Bytte VW Touareg i 463?

More
12 years 7 months ago - 12 years 7 months ago #1750 by Terka
Fruen nevnte det selv i dag mens vi var ute og kjørte gammelG'en kanskje vi skal bytte ut Touareg'en i en nyere Geländewagen... Og tanken er jo ikke dum den! :)

Med nyere mener hun en 463, men uten så mye elektronikk som det er i de nyeste bilene. (Hun får fnatt av at det dukker opp varsler i displayet når det har gått en lyspære på Touareg'en, samt at den føles såpass ny at hun helst vil at den skal på verksted om noe skal gjøres med den. Med en passe gammel 463 mener hun at jeg kan slippes delvis løs på bilen.)

Andre fordeler med en G er enda bedre plass i bagasjerommet, og at man har en del bedre utsyn fra baksetet en i Touareg'en (Barna digger det i 460'en.) Hvilke årganger og modeller må man opp på for å få bra komfort, lite støy, driftssikker bil, men samtidig lite nok elektronikk/dilldall slik at man slipper å irritere seg over det når det feiler? Er f.eks. G300(?) med 177hk diesel en bra og pålitelig bil som dekker "behovet"?

Trur dog at hun har noen små tanker om at 460'en også skal byttes ut i denne prosessen, da til en liten stasjonsvogn/bybil. Her tar hun helt klart feil.. etter å holdt såpass lenge på med den og fått den i riktig "format" samt at litt planer gjenstår, så er min argumentasjon at det ikke er lønsomt å bytte den ut med en mindre stasjonsvogn. ;)
"Synnergien" med å ha to G'er er jo også bra. Da kjenner jeg begge bilene greit. Blir heller ikke helt venn enda med tanken på å heve en 463, og sette på større hjul og snorkel.. Minuset med å ha to G'er er at da passer nok ingen av bilene i garasjen. :D

Tilbake til spørsmålet, hvilken versjon av en 463 er det fornuftig å sikte seg inn på ut fra nevnte ønsker?

//Terje

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt
Last edit: 12 years 7 months ago by Terka.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1755 by mekkemikkel
Replied by mekkemikkel on topic Bytte VW Touareg i 463?
Hei høres bra ut at fruen er på gli.
2000 mod som nok er det nyeste du bør sikte deg inn på etter min mening.
I 2001 kom nytt interiør med commandcenter og "masse" elektronisk dill.
Leitet selv litt rundt dette temaet da eg kjøpte min 463 i fjor. Og fant ut at det er et stort skille for oss som vil gjøre litt med bilen selv.
Andre modeller på slutten av 90tallet har nok samme komforten, bare mindre endringer.

Og kompromiet ble 2000 mod. Den har "alt" det man trenger av utstyr.
Fruen og resten av familien er fornøyd med komforten i den.
Den er stillere inni og mere behagelig å kjøre en vår 05 Subaru Legacy.

Selvsagt går elektroniske dubeditter i stykker her også,men alt er styrt
separat av brytere.
Og da er det bare den funksjonen som streiker. Ikkje slik at AC slutter å virke fordi cdspilleren er ødelagt og lignende.

Når det gjelder motor så har eg ikkje kjennskap til diesel alternativene. Da eg valgte bensiner siden eg ikkje kjører så mange km i året. Ble også rådet til dette hos Fjeldstad.

Har vurdert gassanlegg da eg har gode erfaringer fra Subaruen men det( 5kr literen) men det vil ta mye bagasjeplass. Så har slått det fra meg med vår bruk.

Er selv på vei andre veien , ønsker meg en 460 som eg kan "herje" litt mere med. Å det er faktisk fruen enig i etter å ha sett meg på fjellet under landstreffet. Så behold 460'n også til den slags bruk.

Mvh

Ove

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1756 by Terka
Replied by Terka on topic Bytte VW Touareg i 463?
Takk for info!
Er det pga kort årlig kjørelengde Fjellstad anbefalte bensinmotor, eller er det annen grunn?
(Har selv kun hatt bensinere frem til jeg byttet motor på 460'en til diesel, og liker også bensinmotorer.)

