
(Dette er et personlig innlegg, og ikke uttrykk for vedtak fattet i styret.)
En autoklubb som dette blir ikke mer spennende enn det styret og medlemmene gjør den til, og jeg må nok konstatere at hverken vi eller våre 71 medlemmer ikke har vært i stand til å gjøre klubben spennende nok til at vi har opplevd den forutsatte tilstrømningen av medlemmer.
Vi var en gjeng som gikk entusiastisk i gang med stiftelsen av klubben, og argumentene for å starte en Geländewagen klubb gjelder like godt i dag som for halvannet år siden. La oss derfor gjøre en innsats for å løfte tiltaket ut av dødvannet.
Jeg har noen teorier om hvorfor vi ikke har klart å tiltrekke oss mer oppmerksomhet; liten aktivitet i forum, alvorlig angrep av pornospam på forumet, manglende enighet om klubbens logo slik at vi i hvert fall har kunnet trykke opp stickere/streamere, og noen andre shortcomings. For å bøte på dette, og sørge for at alt arbeidet som er lagt ned i stiftelsen og driften av klubben så langt ikke skal ha vært forgjeves, vil jeg oppfordre alle G-wagen entusiaster til å være med å ta i et tak for klubbens eksistens.
Offroad.no er et godt forum for, ja nettopp, offroad entusiaster! Ingen tvil om det, men det kan også gwagen.no bli, dersom vi i fellesskap gjør en innsats og flytter noe av forumdiskusjonene over til klubbens forum.
Av aktiviteter som er i gang eller enkelt kan settes i gang vil jeg nevne;
- Stickers til medlemmene
- Reservehjulstrekk (semi-hard plast) med klubblogo (eller med valgfritt motiv/tekst) til salgs for medlemmene
- Medlemsmagasin
- Enkel innlegging av bilder i album (webmaster?)
- Lokale og nasjonale treff
- Konkurranser knyttet til antall innlegg, antall svar til innlegg etc. (f.eks. gavekort hos Simen?)
Jeg vil gå så langt som å foreslå at de som meldte seg inn og betalte medlemsavgift for det første året, ikke skal avkreves (full) medlemsavgift for dette året. Dette fordi klubben aldri kom helt i gang med aktiviteter overfor medlemmene i sitt første driftsår, bortsett fra et treff hvor forberedelsene kom for sent i gang og derved deltagelsen ble minimal.
En henvisning til dette innlegget blir postet på Offroad.no og jeg håper noen tar seg turen innom klubbsidene og legger igjen noen tanker og innlegg på klubbforumet.
Husk at forumet er åpent for alle, ikke bare medlemmer!!
Med vennligste hilsner
Bård Th Hesvik
Kasserer NGK
(Dette er et personlig innlegg, og ikke uttrykk for vedtak fattet i styret.)
En autoklubb som dette blir ikke mer spennende enn det styret og medlemmene gjør den til, og jeg må nok konstatere at hverken vi eller våre 71 medlemmer ikke har vært i stand til å gjøre klubben spennende nok til at vi har opplevd den forutsatte tilstrømningen av medlemmer.
Vi var en gjeng som gikk entusiastisk i gang med stiftelsen av klubben, og argumentene for å starte en Geländewagen klubb gjelder like godt i dag som for halvannet år siden. La oss derfor gjøre en innsats for å løfte tiltaket ut av dødvannet.
Jeg har noen teorier om hvorfor vi ikke har klart å tiltrekke oss mer oppmerksomhet; liten aktivitet i forum, alvorlig angrep av pornospam på forumet, manglende enighet om klubbens logo slik at vi i hvert fall har kunnet trykke opp stickere/streamere, og noen andre shortcomings. For å bøte på dette, og sørge for at alt arbeidet som er lagt ned i stiftelsen og driften av klubben så langt ikke skal ha vært forgjeves, vil jeg oppfordre alle G-wagen entusiaster til å være med å ta i et tak for klubbens eksistens.
Offroad.no er et godt forum for, ja nettopp, offroad entusiaster! Ingen tvil om det, men det kan også gwagen.no bli, dersom vi i fellesskap gjør en innsats og flytter noe av forumdiskusjonene over til klubbens forum.
Av aktiviteter som er i gang eller enkelt kan settes i gang vil jeg nevne;
- Stickers til medlemmene
- Reservehjulstrekk (semi-hard plast) med klubblogo (eller med valgfritt motiv/tekst) til salgs for medlemmene
- Medlemsmagasin
- Enkel innlegging av bilder i album (webmaster?)
- Lokale og nasjonale treff
- Konkurranser knyttet til antall innlegg, antall svar til innlegg etc. (f.eks. gavekort hos Simen?)
