W463 RadiowaGen

More
10 years 1 month ago #5481 by TKA
W463 RadiowaGen was created by TKA
Kjøpte bilen på nyåret. Ved overtakelsen hadde den defekt styreenhet for diffsperrer, men nå er det under kontroll :)
Feilen var i en overflatemontert transistor som hadde lekkasje. Dette gjorde at vakuumventilen til forakselsperra var aktivert hele tida - selv med avslått tenning (senter og bak var ikke berørt).
Ny transistor er bestilt (BC817-25, SOT23) og blir byttet ved første mulighet. Etter det blir det å teste ut "sperresystemet" der det fortsatt måtte finnes noe snø...

2004 E320T 4matic
1999 G500
Attachments:

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 1 month ago #5484 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic W463 RadiowaGen
Tror jeg kjenner litt til den vogna :)

Morro at du fant feilen etter kaffesølet :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 1 month ago #5486 by TKA
Replied by TKA on topic W463 RadiowaGen
Styreenheten har nok vært åpnet og renset fra tidligere, så noe rester av kaffe var det lite av ;)
Det som er saken nå er at hvis jeg kjører styreenheten i testbenken og simulerer innkoblede sperrer, så funker de røde LED'ene. Men når jeg kobler til styreenheten i bilen og legger inn sentersperra, så tenner aldri den tilhørende LED'en selv når jeg merker at sperra er innkoblet. Dette kan bety at det er noe muff med ledningsnett eller bryter i transferkassa, men det rare er at ABS-systemet kobler inn igjen i det jeg hører at sentersperra "slipper"... er det noen innebygget tidsforsinkelse av innkobling av ABS etter at man trykker på knappen for å slå av sperra, eller er det utelukkende styrt av når sperra "slipper"?
Har ikke fått testet sperre på bak- eller foraksel noe særlig.

2004 E320T 4matic
1999 G500

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 1 month ago #5487 by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic W463 RadiowaGen
På min 463 er de automatkk i at ABS kobler inn nå sperrene slipper igjen. Litt treghet er det, men jeg tror ikke det er programmert. Bare naturlig treghet i elektronikken.

Du snakker om en testbenk? Kan jeg spørre hva du jobber med til vanlig? :)

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 1 month ago #5488 by SGK
Replied by SGK on topic W463 RadiowaGen
Det var en lang tråd på pointedthree.com/disc/forums/forumdisplay.php?f=57 for en stund siden. Søk på forumet så finner du kanskje tips.
The following user(s) said Thank You: TKA

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

More
10 years 1 month ago - 10 years 1 month ago #5505 by TKA
Replied by TKA on topic W463 RadiowaGen
Testbenk er kanskje litt påtatt, men det er i allefall en brukbart instrumentert radio- og elektronikk-fiklebenk i gutterommet i kjelleren.
Har bakgrunn fra radiokommunikasjon og elektronikk :)

2004 E320T 4matic
1999 G500
Last edit: 10 years 1 month ago by TKA. Reason: Filler'n

Please Logg inn or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.054 seconds
Powered by Kunena Forum