Nye støtdempere - en gledesytring

More
15 years 8 months ago #114 by Iver460
To gode ting som gjorde SÅ mye for kjøreegenskapene på to dager!
Mandag var jeg hos Fjeldstad med 270en, etter 128.000 km hadde et endeledd sagt takk for seg. Forbausende lite merkbart bak rattet, men en dag jeg svingte stillestående med vinduet åpent hørte jeg det sa klakklakk. Styrestaget var synderen, byttet mens jeg ventet nede i Holmestrand. Bilen ble naturligvis mye bedre å kjøre, faktisk ble jeg så glad da jeg kom hjem at jeg sporenstreks hoppet i arbeidsbuksene for å dra til med et støtdemperbytte, delene har ligget klare et halvt års tid.

Det var de originale demperne som stod på, 128.000 km på de også, og de kjentes på ingen måte utslitt ut. Litt slappe i fisken var de, men de skal ikke pensjoneres helt ennå, skal få med seg noen km på søsters 300 GD. Gikk forbausende greit å få de hele av, litt tålmodighet og plundring måtte til, og som med så mye annet tok det godt over én time på den ene siden og under en halvtime på den andre. Neste gang går det fort på begge...:blush: En DIY-artikkel for gwagen.no kommer!

Demperne jeg monterte var Bilstein B6 Offroad, de kraftigste i standardsortimentet til Bilstein, delenummer B46-1635 og B46-1636, enkeltrør med gasstrykk. Noen på de amerikanske forumene mener disse er for stive og ukomfortable, så jeg var litt spent da jeg dro ut på prøvetur. Jeg har hatt aha-opplevelser med dempere før, byttet på den gamle 280n, men dette var enda bedre enn jeg hadde våget håpe på. 270n krenger nå svært lite, den svarer veldig kontant på styring og det er rett og slett morsomt å dure på inn i Asker og Bærums rundkjøringer, bremse kraftig og hive bilen rundt svingen. Du slipper sitte og kjempe mot sentripetalakselerasjonens virkninger, bilen følger dit du styrer!
På motorvei/landevei kjennes den fjellstø, ikke den plagsomme vagheten og duvingen som gjør at du synes fartsgrensene er mer enn høye nok.

Så synes du G-wogna di er tung, slapp og et drog å drasse rundt på; spander på deg nye dempere og være ikke redd for Bilstein B6, dette er absolutt en ypperlig kombinasjon!

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.040 seconds
Powered by Kunena Forum