Jeg vil gå så langt som å foreslå at de som meldte seg inn og betalte medlemsavgift for det første året, ikke skal avkreves (full) medlemsavgift for dette året. Dette fordi klubben aldri kom helt i gang med aktiviteter overfor medlemmene i sitt første driftsår, bortsett fra et treff hvor forberedelsene kom for sent i gang og derved deltagelsen ble minimal.
En henvisning til dette innlegget blir postet på Offroad.no og jeg håper noen tar seg turen innom klubbsidene og legger igjen noen tanker og innlegg på klubbforumet.
Husk at forumet er åpent for alle, ikke bare medlemmer!!
Med vennligste hilsner
Bård Th Hesvik
Kasserer NGK
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 9 months ago #31
by marquard
Replied by marquard on topic Aktiviteten i Norsk Geländewagen Klubb
Hei,
Mange takk for det flotte arbeidet som allerede er utført av dere entusiaster.
Det skal mye arbeid til for å en klubb opp og gå. Jeg har selv erfaring fra HMK.
Noen forslag til aktiviteter:
- medlemsliste slik at man kan se om det er noen som er i nærheten av der du bor
- medlemsmøte f.eks i Oslo evnt. helgetreff slik at man kan treffe hverandre og bli kjent
- News letter på mail
- knytte kontakt med/oversikt over de som selger deler etc.
- lage en vervefolder
- bli enig om logo
- legge inn bilder på siden/forum.
Jeg tror dette er nok i første omgang.
Jeg blir gjerne med og dra lasset.
Hilsen
Bernhard Pausett
Oslo
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
9009 3940
Mange takk for det flotte arbeidet som allerede er utført av dere entusiaster.
Det skal mye arbeid til for å en klubb opp og gå. Jeg har selv erfaring fra HMK.
Noen forslag til aktiviteter:
- medlemsliste slik at man kan se om det er noen som er i nærheten av der du bor
- medlemsmøte f.eks i Oslo evnt. helgetreff slik at man kan treffe hverandre og bli kjent
- News letter på mail
- knytte kontakt med/oversikt over de som selger deler etc.
- lage en vervefolder
- bli enig om logo
- legge inn bilder på siden/forum.
Jeg tror dette er nok i første omgang.
Jeg blir gjerne med og dra lasset.
Hilsen
Bernhard Pausett
Oslo
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
9009 3940
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- øivind lie
- Offline
- Fresh Boarder
Less
More
- Posts: 2
- Thank you received: 0
16 years 9 months ago #34
by øivind lie
Replied by øivind lie on topic Aktiviteten i Norsk Geländewagen Klubb
Hei G-venner! Jeg vil absolutt tro at G-klubben har sin rett! Synes at det var brukbar aktivitet i klubben/forumet fram til årsskiftet/endringen. Jeg hadde noen innlegg/spm vedrørende tekniske problemer som jeg fikk kjapp og fyldig respons på og som mer enn rettferdiggjorde medlemskontingenten!
Men det er nå oftest slik når nye ting skal dras igang - det handler om et knippe aktive ildsjeler! Uten at disse tar tak og viser vei, springer sauene i alle retninger. Ovenfor er flere aktiviteter foreslått som kan bringe liv i klubben. Hva med en vervekampanje?
Håper dere får det til!
Øivind
Men det er nå oftest slik når nye ting skal dras igang - det handler om et knippe aktive ildsjeler! Uten at disse tar tak og viser vei, springer sauene i alle retninger. Ovenfor er flere aktiviteter foreslått som kan bringe liv i klubben. Hva med en vervekampanje?
Håper dere får det til!
Øivind
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 9 months ago #38
by Jagman
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Replied by Jagman on topic Aktiviteten i Norsk Geländewagen Klubb
Tusen takk Bernhard og Øyvind for positive og konstruktive innspill! Det varmer!
I dag har vi tatt endelig beslutning på logo for klubben. Et stort skritt fremover. Nå skal vi bestille en prototype av reservehjulstrekk med logo.
Jeg tenker også at de første streamerne som skal trykkes kan være del av en vervekampanje. Noen ideer til hva vi skal lokke med? Gratis reservehjulstrekk til 5 medlemmer som skal trekkes ut av de som meldte seg inn fra nå og frem til 17. mai? Eller en god rabatt på trekk for alle som melder seg inn i mars/april?
Jeg bare tømmer ideer ned på papiret her...
Magnus er blitt kontaktet av Autofilmagasinet, og de vil visst gjøre en artikkel om klubben... Mer når vi vet hva som skjer.
Vi har også merket oss de andre forslagene, og vil implementere etterhvert som vi har ting klare.
Stå på!
Mvh
Bård
I dag har vi tatt endelig beslutning på logo for klubben. Et stort skritt fremover. Nå skal vi bestille en prototype av reservehjulstrekk med logo.
