Bråker i 2H
- tomivar
- Topic Author
- Visitor
16 years 11 months ago #21
by tomivar
Bråker i 2H was created by tomivar
Hadde en aha-opplevelse med ex-milen her om dagen. Kjørte ut på motorveien, og påkjøringsfeltet var fullt av slaps. Da koblet jeg inn 4H. Lot den stå i litt, men så begynte jeg å lure: Hadde jeg tatt feil bil? Jeg hadde personbil-lydnivå! Nesten, da. Flyduren var borte. Koblet tilbake i 2H, og flyduren kom tilbake etter en liten stund.
Er sjekk av oljenivå i mellomfordeler et godt sted å starte? Eller kan dette ligge andre steder? Eller er det som jeg har trodd, at ex-mil bare låter sånn når den kommer opp i fart?
Tom Ivar
Er sjekk av oljenivå i mellomfordeler et godt sted å starte? Eller kan dette ligge andre steder? Eller er det som jeg har trodd, at ex-mil bare låter sånn når den kommer opp i fart?
Tom Ivar
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- tomivar
- Topic Author
- Visitor
16 years 11 months ago #23
by tomivar
Replied by tomivar on topic Bråker i 2H
Da har jeg vært på lang tur med x-milen, og har \"forsket\" litt mer på lyden.
Ved kjøring i 2H bråker det. Ved kjøring i 4H er det stille (dvs, så stille som en x-mil som kjører i 80 kan bli...), etter sjalting tilbake til 2H er det stille en liten stund, før lyden er tilbake.
Slipper jeg gassen i 4H bråker det igjen...
Er jeg på sporet av noe? Styrker dette teorien fra offroad.no om slakk i akselen forover?
Ved kjøring i 2H bråker det. Ved kjøring i 4H er det stille (dvs, så stille som en x-mil som kjører i 80 kan bli...), etter sjalting tilbake til 2H er det stille en liten stund, før lyden er tilbake.
Slipper jeg gassen i 4H bråker det igjen...
Er jeg på sporet av noe? Styrker dette teorien fra offroad.no om slakk i akselen forover?
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 6 months ago #77
by jeglent
GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00
Replied by jeglent on topic Bråker i 2H
Har ex-mil selv og kjenner meg godt igjen i beskrivelsen din.
80 km/t og flydur er velkjent.
Min kan gå "stille" en stund i 2H før flyduren plutselig er der.
Sjelden den forsvinner under kjøring, men har en anelse om at den dukker opp ved høy fart i en sving for så å bli værende. Misstenker slark, og det ville vært naturlig etter 100000 km. Forsvarets serviceskjema befordrer smøre service hver 4000 km. Tenkte jeg skulle få gått over smørepunktenen så får vi se om det blir forskjell.
Ved kjøring i 4h merker jeg også at den begynner å dure når jeg slipper gassen. Det er jo ikke noe midtdiff. her så det merkes nok i alle leddene når jeg gjør det.
Har kjørt min 10000 km nå og er kjempefornøyd, om vinteren er den konge!
Jo Espen
80 km/t og flydur er velkjent.
Min kan gå "stille" en stund i 2H før flyduren plutselig er der.
Sjelden den forsvinner under kjøring, men har en anelse om at den dukker opp ved høy fart i en sving for så å bli værende. Misstenker slark, og det ville vært naturlig etter 100000 km. Forsvarets serviceskjema befordrer smøre service hver 4000 km. Tenkte jeg skulle få gått over smørepunktenen så får vi se om det blir forskjell.
Ved kjøring i 4h merker jeg også at den begynner å dure når jeg slipper gassen. Det er jo ikke noe midtdiff. her så det merkes nok i alle leddene når jeg gjør det.
Har kjørt min 10000 km nå og er kjempefornøyd, om vinteren er den konge!
Jo Espen
GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 6 months ago #78
by Iver460
Replied by Iver460 on topic Bråker i 2H
Smøring er essensielt for å unngå vibrasjoner i det lange løp og drivakslinger og kryss er DYRT, så her vil du ikke slurve. Som du også selv nevner, 4H og fast underlag hører ikke sammen. Når du svinger må det svakeste leddet gi seg, heldig vis er 460/461-serien sånn konstruert at det ender opp med å bli friksjon hjul/underlag. På andre biler kunne det gjerne vært fordelerkasse, kryss, CV-ledd osv...