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1758 by Roar Sæther
Igjen trykker jeg frenetisk på "liker" knappen :woohoo: :woohoo:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1760 by mekkemikkel
Replied by mekkemikkel on topic Bytte VW Touareg i 463?
Det var slik eg forstod det, siden vi ikkje har behov for den i daglig til/fra jobb bruk. Det skalvære bedre kvalitet/slitestyrke på M113 maskinen enn OM628 som var alternativet siden eg ville ha litt "broom broom" lyd. G400 vs G500.
G400'n ville hatt lavere drivstoff forbruk , men høyere service/rep kostnader.

G300 var ikkje diskuteret den gangen da eg endelig skulle få kjøpe bil med hjertet og ikkje fornuften.
Det er vel flere i klubben som kjører G300 som har erfaringer med OM606.


Ove

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1765 by Puch G
Replied by Puch G on topic Bytte VW Touareg i 463?
Siden jeg kjører minst 10 mil hver hverdag var bensin ingen alternative for meg. Jeg har noe Gwagen boker hjemme (på tysk) og GD300 td kom ut som en av de beste til G. Den er den siste ikke-CDI, den siste som også kjøre på fritirolje, en av de beste merc motoren i folge en tyske mekaniker som er spesialisert på mercedes. Den løpe og løpe, ...

Men, du får se på torsdag :-)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1768 by Terka
Replied by Terka on topic Bytte VW Touareg i 463?

Puch G wrote: Men, du får se på torsdag :-)


Yess! Gleder meg!! :cheer:

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1776 by Terka
Replied by Terka on topic Bytte VW Touareg i 463?
Bloddy hell! Ca 20.000 kr for ny ABS modul til Touareg'en! Her skal det byttes bil ja! :pinch:
Fikk pristilbud på litt under halvparten av det når ABS modulen røyk på Audien, og fant etterhvert samme på en US nettside, brukt, overhalt, og med 5 års garanti til under 2000 kr levert på døra. Får håpe jeg finner samme løsning for Touaregen! :whistle:

Når jeg er inne på temaet deler... i hvilket prisleie ligger deler til f.eks en G300 fra sent nittitallet? Er det selgers market her også eller det relativt ok priser på nytt og brukt? (Får som dere skjønner litt fnatt av delerprisene på "nyere" biler som kategoriseres som "luksusbiler" om dagen. Vil anta at VW importøren tar ca halvparten av den prisen om samme del skal selges til en Passat..)

F#$%/&..!! Er glad jeg kjører en gammel bil selv! :angry:

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1781 by Terka
Replied by Terka on topic Bytte VW Touareg i 463?
Blir litt min egen Touareg-tråd dette her, men skitt... litt off topic er det lov å være. (og bilen er bygget på ramme, har lav/høygir, og sperre. Nesten som en G altså, men bare nesten..)

Litt bedre humør i dag, har fått redusert prisen på ny ABS modul med nær halvparten (via via..) samt fått bekreftet delenummeret på den. Så nå gjelder det å søke alternativer & priser i det store utlandet før den må byttes for at bilen skal gå igjennom PKK.

//Terka
Mercedes-Benz 280GE 1986 _________________ ___________________[/i]
Godkjent med: OM617A motor / ORC hevefjærer / 285/75R16 hjul / 3,5t hengervekt

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
12 years 7 months ago #1782 by mekkemikkel
Replied by mekkemikkel on topic Bytte VW Touareg i 463?
Når det gjelder delepriser så er nok desverre W463 lagt inn i kategorien "luksusbil" i deleprislisten til BOS hvis du skulle trenge original deler.
(Det første en kompis som jobber på deleageret på BOS sa til meg da han såg bilen " jaja det blir dyrt å handle deler. For den ligger i sammme priskategori som S klasse osv" )

Så på G spesefikke deler så er nok prisnivået a'la Touareg'n frykter eg.
Hittil har eg sluppet unna med en ny nøkkel komplett med fjernkontroll, og bryterpanelet til diff. sperrene. Det ble 10lapper.

Ute i den store verden er det litt bedre priser hvis en har tid til å vente.
Bestillte deler fra USA nå til sevice på motoren og automat med alt av reimer, filtre, tennplugger,peilepinne til automaten og nye sideblinkers og originale MB låsebolter til felgen+++.
Dette kom på ca det samme som bare tennpluggene i norge hos Mekonomen med rabatt.

Det fine er jo at om noen år er Touareg'n gammel , mens en Gwagen er en tidløs klassiker.

Ove

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.044 seconds
Powered by Kunena Forum