Skifte av bakhjulslagre.
13 years 10 months ago #817
by TTGJ
Skifte av bakhjulslagre. was created by TTGJ
Dett innlegget lå som svar et annet sted. Syntes det passet best under teknisk.
Løsne hjulmuttere og jekk opp aktuell side litt høyt( da unngår du at oljen renner ut) og sett støtte under.
Ta bort hjulet, trommelen. Så løsner du de seks skruene rundt flensen som holder lager og hele pakken på plass. Slå forsiktig med en plast eller kopper hammer på bremsetrommelholderen slik at lager og aksling kommer ut. Akslingen henger liksom litt igjen. Dette avhjelper du med å kople inn og fra diff.sperren. La skjoldet/ platen for bremseklossene bli stående. Den ytre ringen til lageret står igjen i huset. Den pirker du ut med et skrujern.
Sett akslingen godt fast i en skrustikke. Mutteren innenfor lageret har en låsering som du slår tilbake tungene på. Mutteren er ikke en vanlig, men en ring med spor på hver side. Slå den løs med en flat settmeisel.
Gjengene er links på venstre side og vanlig på høyre side. Låseringen går greit av, men lageret satt skikkelig fast på min. Jeg måtte skrelle av alt løst for å komme til direkte på indre lagerring.
Montering i motsatt rekkeføge. Godt med gris på støvpakning og simmerring. Bruk den gamle indre laggeringen som anslag når du driver på plass det nye lageret.Skru på mutteren og trekk den til med settmeiselen til den ikke beveger seg. Gjengene er så grove at ikke noe strekker seg, eller gir etter. Slå ned tunger fra låseringen i sporene. Sørg for at alt er rent og fritt for støv før du setter lageret inn med gris.
Gjør rent det lille drenshullet på bakakslingen under lageret. Skrap bort den gamle pakningen og gjør rent før du legger på ny pakning.
Før inn bakaksel og lirk litt frem og tilbake til den er nesten på plass. Da må du igjen betjene diff.sperre for å få akslingen helt på plass. Du kjenner en fjærende motstand før den smetter på plass. Sett på de seks festeboltene og trekk til med jevn belastning.
Reparasjonssettet koster i overkant av 2000.-
Lykke til!
Tjøl
Løsne hjulmuttere og jekk opp aktuell side litt høyt( da unngår du at oljen renner ut) og sett støtte under.
Ta bort hjulet, trommelen. Så løsner du de seks skruene rundt flensen som holder lager og hele pakken på plass. Slå forsiktig med en plast eller kopper hammer på bremsetrommelholderen slik at lager og aksling kommer ut. Akslingen henger liksom litt igjen. Dette avhjelper du med å kople inn og fra diff.sperren. La skjoldet/ platen for bremseklossene bli stående. Den ytre ringen til lageret står igjen i huset. Den pirker du ut med et skrujern.
Sett akslingen godt fast i en skrustikke. Mutteren innenfor lageret har en låsering som du slår tilbake tungene på. Mutteren er ikke en vanlig, men en ring med spor på hver side. Slå den løs med en flat settmeisel.
Gjengene er links på venstre side og vanlig på høyre side. Låseringen går greit av, men lageret satt skikkelig fast på min. Jeg måtte skrelle av alt løst for å komme til direkte på indre lagerring.
Montering i motsatt rekkeføge. Godt med gris på støvpakning og simmerring. Bruk den gamle indre laggeringen som anslag når du driver på plass det nye lageret.Skru på mutteren og trekk den til med settmeiselen til den ikke beveger seg. Gjengene er så grove at ikke noe strekker seg, eller gir etter. Slå ned tunger fra låseringen i sporene. Sørg for at alt er rent og fritt for støv før du setter lageret inn med gris.
Gjør rent det lille drenshullet på bakakslingen under lageret. Skrap bort den gamle pakningen og gjør rent før du legger på ny pakning.
Før inn bakaksel og lirk litt frem og tilbake til den er nesten på plass. Da må du igjen betjene diff.sperre for å få akslingen helt på plass. Du kjenner en fjærende motstand før den smetter på plass. Sett på de seks festeboltene og trekk til med jevn belastning.
Reparasjonssettet koster i overkant av 2000.-
Lykke til!
Tjøl
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.037 seconds