Jeg tror imidlertid ikke dine vibrasjoner kommer av dårlig smøring, selv om du bør en runde med fettpressa snarest. Først og fremst ville jeg kontrollert gummioppheng bak på hovedgirkasse, en trekantformet gummikloss som står på broa mellom rammevangene. Den er lett å bytte i tilfelle, jekk opp girkassa, tre muttere og vekk me'n. www.vtp.no/catalog/product_info.php?cPat...03980714ea3cdacb2301
Neste punkt er eventuelt å bytte fordelerkasseoppheng, det er en litt mer omfattende operasjon:
www.vtp.no/catalog/product_info.php?cPat...03980714ea3cdacb2301
Slark synes jeg ikke er naturlig etter 100.000 km, min far hadde en 280 GE, den hadde 40.000 km på uret i 1989, da den ble solgt i 2006 hadde den 357.000 km bak seg og var fremdeles da noe av det roligste, mykeste og mest vibrasjonsfrie jeg har kjørt av 460.
Jeg tror imidlertid ikke dine vibrasjoner kommer av dårlig smøring, selv om du bør en runde med fettpressa snarest. Først og fremst ville jeg kontrollert gummioppheng bak på hovedgirkasse, en trekantformet gummikloss som står på broa mellom rammevangene. Den er lett å bytte i tilfelle, jekk opp girkassa, tre muttere og vekk me'n. www.vtp.no/catalog/product_info.php?cPat...03980714ea3cdacb2301
Neste punkt er eventuelt å bytte fordelerkasseoppheng, det er en litt mer omfattende operasjon:
www.vtp.no/catalog/product_info.php?cPat...03980714ea3cdacb2301
Slark synes jeg ikke er naturlig etter 100.000 km, min far hadde en 280 GE, den hadde 40.000 km på uret i 1989, da den ble solgt i 2006 hadde den 357.000 km bak seg og var fremdeles da noe av det roligste, mykeste og mest vibrasjonsfrie jeg har kjørt av 460.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 6 months ago #79
by jeglent
GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00
Replied by jeglent on topic Bråker i 2H
Takk for tipsene, dette skal sjekkes opp.
Begynner å bli såpass varmt ute nå, så det går an å legge seg ned med fettpressa.
Har du noe tips til å etterfylle "hjulnavene", og med hva ?
Det sitter en bolt på "kuppelen" du skal skru ut for å kontrollere nivået.
Såvidt jeg har forstått.
Jo Espen
Begynner å bli såpass varmt ute nå, så det går an å legge seg ned med fettpressa.
Har du noe tips til å etterfylle "hjulnavene", og med hva ?
Det sitter en bolt på "kuppelen" du skal skru ut for å kontrollere nivået.
Såvidt jeg har forstått.
Jo Espen
GD240 -85 mod. Ex. Camo/ E200CDI -04/ E200CDI -09/ ML270CDI -00
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
16 years 6 months ago #80
by Iver460
Replied by Iver460 on topic Bråker i 2H
Fettet du fyller opp i knokkelhuset på forakslingen har ingen annen funksjon enn å smøre styrekulene og beskytte tetteringer, lager og cv-leddet mot støv og rusk. CV-leddet ligger i en belg fylt med spesialfett, akkurat som på vanlige biler.
Bolten du referer til er riktig og du kan bruke billig fett i knokkelhuset, kanskje du helst vil ha noe som ikke vaskes ut av vann. Fyll på så mye du får i, men du trenger ikke fylle helt proppfullt, det sies at det skal være ca 800 g i hver, det tilsvarer ca opp til underkant av bolten
På mellomakslingene pleier jeg bruke noe litt bedre, ta deg en tur på bilrekvisitasjappa eller Felleskjøpet og se hva du finner. Pump til det tyter godt med nytt fett ut på alle knutene, gi 2-3 pump på glideledd. For mye fett der gjør at leddet blir til en hydraulikksylinder og gir trykk på lager som ikke skal være der.
Bolten du referer til er riktig og du kan bruke billig fett i knokkelhuset, kanskje du helst vil ha noe som ikke vaskes ut av vann. Fyll på så mye du får i, men du trenger ikke fylle helt proppfullt, det sies at det skal være ca 800 g i hver, det tilsvarer ca opp til underkant av bolten
På mellomakslingene pleier jeg bruke noe litt bedre, ta deg en tur på bilrekvisitasjappa eller Felleskjøpet og se hva du finner. Pump til det tyter godt med nytt fett ut på alle knutene, gi 2-3 pump på glideledd. For mye fett der gjør at leddet blir til en hydraulikksylinder og gir trykk på lager som ikke skal være der.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.047 seconds