230 GE RYKKER/NAPPER VED MODERAT TURTALL
- steinar.johan
- Topic Author
- Offline
- Fresh Boarder
Less
More
- Posts: 2
- Thank you received: 0
9 years 1 month ago #6900
by steinar.johan
230 GE RYKKER/NAPPER VED MODERAT TURTALL was created by steinar.johan
230 GE 1985 modell – gått bare ca 65 000km – en eier.
For noen år siden ‘fusket’/’rykket’ bilen både ved jevn gange og ved akselerasjon. Det var merkbart verre ved nesten tom tank. V- power bensin hjalp litt.
Jeg byttet bensintank. Bensinpumpen er ca 8 år gammel.
For 2 år siden byttet jeg bensinfilteret (under bilen). Det hjalp merkbart. Fusker ikke ved akselerasjon, men ‘rykker’ fortsatt ved jevn gange på middels turtall.
I dag byttet jeg trykkregulatoren (sitter over bensinfilteret), som hadde en liten lekkasje (grusom komplisert jobb pga tilgjengelighet). Men det hjalp ikke vedrørende rykking/nappingen.
Symptomene er de samme som tidligere:
F eks. i 4 gir ved ca 60 – 80 km rykker/napper bilen merkbart når jeg gir jevn gass på moderat turtall. Ikke voldsomt, men plagsomt. Kan akselerere godt helt opp til max turtall, uten noen hakking/ujevn akselerasjon.
For en ukyndig virker det som ‘det er rusk i bensinen’. Men det er det vel ikke?
Er takknemlig for gode innspill
Mvh,
Steinar
For noen år siden ‘fusket’/’rykket’ bilen både ved jevn gange og ved akselerasjon. Det var merkbart verre ved nesten tom tank. V- power bensin hjalp litt.
Jeg byttet bensintank. Bensinpumpen er ca 8 år gammel.
For 2 år siden byttet jeg bensinfilteret (under bilen). Det hjalp merkbart. Fusker ikke ved akselerasjon, men ‘rykker’ fortsatt ved jevn gange på middels turtall.
I dag byttet jeg trykkregulatoren (sitter over bensinfilteret), som hadde en liten lekkasje (grusom komplisert jobb pga tilgjengelighet). Men det hjalp ikke vedrørende rykking/nappingen.
Symptomene er de samme som tidligere:
F eks. i 4 gir ved ca 60 – 80 km rykker/napper bilen merkbart når jeg gir jevn gass på moderat turtall. Ikke voldsomt, men plagsomt. Kan akselerere godt helt opp til max turtall, uten noen hakking/ujevn akselerasjon.
For en ukyndig virker det som ‘det er rusk i bensinen’. Men det er det vel ikke?
Er takknemlig for gode innspill
Mvh,
Steinar
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
- Roar Sæther
- Offline
- Platinum Boarder
Less
More
- Posts: 804
- Karma: 8
- Thank you received: 84
9 years 4 weeks ago #6932
by Roar Sæther
Replied by Roar Sæther on topic 230 GE RYKKER/NAPPER VED MODERAT TURTALL
Første som slår meg er tenningsdeler. Disse motorene er kjent for å bruke tenningsdeler som rotor, fordelerlokk og pluggledninger. Kresen på delene, så hold deg til orginaldeler.
The following user(s) said Thank You: steinar.johan
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
9 years 3 weeks ago #6954
by bimmerc
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
Replied by bimmerc on topic 230 GE RYKKER/NAPPER VED MODERAT TURTALL
Det kan bli en dyr affære å skifte deler helt til du finner feilen. Her er det feilsøking ved hjelp av multimeter, trykkmåler og verkstedmanual som gjelder. Mye som kan være galt.
Her er en god begynnelse
www.berlinasportivo.com/Technical/lancia...-KE-Jetronic-OCR.pdf
Den forklarer innsprøytingssystemet.
Æ ville begynt med å måle bensintrykket.
Men som Roar sier kan det være like greit å fornye tenningsdeler siden bilen er 30 år gammel.
Her er en god begynnelse
www.berlinasportivo.com/Technical/lancia...-KE-Jetronic-OCR.pdf
Den forklarer innsprøytingssystemet.
Æ ville begynt med å måle bensintrykket.
Men som Roar sier kan det være like greit å fornye tenningsdeler siden bilen er 30 år gammel.
Livet - det er ikke de dagene som er gått, det er de vi husker (fritt fra GG Marquez)
1992 300GE swb
ex 1983 230GE swb ex 1986 230GE swb ex 1985 300GD STT cab -
The following user(s) said Thank You: steinar.johan
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.048 seconds