Jeg tenker også at de første streamerne som skal trykkes kan være del av en vervekampanje. Noen ideer til hva vi skal lokke med? Gratis reservehjulstrekk til 5 medlemmer som skal trekkes ut av de som meldte seg inn fra nå og frem til 17. mai? Eller en god rabatt på trekk for alle som melder seg inn i mars/april?
Jeg bare tømmer ideer ned på papiret her...
Magnus er blitt kontaktet av Autofilmagasinet, og de vil visst gjøre en artikkel om klubben... Mer når vi vet hva som skjer.
Vi har også merket oss de andre forslagene, og vil implementere etterhvert som vi har ting klare.
Stå på!
Mvh
Bård
Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 5 months ago #84
by Meisal
mvh
Magnus Øgård Meisal
Replied by Meisal on topic Aktiviteten i Norsk Geländewagen Klubb
Viss folk har flere innspill til hvordan vi kan gjøre klubben enda bedre, så er det viktig å si det inn før landstreffet, for da skal vi ta opp arbeidsprogrammet for neste år!
mvh
Magnus Øgård Meisal
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 5 months ago #85
by Iver460
Replied by Iver460 on topic Aktiviteten i Norsk Geländewagen Klubb
Jeg synes vi skal jobbe opp mot å skaffe gode avtaler fra deleleverandører, verksteder samt øke Geländewagen-kunnskapene hos den enkelte, både hva gjelder bruk, utbedring og vedlikehold/reparasjoner og oppgraderinger.
På ønskelisten over arrangementer jeg ønsker meg:
-Terrengkjøring med instruktør, gjerne med med påfølgende konkuranse. Tjærand nevnte for en tid tilbake at han hadde fått kontakt med en kar fra Forsvaret, for meg hadde det vært optimalt å få en som vet hva bilen er kapabel til i standardkonfigurasjon til å demonstrere og lære. På de offroadarrangementene jeg har vært på har jeg som forsiktig novise kjørt tilnærmet uten skade med bil på 32x11,5 på steder hvor andre med heftig modifiserte biler med langt langt mer erfarene sjåfører har problemer. Dette er noe jeg gjerne kunne tenkt meg lære mer om.
-Tekniske kjøreferdigheter for Geländewagen på vei. Jeg har hatt noen sjelsettende opplevelser i bil, heldig vis har det aldri utartet seg til skade eller kritiske situasjoner. En er å kjøre G400CDi på lukket isbane, komme ut av en sjikane i 90 km/t med sleng, 3xkontra og så rett i løssnøen. Geländewagen kan være en djevelsk bil å kontrollere når den slipper, i særlig grad kort G, som kommer som en kule når den slipper bak. Her kunne både jeg og mange andre ha godt av trening.
En annen gang var da jeg holdt på å treffe en rev i Gudbrandsdalen i en 2007 VW Passat, med stabilitetsprogram, abs og annet som tilhører moderne familiebiler. Reven står i veikanten og lurer, før den løper og stopper midt i min kjørebane, hvor jeg gjør ca 90 km/t. Jeg kliner bremsen i bunn, kjenner at dette stopper ikke fort nok så jeg vrenger bilen til venstre og unngår reven såvidt. Passaten oppførte seg eksemplarisk og gjorde akkurat som jeg ville, uten dramatikk. I ettertid har jeg fundert på; hvordan hadde en G-wagen, og da særlig min korte 300 GD oppført seg i en sånn situasjon. Mulig jeg hadde ungått reven, men hadde jeg fått hendene fulle med sleng, kanskje tendenser til velt (jfr. "elgtest")? Dette kunne jeg gjerne lært mer om og prøvd på lukket bane!
-Kurs i reparasjoner
Arrangere kvelder/dager i standard G-reparasjoner. Særlig kursing i foraksel, gjerne av erfarene amatører, aller helst proffe G-mekanikere. Bytte av varmeapparat, kanskje noe så basic som service med justering av ventiler og justering av bakbremser eller kanskje sveisekurs med bytting av bakhjørner?
Jeg og Tjærand har en plan om å gå over forakslingen hans i løpet av sommeren og å lage en "how-to"-artikkel av det, men du kan lese deg blå på artikler og verkstedhåndbøker; du skjønner ikke hvordan det henger sammen før du har plukket opp og sett hvordan det ser ut inni. Skal også prøve å lage andre "How-to"-artikler etter hvert.
-Presentasjon/prøvekjøring av "det siste" fra importør/Fjeldstad
Få med importør og aktive forhandlere til å vise frem det siste på G-wagenfronten.
