Gwagen i Nederland?

More
12 years 4 months ago #2203 by Traktor
Replied by Traktor on topic Gwagen i Nederland?
Takk bimmerc!
Men salgsmeldingen er vel del 2 av vognkortet? I følge vegvesenet skal biler som selges til EU ha med begge delene av vognkortet.

Jeg kan jo skrive ut skjemaet og levere det sammen med skiltene allikvel.

bimmerc wrote: Du selger bilen, får betaling og passer på at du leverer salgsmelding til Trafikkstasjonen. Så sier du opp forsikringen på vanlig måte. Hva kjøperen velger å gjøre med bilen er opp til han. Det betyr ingenting at han er utlending da det ikke er restriksjoner på omsetning av biler. Ingen vits i å konstruere problemer. :) Lykke til.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2216 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Gwagen i Nederland?
Tror du får blankett for salgsmelding på trafikkstasjonen.

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2218 by jeglent
Replied by jeglent on topic Gwagen i Nederland?
Du kan også skrive den ut fra Internett på vegvesen.no.

GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2219 by Traktor
Replied by Traktor on topic Gwagen i Nederland?
Har nå vært i kontakt med vegvesenet, og for de holdt det at jeg leverte inn skiltene.
Vil nok laste ned og få fyllt ut salgsmeldingen som en sikkerhet allikevel.

Tollvesenet derimot, mente at det var jeg som var utfører av bilen. Da må jeg kontakte mitt lokale tollkontor og få utfyllt en utførselsdeklarasjon. Da må de også ha kopi av faktura/salgskontrakt. Så må jeg gi disse papirene til kjøper, sammen med en ferdigfrankert konvolutt med mitt navn og adresse. Kjøper må så stoppe på grensen og få stemplet utførselsdeklarasjonen. Så legger de mine kopier i konvolutten og sender denne.
HAR DERE HØRT NOE SÅ DUMT!!! :huh: :S :(

Dette virker jo bare veldig tungvint og kan skape mange flere problemer. Hva hvis kjøper f. eks ikke gidder å stoppe på grensen?

De som foreløpig har vært i kontakt er fra Norge, Nederland, Latvia, UK og i tillegg en italiener og en amerikaner bosatt i Norge.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2220 by bimmerc
Replied by bimmerc on topic Gwagen i Nederland?
Du har lov til å selge bilen til hvem du vil. Hva de gjør med den etterpå er jo deres valg. Nederlenderne har nok handlet biler før og vet hva de trenger for å innføre den til NL. Du skal jo ikke utføre bilen. Da har du uttrykt deg feil overfor tollvesenet. Ting er ikke så komplisert som du lager de. :)

Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago - 12 years 4 months ago #2221 by Traktor
Replied by Traktor on topic Gwagen i Nederland?
Prøver ikke å gjøre det vanskelig, bare korrekt så jeg slipper eventuelle overraskelser senere. ;)

Men ordla meg faktisk riktig for tollvesenet, presiserte faktisk flere ganger at dette ikke kunne stemme. Forklarte tydelig at jeg umulig kan sjekke eller følge opp hva en kjøper gjør med bilen. Jeg prøvde i tillegg å få det til å "synke inn" hos vedkommende ved å ta et eksempel på salg til person i Norge tar med seg bilen ut. Til tross for dette mente han fortsatt at det var jeg som var utfører av bilen!

Har nå sjekket med noen bekjente tollere, og det er selvfølgelig ikke nødvendig med utførselsdeklarasjon for meg. Det må være kjøpers oppgave/problem.
Last edit: 12 years 4 months ago by Traktor.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2225 by eesp
Replied by eesp on topic Gwagen i Nederland?
Utførselsdeklarasjonen har i utgangspunktet sin hovedfunksjon i forbindelse med registrering av bilen i det "nye" landet, da den fungerer som en bekreftelse på at bilen er lovlig anskaffet og ikke bare stjålet i opphavslandet. For din del spiller det ingen stor rolle med papirmølla bare du sikrer deg mot at bilen står i ditt navn 1. januar slik at du ikke blir pliktig årsavgift 2012 og slik at du får sagt opp forsikringen. :)

'94 350GD (med '81-ramme)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2227 by robbertu123
Replied by robbertu123 on topic Gwagen i Nederland?
Det lønner seg for Nederlender og bygge opp en 25 år gammel g-wagen,veteranbil nesten ingen årsavgift og billig forsikering.
Vanlig årsavgift for en dieselbil er skyhøy,2800 euro i år for en dieselbil.
Flere bedrifter har begynt og bygge opp biler fra skretjs.

Jeg ville levert skilter og dem skal ordne forsikkering selv,de kan kjøpe røde i Tyskland som gjelder hele Europa.

Du trenger utførsel papiere fordi den regningen kan lande hos deg.Bilen må bli utført og moms må betales i Nederland.
Toller i nederland kan jo si etterpå at du har solgt denne bilen i Nederland,od der er det dit ansvar.
Hilsen ronnie

ut av ingenting, kommer ingenting.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 4 months ago #2228 by Traktor
Replied by Traktor on topic Gwagen i Nederland?
Takk Ronnie. Men jeg har jo ingen mulighet til å få kjøper innom grensestasjonen. Papirene er vel verdiløse hvis ikke de er stemplet? Så lenge jeg selger den i Norge, leverer salgsmelding og skilter så kan vel ikke jeg holdes ansvarlig for hva ny eier gjør med bilen?

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

  • Jagman
  • Jagman's Avatar
  • Offline
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Jaguar for speed - G wagen for life!
More
12 years 4 months ago #2246 by Jagman
Replied by Jagman on topic Gwagen i Nederland?
Nemlig, Bimmerc!!

Med vennlig hilsen
Bård Thomas Hesvik
Mercedes Benz 280GE 1985 / Jaguar XJ12 1973 Serie I / Jaguar XJ12 1994 XJ40
Mercedes Benz 280GE hugg / Jaguar XJ12 1978 Serie II / Jaguar XJ12 1986 Serie III / Jaguar XJ8 Sport 1998 / Daimler Double Six 1984 / Jaguar E-Type Serie 1,5

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.065 seconds
Powered by Kunena Forum