Svarten skal få litt tlc
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
13 years 1 month ago #1922
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Så var Svarten ute av garasjen og til EU-kontroll. En brukket fjær bak som jeg visste om og skal skifte neste helg. Ellers bare velstand. Gullet (300GD STT) ble også kontrollert men fikk en 2-er fordi det mangler de to siste siffre i chassinummer i vognkortet! Har papirer fra omregistrering til personbil i 1995 som har alle siffer. Det blir en tur til de sakkyndige imorra. Underlig sak.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
13 years 3 weeks ago #1937
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Så er nye fjærer og dempere bak på plass. Bestilte "grønne" fra VTP men tror jeg må ha fått fjærer for lang GW for bilen ble kanskje 10cm høyere bak enn før. Venstre feste var 100% bra mens høyre var rustet i koppen som holder gummistopperen. Vi skar av den rustne og skar koppen av et nytt feste og sveiset denne til festet da det var enklere enn å skjære bort det gamle og sveise på komplett feste. Det er nok mulig å skjære bort festet og sveise på nytt uten å løfte av karosseriet, men det krever både skjærebrenner og tålmod...
Klarte forresten ikke å senke akslingen nok til å sette fjærene på så vi måtte bruke fjærklemme. Løsnet både lastkjenner og lufteslange til kardang. Kanskje hadde det gått med en jekk til å presse akslkingen ned. Verkstedhåndboken sier det er nok å senke akslingen.
Venstre fjær var knekt både oppe og nede mens høyre var knekt nede.
Klarte forresten ikke å senke akslingen nok til å sette fjærene på så vi måtte bruke fjærklemme. Løsnet både lastkjenner og lufteslange til kardang. Kanskje hadde det gått med en jekk til å presse akslkingen ned. Verkstedhåndboken sier det er nok å senke akslingen.
Venstre fjær var knekt både oppe og nede mens høyre var knekt nede.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
13 years 3 weeks ago #1938
by maelling
Replied by maelling on topic Svarten skal få litt tlc
Min bil ble også 10 cm høyere med friske fjærer (gul/orange). Tror det kanskje har med å gjøre at nye fjærer er litt høyere enn gamle. For øvrig kuttet jeg ut mitt venstre fjærfeste med vinkelsliper uten å ta av karosseriet. Skal si det tok litt tid, men lot seg gjøre. For øvrig brukte jeg også fjærklemmer da jeg monterte fjærene. Fant ingen annen måte, men går sikkert å bruke jekken. Jeg tror det må til om man skal bytte foran, for jeg greier ikke å få av forfjærene med bare fjærklemmer.
Det blir nok bra med nye fjærer
Det blir nok bra med nye fjærer
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
13 years 3 weeks ago #1941
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Tror nok at vi ville klart å fjerne fjærfestet med vinkelsliper, men å sveise fast nytt så vi mørkere på. Derfor ble det gamle reparert. Tror det holder i tjue år til. Da er jeg åtti og klatrer sikkert ikke opp i GW-er lenger.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Roar Sæther
- Offline
- Platinum Boarder
Less
More
- Posts: 804
- Karma: 8
- Thank you received: 84
13 years 3 weeks ago #1943
by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic Svarten skal få litt tlc
Jeg bruker den orginale flaskejekken mellom ramma og akselen, for å jekke akselen ned for å frigjøre fjæra. Kjekkt med en plankebit mot akselen for litt bedre stabilitet.
Viktig å huske staget til lastkjennede ventil
Foran kan det være kjekkt å løsne braketten hvor bremseslangene møter bremserørene. Da får man litt bedre plass, enn hvis man ikke gjør det
Morro at Svarten begynner å ta ønsket form!
Viktig å huske staget til lastkjennede ventil
Foran kan det være kjekkt å løsne braketten hvor bremseslangene møter bremserørene. Da får man litt bedre plass, enn hvis man ikke gjør det
Morro at Svarten begynner å ta ønsket form!
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
13 years 2 weeks ago #1950
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Så var Svarten vinterklar. Ble som sagt litt høyere bak:
Det er ikke vanskelig å få motivasjon til å mekke når man får låne garasjen til fetter Kai:
Nye dempere og fjærer og fornyet fjærfeste:
Det er ikke vanskelig å få motivasjon til å mekke når man får låne garasjen til fetter Kai:
Nye dempere og fjærer og fornyet fjærfeste:
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
13 years 2 weeks ago #1951
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Jeg skal prøve å pusse opp oksyderte og stygge alufelger:
De ble mye bedre etter forsiktig sandblåsing med enkelt utstyr:
Bildet er tatt underveis. Felgene skal pusses litt med smergel før de skal grunnes og lakkes svart. Det er et eksperiment og jeg har tenkt å bruke spraylakk fra Biltema.
De ble mye bedre etter forsiktig sandblåsing med enkelt utstyr:
Bildet er tatt underveis. Felgene skal pusses litt med smergel før de skal grunnes og lakkes svart. Det er et eksperiment og jeg har tenkt å bruke spraylakk fra Biltema.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
13 years 2 weeks ago #1958
by Heggernes
Replied by Heggernes on topic Svarten skal få litt tlc
Vanvittig forbedring på felgene Tror eg må gjøre det samme etter hvert!
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
12 years 6 months ago - 12 years 6 months ago #3245
by bimmerc
Det er blitt en pause i pussearbeidet men nå skal jeg snart ta fatt igjen. Foreløpig ser det bra ut.
Felgen til høyre er sandblåst og pusset, den i midten er grunnet og den til høyre er lakket med felglakk. Kanskje bør den få klarlakk på toppen?
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Det er blitt en pause i pussearbeidet men nå skal jeg snart ta fatt igjen. Foreløpig ser det bra ut.
Felgen til høyre er sandblåst og pusset, den i midten er grunnet og den til høyre er lakket med felglakk. Kanskje bør den få klarlakk på toppen?
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 12 years 6 months ago by bimmerc. Reason: Lagt til text
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Less
More
- Posts: 366
- Karma: -7
- Thank you received: 26
12 years 6 months ago - 9 years 10 months ago #3246
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic Svarten skal få litt tlc
Nå er vi snart klar for Russland og Ladoga Trophy:
Så ble snorkelen installert likevel:
Snorkel til dynamo ses under luftfilterinntak.
Og så må man jo ha luft ombord:
Og et sett med Lifttrax:
Vet ikke hvorfor bildet ble oppned
Så ble snorkelen installert likevel:
Snorkel til dynamo ses under luftfilterinntak.
Og så må man jo ha luft ombord:
Og et sett med Lifttrax:
Vet ikke hvorfor bildet ble oppned
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Last edit: 9 years 10 months ago by bimmerc. Reason: Fornyet bilder
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.097 seconds