Selv jobber jeg med å utvikle G-bloggen min med informasjon om de bilene familien har/har hatt og oppfordrer alle til å gjøre det samme. Desto mer presis vi er i informasjon/spesifikasjoner her, desto lettere er det for folk å stille spørsmål om hvordan få til ditt og datt.
Ellers venter jeg spent på et reservehjulstrekk med logo, samt klistremerker til å sette på bil eller i vindu. (Skal snart tone rutene på 300n min, skulle gjerne hatt merker under toningen). Hvilket alternativ var det som ble logo forresten?
På ønskelisten over arrangementer jeg ønsker meg:
-Terrengkjøring med instruktør, gjerne med med påfølgende konkuranse. Tjærand nevnte for en tid tilbake at han hadde fått kontakt med en kar fra Forsvaret, for meg hadde det vært optimalt å få en som vet hva bilen er kapabel til i standardkonfigurasjon til å demonstrere og lære. På de offroadarrangementene jeg har vært på har jeg som forsiktig novise kjørt tilnærmet uten skade med bil på 32x11,5 på steder hvor andre med heftig modifiserte biler med langt langt mer erfarene sjåfører har problemer. Dette er noe jeg gjerne kunne tenkt meg lære mer om.
-Tekniske kjøreferdigheter for Geländewagen på vei. Jeg har hatt noen sjelsettende opplevelser i bil, heldig vis har det aldri utartet seg til skade eller kritiske situasjoner. En er å kjøre G400CDi på lukket isbane, komme ut av en sjikane i 90 km/t med sleng, 3xkontra og så rett i løssnøen. Geländewagen kan være en djevelsk bil å kontrollere når den slipper, i særlig grad kort G, som kommer som en kule når den slipper bak. Her kunne både jeg og mange andre ha godt av trening.
En annen gang var da jeg holdt på å treffe en rev i Gudbrandsdalen i en 2007 VW Passat, med stabilitetsprogram, abs og annet som tilhører moderne familiebiler. Reven står i veikanten og lurer, før den løper og stopper midt i min kjørebane, hvor jeg gjør ca 90 km/t. Jeg kliner bremsen i bunn, kjenner at dette stopper ikke fort nok så jeg vrenger bilen til venstre og unngår reven såvidt. Passaten oppførte seg eksemplarisk og gjorde akkurat som jeg ville, uten dramatikk. I ettertid har jeg fundert på; hvordan hadde en G-wagen, og da særlig min korte 300 GD oppført seg i en sånn situasjon. Mulig jeg hadde ungått reven, men hadde jeg fått hendene fulle med sleng, kanskje tendenser til velt (jfr. "elgtest")? Dette kunne jeg gjerne lært mer om og prøvd på lukket bane!
-Kurs i reparasjoner
Arrangere kvelder/dager i standard G-reparasjoner. Særlig kursing i foraksel, gjerne av erfarene amatører, aller helst proffe G-mekanikere. Bytte av varmeapparat, kanskje noe så basic som service med justering av ventiler og justering av bakbremser eller kanskje sveisekurs med bytting av bakhjørner?
Jeg og Tjærand har en plan om å gå over forakslingen hans i løpet av sommeren og å lage en "how-to"-artikkel av det, men du kan lese deg blå på artikler og verkstedhåndbøker; du skjønner ikke hvordan det henger sammen før du har plukket opp og sett hvordan det ser ut inni. Skal også prøve å lage andre "How-to"-artikler etter hvert.
-Presentasjon/prøvekjøring av "det siste" fra importør/Fjeldstad
Få med importør og aktive forhandlere til å vise frem det siste på G-wagenfronten.
Selv jobber jeg med å utvikle G-bloggen min med informasjon om de bilene familien har/har hatt og oppfordrer alle til å gjøre det samme. Desto mer presis vi er i informasjon/spesifikasjoner her, desto lettere er det for folk å stille spørsmål om hvordan få til ditt og datt.
Ellers venter jeg spent på et reservehjulstrekk med logo, samt klistremerker til å sette på bil eller i vindu. (Skal snart tone rutene på 300n min, skulle gjerne hatt merker under toningen). Hvilket alternativ var det som ble logo forresten?
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 5 months ago #92
by jeglent
GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00
Replied by jeglent on topic Aktiviteten i Norsk Geländewagen Klubb
Hei
Hvordan går det med reservehjulstrekket ?
Det høres interessant ut!
hilsen
Jo E.
Hvordan går det med reservehjulstrekket ?
Det høres interessant ut!
hilsen
Jo E.
GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 5 months ago #95
by Meisal
mvh
Magnus Øgård Meisal
Replied by Meisal on topic Aktiviteten i Norsk Geländewagen Klubb
Trur prototypen er på vei fra england nå snart. viss vi er heldige kan den vises fram under landstreffet
mvh
Magnus Øgård Meisal
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.060 seconds