Min grønne G, langt fravær fra forum og litt diver

More
15 years 5 months ago - 15 years 5 months ago #162 by sigbjvi
Jeg har vært langt nede en periode med ett nær skilsmisse forhold til min G-wagen.

Nær ett år siden havarte maskinen på vei til Sørlandet, bilen full av julegaver og en til da lykkelig mann på vei til en fortjent Juleferie. Årsak, vacum pumpe med etterfølende småbiter i reg kjede. Dette skjedde veldig nær Holmestrand og bilen ble tauet til Fjeldstad. Far kom hjem i leiebil. Fjeldstad skjekket opp og fant en knekt kam og en ødelagt ventil blokk/elementer(noe sånt). Første oppstart avslørte vakumpumpa og reg problemene, pluss smøreolje som forsvant inn i sylindrene. Byttemotor ble løsningen. Tida gikk, bilen ble hentet til påske, familien skulle til Vestlandet på påske tur. Jeg syntes nok gearkassen var litt rar altfor følsom kick down og vanskelig å få til og bremse på gearet, men bilen hadde vært ute på lang prøvetur, så jeg kjørte av gårde. Ved Holms var det tid for å fylle diesel. Da jeg kom ut etter å ha betalt ser jeg at det drypper tildels mye olje under bilen. Jeg sjekker nivået og må kjøpe en liter for sikkerhets skyld. Tilbake til Fjeldstad for å reklamere. Det er nå rett før stengetid, siste åpningsdag før påske. Feilen blir funnet, klemt o-ring mellom diesel pumpe og blokk, men de har ikke tid til å skifte. Får med olje og ønsket god tur. Neste dag er bilen pakket og mor og undertegnede drar fra Arendal. Vi kommer litt forbi Egersund, da slutter gearkassen å dra. Veihjelp og inntauing til Egersund. Påskeferien blir berget av at vi blir hentet.
En lang historie i kortform, BoS i Stavanger får til slutt bilen. Når de hører at motoren har vært ute og får vite hva som har skjedd med kassen antyder de at det er feilmontering som er årsaken. Verkstedet som overhalte kassen er sikker når han hører at motoren har vært ute. Converteren har ikke vært i posisjon.

Jeg får hentet bilen og jeg måtte ha tilsammen to besøk hos Fjeldstad for å få til en bil som ikke lekker olje.

Hvorfor jeg skriver dette: No 1 - de som har OM 603 ikke undervurder ulyder i fronten av motoren, det kan bli dyrt. No 2 - Fjeldstad har tross alt behandlet meg veldig bra, jeg har ikke noe problem å komme tilbake dit med G om det behøves. Selv om de gjorde endel feil. No 3 - bilen er blitt veldig bra å kjøre, går bra, gearer veldig fint.

Jeg står nå på farten og skal jobbe i Houston i tre år. Er i tvil om jeg bare skal sette vekk bilen eller om den selges. Jeg får lite igjen og med så mye nytt er det egentlig en grei bil å ta med videre. :laugh:

mvh
Sigbjørn
Last edit: 15 years 5 months ago by sigbjvi.

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
15 years 5 months ago #163 by Iver460
Behold behold! Sanke deler i USA, relativt rimelig der borte; støtdempere, fjærer, blingbling, god tilgang på felger, det er bare å sette i gang på Ebay. Når du kommer tilbake har du fritidssyssel i lange baner:)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.058 seconds
Powered by Kunena Forum