Takstativ
10 years 3 months ago - 10 years 3 months ago #5744
by n0gga
Heihei!
Driver i disse dager å innhente info for å lage takstativ.
Har akkurat fått montert på 4 thulestativ som festes i takrennene, og skal bruke dette som utgangspunkt.
Det jeg er litt usikker på, er om jeg skal gå for et stålstativ eller aluminiums-stativ.
Vet at alu er gunstig mtp vekt, men noe verre når det gjelder pris.
Stål kan fort bli veldig tungt, men er i motsetning til alu litt lettere å jobbe med når det gjelder sveising.
Noen tanker rundt dette? Trenger tips og triks før jeg går i gang med innkjøp av materialer.
Kan nevnes at jeg har hatt dette prosjektet som utgangspunkt for hvordan stativet skal se ut (grovt sett): Link til DIY Takgrind
Driver i disse dager å innhente info for å lage takstativ.
Har akkurat fått montert på 4 thulestativ som festes i takrennene, og skal bruke dette som utgangspunkt.
Det jeg er litt usikker på, er om jeg skal gå for et stålstativ eller aluminiums-stativ.
Vet at alu er gunstig mtp vekt, men noe verre når det gjelder pris.
Stål kan fort bli veldig tungt, men er i motsetning til alu litt lettere å jobbe med når det gjelder sveising.
Noen tanker rundt dette? Trenger tips og triks før jeg går i gang med innkjøp av materialer.
Kan nevnes at jeg har hatt dette prosjektet som utgangspunkt for hvordan stativet skal se ut (grovt sett): Link til DIY Takgrind
Last edit: 10 years 3 months ago by n0gga.
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
10 years 3 months ago #5745
by Tommyfn
Lagde meg ett tidligere i sommer. Hadde og 4 sett med føtter som utgangspunkt. kjøpte 6 meters lengder med 20x20x2 firkantrør i stål.. Jeg har ikke gulv på mitt, men ganske tett med tverrliggende stenger. Er vel totalt 10, hvor føttene er boltet fast i 4 av de. valgte å ha det åpent foran og bak for lang last, med rekkverk på sidene.
Du får bare lage deg et etter dine behov jeg ser ikke vitsen med helt lukket grind annet enn bagasje/tur/utstyr, da kajakken blir liggende oppå rekkverket istedefor på grinda Jeg har laget meg ei stang som jeg fester i fremkant hvis jeg skal "lukke" den.
Ble ikke så veldig tungt. regnet på det underveis, men husker ikke hva metervekten for rørene var. gikk med ca 25m. 30-35kg kanskje? Er sikkert noen kg å spare ved å bruke alu, men jeg har ikke utstyr til å sveise det så det ble ikke noe alternativ... prisforskjell vet jeg ikke noe om. Stål er fint å jobbe med synes jeg.. lys og lasterulle bak er på lista..
Du får bare lage deg et etter dine behov jeg ser ikke vitsen med helt lukket grind annet enn bagasje/tur/utstyr, da kajakken blir liggende oppå rekkverket istedefor på grinda Jeg har laget meg ei stang som jeg fester i fremkant hvis jeg skal "lukke" den.
Ble ikke så veldig tungt. regnet på det underveis, men husker ikke hva metervekten for rørene var. gikk med ca 25m. 30-35kg kanskje? Er sikkert noen kg å spare ved å bruke alu, men jeg har ikke utstyr til å sveise det så det ble ikke noe alternativ... prisforskjell vet jeg ikke noe om. Stål er fint å jobbe med synes jeg.. lys og lasterulle bak er på lista..
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
10 years 2 months ago #5756
by pehan
Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort
www.pointedthree.com/disc/forums/showthr...194&posts=14&start=1
www.wildyoats.com/the_j-rack.htm
biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/T...erampe-3-delt-41060/
www.wildyoats.com/the_j-rack.htm
biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/T...erampe-3-delt-41060/
Frelst G-eier! 1986 300GD STT (solgt), 1994 G350 og 1979 230 G kort
Please Logg inn or Create an account to join the conversation.
Time to create page: 0.041 seconds